دانلود پاوروپوینت روانشناسی کودکان استثنایی با فرمت pptودر 167 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت
کودکان استثنائی قبل از اینکه استثنائی باشند ، بشرند و احتیاجاتی نظیر سایرافراد بشر دارند . لذا باید آموزش و پرورش آنان مورد توجه قرار گرفته تا به حداکثر رشد ذهنی و جسمی خویش برسند .
از دیدگاه عام ، هیچ دو انسانی مانند یکدیگر نیست . انسانها گذشته
از اینکه با یکدیگر متفاوتند ( تفاوتهای بین فردی ) ، بین استعداد و
تواناییهای خود شخص نیز تفاوتهایی وجود دارد( تفاوتهای درون
فردی ) .
به مفهوم خاص ، استثنایی فقط به عده بسیار محدودی از دانش آموزان گفته
می شود که تفاوتهای آنان از متوسط از طریق مختلف ثابت شده است و
روش تربیت ، آموزش و معلمان ویژه ای را می طلبد .
معمولاً برای ساختن آزمونهای روانی و نیز تعبیر و تفسیر نتایج این آزمونها از منحنی احتمالات طبیعی فرضی استفاده می شود .
در آزمون استنفورد – بینه بهره هوشی از طریق فرمول زیر بدست می آید و بر خلاف
آزمون و کسلر فقط هوش کلامی را می سنجد .
مقیاس واینلند 117 ماده یا سوال دارد و 8 زمینه زیر را می سنجد :
1- خودیاری عمومی
2- خودیاری در غذا خوردن
3- خودیاری در لباس پوشیدن
4- خود رهبری
5- اشتغال
6- ارتباط
7- جنبش
8- اجتماعی شدن
انتقاد پیاژه بر آزمونهای موجود این است که آنها سوالاتی خشک و غیر قابل
انعطاف داشته ، بسته هستند و جوابهائی از پیش تعیین شده و مشخص دارند .
تعارف گوناگون هوش :
1- کشش مغز و توان روانی موجود زنده .
2- بینش در حل مسایل و امور.
3- ترکیبی از تفکر و تخیل.
4- درک رابطه علت و معلول .
5- چیزی که آزمونهای روانی می سنجند.
6- نیرویی که فرد با کمک آن می تواند در محیط خود با اندیشه ای سنجیده و
رفتاری موثر و هدفمند عمل کند ( و کسلر )
7- سازگاری فرد با محیط در نتیجه تاثیر دائمی و متقابل فرد با محیط ( پیاژه )
تعریف کودکان تیز هوش و با استعداد
دو ارزش بنیادین برابری و تعالی ،دو هدف مهم آموزش
کسانیکه به تشخیص متخصصان روان شنالسی و روان سنج ، دارای تواناییهایی برجسته در یک
یا چند زمینه زیر می باشند ( مارلند 1972 ) :
- هوش کلی
- استعداد درسی ویژه
- فکر آفریننده ، ابتکار ی و مولد
- رهبری
- ذوق و استعداد هنری
- حرکات فوق العاده
GIFTED
تیزهوش
´یونان قدیم
´آمریکا
´عناصر تشکیل دهنده هوش
´فرا شناخت
´خودتنظیمی
برخی از ویژگیهای دانش آموزان تیز هوش و با استعداد ( ترمن ) :
1- بیشتر از طبقه مرفه می باشند .
2- میزان طلاق و جدائی در بین آنان و پدران و مادران آنها کمتر از متوسط می باشد ،
گر چه میزان ازدواج آنان با جمعیت عادی مساوی است .
3- محیط روانی زندگی شان بسیار مهمتر ار محیط مادی آنان است .
4- والدین آنان تاکید بسیاری بر مسائل اخلاقی و مذهبی دارند .
5- قد بلندتر و وزن سنگین تر از حد متوسط دارند .
6- کمتر بیمار می شوند .
7- از زیبایی بیشتری برخوردارند .
8- اکثراً رابطه مثبت با اطرافیان دارند .
9- کمتر مرتکب کارهای خلاف می شوند .
10- بیشتر تمایل دارند با کودکان بزرگتر از خود بازی کنند .
ویژگیهای دیگر :
- غنای خزانه لغات
- داشتن تفکر انتزاعی یا مجرد
- آینده نگری
- کنجکاوی و علاقه گسترده
- تیزی در مشاهده
- حافظه قوی
هدف غنی سازی عمودی ، فراهم کردن زمینه تفکر تخصصی تر ، پیشرفته تر و متمرکز تر از
کودکان عادی است .
هدف غنی سازی افقی ، کسب اطلاعات سریعتر و گوناگون نسبت به کودکان عادی است .
اجزا تشکیل دهنده هوش
´پردازش اطلاعات
´راهبردهای شناختی
´دانش و مهارت
دیدگاه خود را ثبت کنید