دانلود پاورپوینت دورة آموزشی بهبود مستمر فرآیندها(عارضه یابی و بهره وری)شرکت QMS ایران بافرمتpptودر 163اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت
اهداف دوره
- تعریف و شناخت فرآیندها
- دسته بندی فرآیندها
- فرآيندهاي مشتري مدار
- تعریف اثربخشی و کارایی
- مدل FOCUS PDCA
- مدل SAMIE
تعاریف و مفاهیم
فرآيند
مجموعهاي از فعاليتهاي مرتبط به هم يا متعامل كه ورودیها را به خروجیها تبديل ميكند.
مجموعه ورودی هاي يك فرآيند عمومأ خروجیهای سايرفرآيندها هستند.
فرآيندها در سازمان عمومأ برنامهريزي ميشوند و تحت شرايط كنترل شده به اجرا درميآيند تا ارزشافزوده ايجاد شود.
يك فعاليـت كه بااستفاده از منابـع و بصـورتهدايت شده در جهت كسب توانايي براي تبديلداده ها بهستاندهها عمل ميكند را ميتوانبه عنوان يك فرايند در نظر گرفت.
مجموعهاي از فعاليتهاي مرتبط به هم يا متعامل كه دروندادها را به بروندادها تبديل ميكند.
دروندادهاي يك فرايند عموماً بروندادهاي سايرفرايندها هستند.
فرايندها در سازمان عموماً برنامهريزي ميشوند و تحت شرايط كنترل شده به اجرا درميآيند تا ارزشافزوده ايجاد شود.
نگرشي ديگر در شناسائي فرآيندها
فرآيند زنجيرهاي از فعاليتهاي با ارزش افزوده است كه محصول و يا خدماتي را تحويل مشتري فرآيند(بيروني و يا دروني) ميدهد.
فرآيند با يك نقطة شروع و يك نقطة پايان تعريف
شده است.
فرآيند زنجيرهاي است از فعاليتهاي بين اين دو محدودة تعريف شده.
رويكرد فرآيندي
• هر سازماني براي عملكرد مؤثّرتر بايد تعدادي فرآيند مرتبط باهم و مؤثّر برهم را تعيين و مديريت نمايد.
• شناسايي و مديريت نمودن فرآيندهاي به كارگرفته شده در يك سازمان و به ويژه تعامل ميان اين فرآيندها به شكل سيستماتيك رويكرد فرآيندي ناميده مي شود.
مزاياي رويكرد فرآيندي
به زباني ساده:
اولين مزيت رويكرد فرآيندي، نگاهي مجدد به سازمان از ديدگاه يك مشتري است.
•شناخت فرآيندهاي سازمان از ديدگاه مشتري،
•شناخت ساير فرآيندهايي كه از ديدگاه مشتري پنهان است و
•بررسي ارزش فرآيندها در سازمان
1- براي كاركرد موثر يك سازمان ، شناسايي وادارة فعاليتهاي به هم وابسته ضروري است.
2- نگرش فرآيندي، به سازمان امكان ميدهد تا روي ارتباطبيـن تك تك فرآيندهاي موجود درمجموعهاي از فرآيندها و نيـزتركيب و تعامل آنها، كنترل مستمر داشته باشد.
مدل اختاپوس و تعيين فرآيندهاي COP
مدل اختاپوس بصورت شماتيک فرآيندهايي را نمايش مي دهد که مستقيماً ورودي از مشتري به سازمان دارند و / يا مستقيما خروجي را از سازمان تحويل مشتري مي دهند.
يك فرآيند مشتري مدار
فرآيندي ناشي از تعامل مستقيم بين مشتري و سازمان:
ورودي از مشتري Input
و / يا
خروجي به مشتري Output
فرآيندهاي مشتري مدار مؤثر
چگونه يك سازمان از يك فرآيند مشتري مدار مؤثر برخوردار خواهد بود؟
همين نگرش و نيازمندي به فرآيندهاي پشتيبان را مي توان در ساير سطوح سازماني نيز دنبال کرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید