توضیحات محصول
پاورپوینت کاربرد فناوری اطلاعات در آموزش ریاضی
قسمتی از متن پاورپوینت
عصر ما، عصر انتقال از جهان واقعی به دوران زندگی در فضایی دوجهانی است. گرچه هنوز نهادها و سازمان های مجازی شکل نگرفته اند، اما ظهور جهانی نو به نام جهان مجازی را در دور و بر خود احساس می کنیم .
جهان مجازی هویت معلم و فراگیر را به شدت تغییر می دهد و وظایف و نقش های جدیدی برای آنها پدید می آورد. سازنده گرایان با تاکید بر فعالیت یادگیرنده در فرآیند یادگیری معتقدند که دانش از بیرون به فرد منتقل نمی شود، بلکه آن چه وی از طریق حواسش دریافت می کند، براساس فردیت خویش تفسیر و پردازش می کند. آنها نقش معلم را مربی کنار میدان و تسهیل کننده یادگیری می دانند و بر یادگیری موقعیتی تاکید می کنند.براساس این نظریه یادگیری هنگامی اثربخش تر و کارآتر می شود که یادگیرنده در بافت واقعی و زمینه موضوع مورد بحث قرار گیرد.
تعریف فناوري اطلاعات
فناوري اطلاعات به فرايند دانش و روش هاي بكارگيري آن در توليد، پردازش، انتقال و به جريان انداختن اطلاعات اطلاق ميشود.( كرمي پور، تكنولوژي آموزشي، شماره2، آبان 82، ص 45) فناوري اطلاعات عبارت است از گردآوري، سازماندهي، ذخيرهسازي و نشر و استفاده از اطلاعات در قالب صوت، تصوير، گرافيك، متن، عدد و … با استفاده از ابزار رايانهاي و مخابراتي و … است( رئيس دانا ، تكنولوژي آموزشي، ش 2، آبان 81: 16)
همان گونه كه در تعاريف فوق شاهد هستيم منظور از فناوري در اينجا هر گونه فرايند و روش و ابزاري است كه به توليد ، انتشار و انتقال بهتر و مطلوبتر اطلاعات مدد می رساند.
اعضاي خانواده فناوري اطلاعات عبارتند از : رايانه هاي بزرگ ، ريز رايانه ها ، لوح هاي فشرده ، تلفن های بي سيم ، مودم ، چاپگرهاي ليزري و رنگي ، تلفن هاي همراه ، تصاوير متحرك و رايانه اي (انيميشن)، شبيه سازي رايانه اي ، منابع كمك آموزشي رايانه اي ، نشر الكترونيكي ، دوربين ديجيتالي ، آموزش از راه دور ، دي.وي.دي، نمابر ، فيبر نوري ، راديو ضبط و تلويزيون ديجيتالي، ديسكت ، نظام اطلاعات جغرافيايي ، بزرگراه هاي اطلاعاتي ، شبكه هاي رايانه اي (محلي و جهاني) ، فرا رسانه اي ها ، فرا متن ها ، اينترنت ، جاوا ، لوح فشرده ليزري ، چند رسانه اي ها ، نرم افزارها ، شبكه ، ابر رايانه ها ، تلفن ويديويي ، واقعيت هاي مجازي ، شبكه هاي گسترده جهاني ، وب و مانند آن ها.(ربابه فرهادي ؛ نقش فناوري اطلاعات در آموزش ،فصلنامه 56: 142)
استفاده موثر از فناوری
فناوری هایی که از تدریس حمایت می کنند باعث ایجاد یادگیری معنی دار و هدفمند می شوند، همچنین باعث تغییر روش های سنتی و معلم محور به تدریس و یادگیری فراگیر محورمی شوند .
نتایج مطالعات نشان می دهد که معلمان ماهر در کاربرد فناوری اطلاعات بهتر می توانند دانش آموزان را در یادگیری هدایت کنند. حل مسئله و مهارت های سطح بالای تفکر، تفسیر و تحلیل اطلاعات، مدیریت زمان و توانایی اولویت بندی مهارت ها در فضای اطلاعاتی و جامعه جهانی مبتنی بر اطلاعات توسعه می یابد و این منوط به این است که معلمان و دانش آموزان بتوانند به نحو موثر و اصولی از فناوری استفاده کنند.
