دانلود پاورپوینت خلاصه کتاب مدیریت رفتار سازمانی زهرا برومند با فرمت ppt ودر 306 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت خلاصه کتاب مدیریت رفتار سازمانی زهرا برومند
جایگاه و هدف درس
این درس یکی از دروس پایه کلیه رشته های مدیریت بوده و هدف آن آشناسازی دانشجویان با انواع رفتارهای سازمانی و نحوه مدیریت آنها می باشد
چارچوب کتاب
منبع مورد استفاده از نه فصل تشکیل شده که با ارائه کلیاتی در مورد رفتار سازمانی شروع شده و با مبحث بهبود سازمانی در فصل آخر خاتمه می یابد
فصل اوّل
موضوع رفتار سازمانی
هدف اصلی این فصل آشنا ساختن دانشجویان با چگونگی آغاز و تکوین مدیریت رفتار سازمانی می باشد
اساس رفتار سازمانی
پاسخ به سؤالات متعددی در مورد چرایی و علت رفتارهای متفاوت کارکنان ، مدیران و کل سازمان و نیز دلایل کسب نتایج متفاوت ، اساس این علم می باشد
نقش رفتار در سازمان
شناخت و بکارگیری رفتار صحیح ، محیط سازمان را جالبتر و جذابتر و میزان بهره وری (Productivity) آن را افزایش می دهد
ابعاد سه گانه مدیریت
1- بعد فنی : قدرت بکارگیری فنون ، روش ها و دانش
2- بعد انسانی : قدرت تشخیص و توانایی کار با مردم و بوسیله آنها
3- بعد ادراکی : شناخت پیچیدگی های کل سازمان
نگرش رفتار سازمانی به کارکنان
گرایش رفتار سازمانی نوین معتقد است که کارکنان بسیار پیچیده اند و برای درک آنها باید از پژوهش تجربی کمک گرفت
ویژگی های رفتار سازمانی
1- بررسی علت و معلولی مشکلات
2- گرایش به تغییر داشتن رشته
3- ماهیت انسانی داشتن رشته
4- کاربردی بودن آن
5- در معرض دید قرار دادن دانش مبتنی بر واقعیات
آغاز مکتب مدیریت علمی
این جنبش در اوایل سال های 1900 میلادی با کار « فردریک وینسلوتیلور » در مطالعه زمان و حرکت در شرکت فولاد میدویل آغاز شد
نظریه مدیریت علمی
مدیریت علمی یک نظریه منطقی - عقلایی است . بر طبق این نظریه ، افراد صرفاً بوسیله پاداش های اقتصادی برانگیخته می شوند و مسیر حرکت آنها به سمت فرصت های بهتر است
پیشنهادات نظریه تیلور
1- مطالعه علمی کار جهـت تعیین بهترین روش انجام آن
2- آموزش دادن نحوه انجـام کارهـا به کارگـران
3- علاقمند کردن کارگران به آموزش های علمی انجام کار
انتقادات وارده بر نظریه تیلور
1- عدم توجه به خواسته ها و نیازهای واقعی کارکنان
2- رفتار با کارکنان بمثابه مهره های یک ماشین
مکتب روابط انسانی
این جنبش در اواخر دهه 1920 آغاز و تا اواسط دهه 1950 ادامه یافت و بر همکاری با کارکنان و تقویت روحیه آنان در کار تأکید داشت
مهمترین عوامل ایجاد مکتب روابط انسانی
1- رکورد اقتصادی
2- جنبش کارگری
3- مطالعات هاثورن
دیدگاه خود را ثبت کنید