دانلود پاورپوینت تفکر استراتژیک،کارکردها و چالش ها با فرمتpptودر 18
اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت تفکر استراتژیک،کارکردها و چالش ها
´چكيده
تفكر استراتژيك مدير را قادر ميسازد تا بفهمد چه عواملي در دستيابي به اهداف موردنظر موثر است و چگونه اين عوامل موثر براي مشتري ارزش ميآفريند؟ تفكراستراتژيك رامي توان به نوعي قدرت دروني وذهني درمدير تعبيرنمود كه با بهره گیري ازآن ضمن درنظرداشتن شرايط محيط وتحولات محيط ناپايدار جهاني اقدام به اخذ تصميم وبرنامه ريزي نموده واستراتژي هاي سازمان خود را درمحيط كسب وكار ناپايدار ومتحول امروز طراحي مي نمايد .تفكر استراتژيك دردنياي كسب وكار امروز ازاهميت ويژه اي برخوردار است زيرا بدون اين تفکر، تلاشهاي سازمان براي دستيابي به استراتژيهاي تدوين شده اثربخش نخواهد بود.
´مقدمه
روند تحولات پیچیده و سریع جهانی سبب شده است که اقتصاد از اتکاء بر دارایی های مشهود به سمت دارایی های نامشهود ( دانش ) سوق یابد. در واقع نگرش انسان مدارانه دارد. یعنی امروزه یک مدیر ورهبر باید بداند آنچه درسازمان او مهمتر است تعاملات وروابط پیچیده سازمانی میان افراد است اندیشه وتفکر مدیران و کارکنان به نوعی مزیت رقابتی برای سازمان تبدیل شده است . امروزه تفکر استراتژیک به عنوان یک عنصر بسیار مهم وارزشمند در مدیریتهای کلان درسازمان ها وسیستمهای کسب وکار مطرح می باشد. از ديدگاه کلي، تفكر استراتژيك يك «بصيرت و فهم از وضعيت موجود و بهرهبرداري از فرصتها» است. اين بصيرت كمك ميكند تا واقعيتهاي بازار و قواعد آن به درستي و به موقع شناخته شودیعنی هرانچه تاکنون دربازار به آن پاسخ گفته نشده است ویا نیاز برای پاسخگویی دربازار به آن وجود دارد واستراتژی داشتن طرح وبرنامه وتفکر ودیدمناسب است برای نیل به اهداف سازمان در برآورده ساختن آن نیاز باتوجه به تعاملات ونیز آشفتگی های موجود در روابط امروزکسب و کار وسازمانها می باشد
اندیشه و تفکر کارکنان و مديران در حوزه مدیریت استراتژیک به تفکر استراتژیک شناخته می شود.از دیدگاه مینتزبرگ ، تقویت تفكر استراتژیك به تدوین استراتژیهای بهتر منجر می شود.او معتقد است مدیرانی که مجهز به قابلیت تفكر استراتژیك هستند قادرند،سایر کارکنان را به یافتن راهکارهای خلاقانه برای موفقیت سازمان ترغیب کنند. آنها سازمان را به گونه ای که باید باشد می نگرند و نه به گونه ای که هست. به این ترتیب می توان تفكر استراتژیك را پیش درآمدی بر طراحی آینده سازمان دانست. درهر صورت تفکر استراتژیک می باید در دو سطح متفاوت ولی مرتبط یعنی سطح فردی و سازمانی مورد توجه قرار گیرد.سازمانهایی که بطور موفقیت آمیزی این دو سطح را ترکیب کنند ، قابلیتی حیاتی بدست می آوردند که سرچشمه همیشگی برای مزیت رقابتی آنها می شود.
پاورپوینت تفکر استراتژیک،کارکردها و چالش ها
´تعاریف تفکر استراتژیک:
´تعریف 1 :
تفکر استراتژیک عبارتست از تلفیق فعالیت هایی که در کنار هم برای بازار ارزش و برای سازمان مزیت رقابتی می آفریند .
