دانلود پاورپوینت روشهای ارزیابی دانشجویان با فرمت ppt ودر 35 اسلاید قابل ویرایش قسمتی از متن پاورپوینت روشهای ارزیابی دانشجویان
ارزیابی (Evaluation)
فرایند نظاممند برای جمع آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور تعیین این که آیا هدفهای مورد نظر تحقق یافته اند یا در حال تحقق هستند و به چه میزانی
ارزشیابی در پی تعیین کیفیت است و در ارزیابی تحصیلی کیفیت را به عنوان میزان دستیابی دانشجویان و دانش آموزان به دانش, مهارتها, و توانایی هایی که از آنها انتظار می رود تعریف کرده اند.
در ارزشیابی آموزشی کیفیت به صورت تناسب داشتن موضوع مورد ارزشیابی با هدفهای مورد نظر تعریف می شود.
مقدمه
]ارزشيابي در مراحل مختلفي شامل قبل، حين و بعد از تدريس صورت مي گيرد
]اهداف آموزشي و آزمون بايد با يكديگر همخواني داشته باشند
]يعني آزمون فراگيران ، درباره مطلبي كه هرگز تدريس نشده است نبايستي صورت گيرد
]درطراحي آزمون، بايد بيان روشن و دقيقي از اهداف آموزش و تدريس در اختيار داشته باشيم
]از هدف آموزشي به عنوان ملاك اصلي تهيه آزمون استفاده می شود
روشهای معمول ارزیابی
pمحدود
nآزمون كتبي
nآزمون شفاهي و عملي
pنامحدود
nمصاحبه
p مشاهده
nگفتگوي آزاد
nنظرخواهي
انواع آزمون ها
]مي توان آزمون ها را بر حسب ساخت، كاربرد، نحوه اجرا، مدت اجرا، موضوع، دشواري، چگونگي تفسير، نوع پاسخها، وغيره طبقه بندي كرد
nساخت: آزمون هاي معلم ساخت و آزمون هاي ميزان شده ( استاندارد)
nاجرا: آزمون هاي انفرادي و گروهي
nمدت اجرا: محدود مدت و آزاد مدت و غيره
nنوع پاسخ:آزمون هاي شفاهي و كتبي
n...........
روشهای معمول ارزیابی
pآزمون شفاهی (Oral)
pآزمون کتبی
nآزمون تشریحی (Essay)
nآزمون چند گزینه ای (MCQ)
آزمون شفاهي
pپرسش و پاسخ هردو به صورت شفاهي مطرح مي گردد
pگاهي هدف اين نيست كه فرد تا چه اندازه بر موضوعي آگاهي دارد بلكه بدانيم چگونه و تا چه حد مي تواند اين آگاهي را براي ديگران تشريح كند
pبراي پي بردن به اين مهارت ، آزمون شفاهي وسيله مهم وبا ارزشي محسوب مي شود
مزيت هاي آزمون شفاهي
pآزمون شفاهي ارزش تشخيصي قوي تري دارد چرا كه در هر لحظه از فرايند آموزش و تدريس قابليت كاربرد دارد
pبا توجه به نوع پاسخ ها و طرز پاسخگويي فراگير مي توان به علت بسياري از مشكلات يادگيري آنان پي برد
دیدگاه خود را ثبت کنید