دانلود پاورپوینت كايزن (بهبود مستمر) با فرمت ppt ودر53 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت كايزن (بهبود مستمر)
كايزن چيست ؟
•كايزن تركيبي دو كلمه اي از يك مفهوم ژاپني است كه تعريف آن تغيير به سمت بهتر شدن يا بهبود مستمر و تدريجي است. در واقع كايزن بر اين فلسفه استوار است كه براي ايجاد بهبود در سازمان ها لازم نيست به دنبال تغييرات انفجاري يا ناگهاني باشيم، بلكه هر نوع بهبود يا اصلاح به شرط آنكه پيوسته و مداوم باشد، ارتقاي بهره وري را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد.
KAI+ ZEN= KAIZEN
•معنی كايزن : کایزن یعنی بهبود مستمر، بهبود مستمری که تمامی افراد یعنی مدیران کارکنان و کارگران را در بر می گیرد.
• فلسفه کایزن : براین اصل استوار است که شیوه زندگی انسان شامل زندگی شغلی، زندگی اجتماعی و زندگی خانوادگی باید پیوسته و مداوم بهبود یابد. فرهنگ کایزن و تعامل آن در بین لایه ها و سازمانهای مختلف اجتماعی در ژاپن باعث شده است تا کارخانه به دانشگاه تبدیل شود و دانشگاه به کارخانه، کارگر از مدیر بیاموزد و مدیر از ایده های کارگر بهره مند گردد.
اهداف کایزن
1-بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات
2-به صفررساندن ضایعات
3- تامین رضایت مشتری
در فلسفه کایزن به رضایت مشتری توجه خاصی شده است که برای دستیابی به این هدف از روشهای سه گانه : بهبود،تضمین،کنترل کیفیت استفاده میشود.
هدف از تغيير
بهبود مستمر
•ارتقاي كارآئي efficiency
–Doing things right
–كارها را درست انجام دادن
•ارتقاي اثر بخشي effectiveness
–Doing right things
–كارهاي درست را انجام دادن
•بهبود بهره وري productivity
–Doing right things right
–كارهاي درست را
درست انجام دادن
پیام استراتژی کایزن
•پیام استراتژی کایزن در این جمله خلاصه میشود که حتی یک روز را نباید بدون ایجاد نوعی بهبود در یکی از بخشهای سازمان یا شرکت سپری نمود.
اقدامات اساسي براي تحقق كايزن
1- شناسايي و حذف كليه فعاليت هاي هزينه زا و فاقد ارزش توليد (Muda )
2- شناسايي , حذف و يا تلفيق فعاليت هاي موازي ( Muri )
3- آن دسته از فعاليت هايي كه براي تكميل و بهبود سطح كيفي خدمات لازمند(Mura) به فعاليت هاي سازمان افزوده شوند.
انواع مختلف موداها
مودا ( اتلاف ) چیست ؟
مودا از نگاه ژاپني ها به هر فعاليتي اطلاق مي شود كه براي سازمان ها ايجاد هزينه مي كند، اما ارزش افزوده اي توليد نمي كند . به عبارتي مودا مجموعه فعاليت هايي است كه از نظر مشتري نهايي ارزشي ندارد و مشتري تمايلي به پرداخت پول براي اين فعاليت ها ندارد .
دیدگاه خود را ثبت کنید