´تعریف 2:
تفکر استراتژیک عبارتست از معماری هنرمندانه استراتژی بر مبنای خلاقیت، کشف و فهم ناپیوستگی های کسب و کار.
´تعریف 3:
تفکر استراتژیک طرح ریزی اقدامات براساس یادگیری های جدید است
´تعریف 4 :
تفکر استراتژیک یعنی هنر استفاده از موقعیتها وبحران ها برای خلق موقعیت برتر ومزیت رقابتی برای سازمان
´مفهوم تفکر استراتژیک
تفكر استراتژيك يك قدرت دروني است براي ديدن فرصتها وكمبودهاي بازار وبرنامه ريزي بهينه براي رسيدن به اهداف عاليه سازمان تفکر استراتژیک، فرایند مداوم است که هدف آن، رفع ابهام و معنا بخشیدن به تحولات محیط پیچیده است. این فرآیند، تجزیه و تحلیل موقعیت و ترکیب خلاقانه نتایج تحلیل در قالب یک برنامه استراتژیک موفقیت آمیز را در بر می گیرد
´
از دیدگاه ماهوی تفکر استراتژیک یک «بصیـــرت و فهم» است. این بصیرت کمک می کند تا در شرایط پیچیده کسب و کار:
۱-واقعیتهای بازار و قواعد آن به درستی شناخته شود؛
۲- ویژگیهای جدید بازار زودتر از دیگران کشف گردد؛
۳-جهشهای (ناپیوستگیهای) کسب و کار درک شود؛
۴- و برای پاسخگویی به این شرایط راهکارهای بدیع و ارزش آفرینی خلق شود
کن ایچی اومی (K.OHMAE) درکتاب معتبر خود با عنوان «تفکر یک استراتژیست» چنین اظهار می دارد که: «اگر موضوعات اساسی را تشخیص ندهید، هرقدر به خود و کارمندانتان فشار روحی و فیزیکی وارد کنید، سرانجام نتیجه ای جز سردرگمی و شکست حاصل نخواهدشد».(۸) تفکر استراتژیک «پیش بینی » آینده نیست. تفکر استراتژیک تشخیص به موقع خصوصیات میدان رقابت و دیدن فرصتهایی است که رقبا نسبت به آن غافل هستند.
جف بزوس (J.BEZOS) بنیانگذار شرکت آمازون (AMAZON.COM) هنگامی که در سال ۱۹۹۵ قابلیت فروش کتاب بر روی شبکه اینترنت را کشف و آن را تبدیل به یک کسب و کار کرد، تشخیص داد که توزیع کتاب بر روی شبکه اینترنت نه تنها هزینه ها را کاهش می دهد بلکه قابلیتهــــایی برای مشتری می آفریند که به هیچ وجه با نظام توزیع سنتی قابل تامین نیست (خلق ارزش برای مشتری). امروز این شرکت با عمر کوتاه خود به فروش سالیانه ای بیش از ۳/۱ میلیارد دلار دست یافته است که این رقم در مقایسه با فروش ۰/۷ میلیارد دلاری شرکت بزرگی همچون جان وایلی (JOHN WILEY) با ۲۰۰ سال سابقه فعالیت در این زمینه، ارزشمنـــــدی بصیرت نسبت به عوامل ارزش آفرین بازار را نشان می دهدرمز و راز تحقق تفکر استراتژیک در امید به آینده ، مثبت اندیشی ، خوش بینی به دور از ساده انگاری و تلاش خستگی ناپذیر و مستمر خلاصه می شود. برای ایجاد تفکر استراتژی مدیران باید مستقیماً و آگاهانه در فرآیند این چرخه شرکت داشته باشند. (درگیر، متعهد، هشیار انگیزه مند) .
دیدگاه خود را ثبت کنید