دانلود پاورپوینت مدیریت استرس و کیفیت زندگی کاری با فرمت ppt و در31 صفحه قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت مدیریت استرس و کیفیت زندگی کاری
تعریف استرس شغلی:
کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگی های فردی شاغل به گونه ای که خواستهای (فشارهای)محیط کار بیش از آن است که فرد بتواند از عهده آن بر آید.
نظریه های استرس
استرس به عنوان پاسخ درونی(الگوی سند روم سازگاری عمومی)
عوامل محیطی استرس
استرس به عنوان کنشی متقابل
مراحل سه گانه ی سند روم سازگاری عمومی
.1هشدار
.2مقاومت
.3از پا در آمدن
علتهای فشار روانی در محیط کار:
.1مسئولیت
.2کنترل
.3اضافه کاری
.4کم کاری
.5کار عاطفی
الگوی میان گیرنده
حمایت اجتماعی در برابر استرس مانند سپر حفاظت کننده ای عمل میکند یعنی افرادی که از حمایت زیادی برخوردارند در معرض استرس کمتر از خود ناراحتی نشان میدهند. به خصوص که حمایت از ناحیه ی سرپرستان شغلی باشد چون افراد از نظر سرپرستان نسبت به ارزش خوداطمینان می یابند.
نظریه ی نقش
فشار ناشی از نقش زمانی رخ میدهد که بین انتظارات یا خواسته های فرد و انتظارات سازمان ناسازگاری وجود دارد.
انواع ارزیابی
ارزیابی از آسیب: وقتی صورت میگیرد که آسیبی تا به حال صورت وارد شده باشد.
ارزیابی از تهدید:احتمال دارد در آینده آسیبی وارد شود.
ارزیابی از چالش:که همان رویارویی با مشکل است زمانی رخ میدهد که فرد معتقد است به جای اینکه فقط در برابر پیامدهای منفی خود را حفظ کند میتواند با رویارویی با آن به نتیجه مثبتی برسد.
اما ارزیابی ثانویه که در پی ارزیابی اولیه می آید عبارت از این است که فرد با امکان انتخابی که دارد میکوشد راههای ممکن برای برخورد را مشخص و انتخاب کند که ممکن است راههای انتخاب درونی یا بیرونی باشد.
راههای بیرونی یعنی فرد از منابع در دسترس استفاده کند و راههای درونی یعنی پاسخی که فرد در برابر مشکل از خود نشان میدهد
کیفیت زندگی کاری
مفهوم کیفیت زندگی کاری در تمام ابعاد آن برای دستیابی به نتایج مطلوب سازمانی وضع شده است. کیفیت زندگی کاری رهیافتی است که با توجه به بهبود شرایط کلی محیط کار، اتخاذ سیاستها و رویه هائی را توجیه مینماید که موجب میشوند کار به گونه ای طراحی شود که از یکنواختی آن کاسته و به تنوع و محرک بودن آن برای کارکنان افزوده گردد که مفهومی است ساده و از نقطه نظر عملیاتی، امکانپذیر و شدنی و شدیداً انسانی است.
در یک تعریف کلی میتوان کیفیت زندگی کاری را به معنی تصورات ذهنی، درک و برداشت کارکنان یک سازمان از مطلوبیت فیزیکی و روانی محیط کار خود دانست
دیدگاه خود را ثبت کنید