نقش معلمان
نقش معلمان در محیط های یادگیری جدید تغییر یافته است. نقش معلمان در محیط های یادگیری شبکه ای دچار این تغییرات شده است.
معلمان به جای سخنرانی و ارائه اطلاعات به راهنمایی یادگیرندگان و مدیریت منابع می پردازند.
معلمان به جای آن که به سؤالات پاسخ دهند یادگیرندگان را برای یافتن پاسخ هدایت می کنند.
معلمان به جای آن که صرفاً محتوا را تهیه کنند به طراحی تجارب یادگیری برای دانش آموزان می پردازند.
معلمان چشم اندازه های متفاوت یک موضوع را ارائه می دهند و بر مهم ترین دیدگاه ها تأکید می کنند.
معلمان به سبک های یادگیری دانش آموزان حساسیت بیشتری نشان می دهند.
نقش دانش آموزان
در نقش دانش آموزان در محیط های یادگیری الکترونیکی تغییراتی به وجود آمده است. نقش دانش آموزان در محیط های یادگیری شبکه ای دستخوش این تغییرات شده است:
دانش آموزان به جای آن که منفعل و پذیرای دانش باشند و فعال اند و به ساخت دانش می پردازند.
دانش آموزان به جای حفظ کردن اطلاعات و حقایق به حل مسئله های پیچیده می پردازند.
دانش آموزان سؤالات خود را بررسی می کنند و برای یافتن پاسخ های مناسب به جست وجو می پردازند.
دانش آموزان می کوشند فعالیت هایی انجام دهند که با زندگی حرفه ای آنان در ارتباط است.
دانش آموزان به جای آن که به گذراندن امتحان بیندیشند، می کوشند دانش خود را به کار گیرند.
تعریف ریاضیات
معنای لغوی ریاضی عبارت است از:
- تحمل رنج و تَعَب برای تهذیب نفس و تربیت خود یا دیگری، 2. تمرین و ممارست
3.کوشش و سعی، 4. گوشه نشینی.
اما ریاضی در اصطلاح به فن محاسبه اعداد گفته میشود و نیز علمی است که در قدیم آن را یکی از شاخههای حکمت نظری به حساب می آوردند که اصول آن شامل هندسه، علم عدد، علم نجوم تألیف می شد .
آندروگليسون رياضي دان آمريكايي رياضيات را اينگونه تعريف مي كند :رياضي علم نظم است وموضوع آن يافتن وتوصيف و درك نظمي است كه در وضعيت هاي ظاهراًپیچیده نهفته است وابزارهای اصولی این علم مفاهیمی هستند که مارا قادر می سازند تا این نظم را توصیف کنیم.
در جهان امروز آموزش و پرورش از اهميتی ويژه برخوردار است و تحولات روز افزون سبب جلب توجه بيشتر به مسئله آموزش و پرورش شده است. در عصر حاضر، آموزش يكی ازنيازهای اجتناب ناپذير انسان محسوب می شود. آموزش و افزايش مهارتها، به ابزاری اساسی برای رويارويی با مسائل جهان پيچيده و متحول امروزی تبديل شده است. آموزش و به ويژه، آموزش وپرورش كه به تربيت نسلهای جديد می پردازد، از ابتدايی ترين ضرورتهای يك جامعه متمدن است(معيری، 1379 ).
همچنين، با توجه به فراگير بودن آن، بهترين روش برای دستيابی به توسعه و پيشرفتهای جديد است. به جرأت می توان گفت كه مهمترين معيار توسعه و پيشرفت به ويژه در جهان امروز فناوری است و آموزش و پرورش وسيله ای برای آشنايی و دستيابی به فناوريهای جدید جامعه ای كه هدف آن پيشرفت بر اساس دانش و فناوری است، بايد ابتدا آموزش و پرورش خودرا متحول كند. برای اين كار بايد فناوری آموزشی 1، يعنی طراحی، اجرا و ارزشيابی برنامه ريزی شده پژوهشهای بنيادی و كاربردی را به كار بگيرد (رستگارپور، 1384 ).
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید