دانلود پاورپوینت روشهای ارزیابی و سنجش تفکر استراتژیک با فرمت ppt ودر 39 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت روشهای ارزیابی و سنجش تفکر استراتژیک
معرفی موضوع
¨اگر رویکردهای نوین استراتژی نبود ، امروز استراتژی همچون بسیاری از مفاهیم دیگر مدیریتی به تاریخ ادبیات مدیریتی سپرده شده بود .
¨محیط کسب و کار امروز با ویژگیهای همچون تغییرات پیچیده و غیر خطی ، تحولات ناپیوسته و جهشی ، تغییرات پی درپی پارادایم ها و رقابت بدون حیطه بندی قابل تعریف است که این خصوصیت صحت پیش بینی محیط آینده را به شدت تضعیف می کند .
تفکر استراتژیک چیست ؟
ابزاری برای معرفی مفاهیم و رویکردهاست ، ولی معرفی تفکر استراتژیک از طریق تعریف آن کاری کم ثمر است..
تفکر استراتژیک یک بصیرت و فهم است این بصیرت کمک می کند تا در شرایط پیچیده کسب و کار :
1- واقعیتهای بازار و قواعد آن به درستی شناخته شود .
2- ویژگیهای جدید بازار زودتر از دیگران کشف گردد.
3- جهشهای (ناپیوستگیهای ) کسب و کار درک شود .
4- برای پاسخگویی به این شرایط راهکارهای بدیع و ارزش آفرینی خلق شود.
تفکر استراتژیک مدیر را قادر می سازد تا بفهمد چه عواملی در دستیابی به اهداف مورد نظر موثر است و کدامیک موثر نیست و چرا ، و چگونه عوامل موثر برای مشتری ارزش می آفریند ؟
این بصیرت نسبت به عوامل تاثیر گذار در خلق ارزش ، قدرت تشخیص ایجاد می کند
کن ایچی اومی :
در کتاب معروف خود با عنوان تفکر یک استراتژیست چنین اظهار می دارد : که اگر موضوعات اساسی را تشخیص ندهید هرقدر به خود و کارمندانتان فشار روحی و فیزیکی وارد کنید سرانجام نتیجه ای جزء سردرگمی و شکست حاصل نخواهد شد.
تفکر استراتژیک ( پیش بینی ) آینده نیست .
تفکر استراتژیک تشخیص به موقع خصوصیات میدان رقابت و دیدن فرصتهایی است که رقبا نسبت به آن غافل هستند .
تفکر استراتژیک از طریق تشخیص و تقویت فعالیتهایی که ارزشهای منحصر به فردی برای مشتری ایجاد می کند ، مزیت رقابتی می آفریند . این کار از طریق فهم قواعد بازار و پاسخگویی خلاقانه به آن انجام می شود . و این امر در محیط ناپایدار و متحول کسب و کار یک رویکرد بی نظیر است .
هنری مینتزبرگ تفکر استراتژیک را یک نمای یکپارچه از کسب و کار در ذهن می داند .
گری هامل آن را معماری هنرمندانه استراتژی بر مبنای خلاقیت و فهم کسب و کار توصیف می کند .
رالف استیسی آن را طرحریزی بر مبنای یادگیری می شناسد
دیدگاه خود را ثبت کنید