توضیحات محصول
پاورپوینت کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش کودکان استثنایی
قسمتی از متن پاورپوینت
تعريف كودك استثنايي :
كودك استثنايي اول يك كودك است ( انسان است با همه خصوصيات و صفات يك انسان ) و بعد كودكي است با خصوصيات و تفاوتهاي استثنايي نسبت به ساير كودكان . و همين ويژگيها و خصوصيات است كه معلمان و اوليا بايد خودشان را با آن سازگار كنند .
در واقع بين تمام خصوصيات رواني و جسماني و تمام استعدادهاي مختلف هر فرد تفاوتهاي مشهودي موجود است پس مي توان گفت كه هر فرد نسبت به افراد ديگر استثنايي است و كلمه استثنايي بطور اعم و به معناي دقيق علمي خود نمي تواند فقط به گروههاي خاصي از افراد جامعه اطلاق شود .
بنابراين آنچه كه ما اصطلاحاً « كودك استثنايي » مي گوئيم بدين معناست كه كودك از نظر هوشي و جسمي و رواني و اجتماعي بميزان قابل توجهي نسبت به ديگر همسالان خود متفاوت مي باشد و نمي تواند بنحو مطلوب حداكثر استفاده از برنامه هاي آموزش و پرورش عادي ببرد .
طبقه بندی کوکان استثنایی
كلي ترين طبقه بندي ، كه مورد قبول اكثريت متخصصان مي باشد عبارت است از تقسيم اين افراد به سه دسته بزرگ :
1. كودكان و نوجوانان كه به علت اختلافات هوشي و فعاليتهاي ذهني از كودكان عادي متمايزند . در اين دسته كودكان و نوجوانان عقب مانده ذهني و افراد تيز هوش قرار دارند.
2. كودكان و نوجواناني كه به علت اختلالات و ضايعات مغزي يا اختلالات عملي مبتلا به اختلالات رفتاري هستند . در اين دسته كودكان و نوجوانان ناسازگار يا دشوار قرار دارند .
3 .كودكان و نوجوانان مبتلا به اختلالات و نقايص حسي و حركتي و اختلالات عملي رشد ، در اين دسته نابينايان و همچنين مبتلايان به اختلالات تكلمي ، اختلالات كنترل استنكترها و ناتوانيهاي حركتي قرار دارند .
گروه اول ، بعضي از افراد مبتلا به نارسائي رشد قواي ذهني و كمبود فعاليتهاي ذهني هستند لذا نمي توانند در شرايط عادي با محيط خانوادگي ، تحصيلي ، اجتماعي ، شغلي سازش نمايند و عده اي بر عكس به علت داشتن هوش سرشار و فعاليتهاي ذهني عالي توسط افراد عادي درك نمي شوند و در نتيجه مسائل و مشكلاتي در سازش آنها با محيط پيش مي آيد .
دسته دوم را افرادي تشكيل مي دهند كه دچار اختلالات شخصيتي ، آشفتگيهاي عاطفي و اخلاقي هستند و به همين علت قادر به سازگاري با محيط خود نيستند . در اين دسته فعاليتهاي ذهني در حد طبيعي يا حتي ممكن است بيشتر از حد طبيعي باشد .
گروه سوم افرادي هستند كه به علت اختلالات و نقايص حسي و حركتي يا اختلالات عملي رشد از سازگاري عادي با محيط محروم هستند .
در طبقه بندي فوق بايد به شدت و اهميت علائم و نوع اختلال رفتاري توجه كرد .
تعاریف مختلف برای فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات یعنی فناوری هایی که فرد را در ضبط - ذخیره سازی - انتقال و دریافت اطلاعات یاری می دهند. این اصطلاح شامل فناوری های نوین مانند رایانه- انتقال از طریق دور نگار و دیگر وسائل ارتباطی می شود.
فناوری اطلاعات ماشین کار است و ارتباطات محصول آن است فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکدیگر وابسته اند.بدون فناوری اطلاعات و ارتباطات- ارتباط در سطح بین المللی و بین افراد غیر ممکن خواهد
فناوری اطلاعات بیشتر یک اســـتراتژی، اندیشه، فکـر و ابزار در حوزه انسانها، همراه با سرعت، انعطاف پذیری و نوآوری است.
استفاده از فن آوری رایانه و آموزش کودکان استثنایی:
در سالهای اخیر پژوهشگران درصدد هستند تا راهبردهای جدیدی را برای کودکان و افراد استثنایی به کمک رایانه در نظر گرفته و در جهت
بهبود و آموزش این افراد گام بردارند از جمله این راهبردها استفاده از موسیقی، آهنگ، شعر و سرود و انواع متفاوتی از رایانه است.
هیچ گاه نباید امر آموزش و توان بخشی را فقط به مراحل خاصی محدود کرد، بلکه با آشنا کردن والدین این کودکان با فن آوری رایانه می توانیم محرک های آموزشی را حتی در خانه محیط های واقعی زندگی و اجتماع نیز برای این کودکان ارائه کنیم و نقش خانواده را نیز برای آموزش و توان بخشی کودکان استثنایی پررنگ کرده و آنها را با نیازهای این کودکان آشنا کنیم.البته محدودیت های این فن آوری ها را هم باید در نظر داشته و سعی در رفع آنها کنیم.
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید