دانلود پاورپوینت فصل هفتم کتاب مدیریت کیفیت و بهرهوری پرویز فتاحی با فرمت pptx ودر 29 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت فصل هفتم کتاب مدیریت کیفیت و بهرهوری پرویز فتاحی
کایزن :
* در زبان ژاپنی کایزن یعنی : بهبود مستمر و مداوم، توام با مشارکت همه افرادی است که در یک شرکت یا یک سازمان (مدیریت ارشد، مدیران و کارگران)، بکار مشغولند می باشد که تقریباً کم هزینه است.
كايزن تركيبي دو كلمه اي از يك مفهوم ژاپني است كه تعريف آن تغيير به سمت بهتر شدن يا بهبود مستمر و تدريجي است. در واقع كايزن بر اين فلسفه استوار است كه براي ايجاد بهبود در سازمان ها لازم نيست به دنبال تغييرات انفجاري يا ناگهاني باشيم ، بلكه هر نوع بهبود يا اصلاح به شرط آنكه پيوسته و مداوم باشد، ارتقاي بهره وري را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد.
KAI + ZEN = KAIZEN
بهبود مستمر و تدريجي با بهره گيري از مشاركت كاركنان
فرآیند کایزن:
بر پایه تفکر عقل سلیم استوار است و با اجرای فعالیتهای کم هزینه باعث پیشرفت های خارق العاده می شود.
در کایزن دست یابی به موفقیت با خطرپذیری کمتر همراه است و مدیران را متحمل هزینه های گزاف نمی کند.
چتر کایزن :
مشتری گرا
گنترل کیفی جامع
علوم و تکنولوژی ربات
سیستم پیشنهادها
اتوماسیون
نظم و مقررات محیط کار
سیستم جامع تعمیرات بهره ور
کامبان
بهبود کیفیت
تولید به موقع
تولید بی نقص
فعالیتهای گروهی کوچک
همکاری متقابل مدیریت و کارگران
بهبود بهره وری
تولید محصول جدید
پاورپوینت فصل هفتم کتاب مدیریت کیفیت و بهرهوری پرویز فتاحی
ویژگی های کایزن :
اساس کار کایزن توسط حلقه های کیفیت انجام می شود ُبدین معنی که اعضای یک واحددور هم جمع می شوندو مشکلات کاری خود را حل می کنند که بهتر است این تعداد کمتر از ۱۰ نفر و از بین اعضای واحدها باشد تا در صورت لزوم از متخصصان خارج استفاده گردد. ملاک کمیتهای جلسات کنترل کیفی نسبت بلکه ملاک کیفیت تصمصم گیریها و نتایج آن می باشد.
حلقه های کیفیت همان تیمهای کایزن هستند که از گروه کوچکی از کارکنان که کارهای مشابه انجام می دهندو تحت رهبری سرپزست خود تشکیل جلسه می دهندتا مشکلات واحد خود را برطرف کنند.
كايزن، نيازي به سرمايه گذاري عمده و
فناوري جديد ندارد.
* فلسفه کایزن :
براین اصل استوار است که شیوه زندگی شامل زندگی شغلی ، اجتماعی و خانوادگی باید پیوسته و مداوماً بهبود یابد.
* فرهنگ کایزن:
تعامل آن در بین لایه ها و سازمان های مختلف اجتماعی در ژاپن باعث شده تا کارخانه به دانشگاه و دانشگاه به کارخانه ، کارگر از مدیر بیاموزد و دمیر از ایده های کارگر بهره گیرد.
* وظیفه مهم کایزن و مدیریت :
نگهداری وضع موجود
بهبود بخشی به فرآیندها
دیدگاه خود را ثبت کنید