دانلود پاورپوینت فصل نهم کتاب حسابداری مدیریت زهرا دیانتیدیلمی، محمدرضا نیکبخت با فرمتpptx ودر 45 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت فصل نهم کتاب حسابداری مدیریت زهرا دیانتیدیلمی، محمدرضا نیکبخت
مقدمه
مدت زمانی است که مدیران متخصص تولیدکنندگان را ترغیب مینمایند که فرایند تولید را به گونه ای طراحی نمایند که به جای اینکه بازرسی کیفیت در انتهای خط تولید صورت گیرد از همان ابتدا کیفیت در این فرایند به کار گرفته شود
در سال 1987مجلس امریکا جایزه کیفیت ملی مالکوم بالدریج را برای افزایش رقابت در شرکت های امریکایی جهت افزایش کیفیت در نظر گرفت
برای اهدای این جایزه 7 ویژگی در نظر گرفته میشود:
1-رهبری
2-برنامه ریزی استراتژیک
3-توجه به مشتیر و بازار
4-اطلاعات و تجزیه و تحلیل ها
5-توجه به منابع انسانی
6-مدیریت فرایندها
7-خروجی (بازده) واحد تجاری
تحقیقات نشان میدهد این جایزه تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت محصولات /خدمات شرکت های امریکایی داشته است
در سال 1947,سازمان بین المللی استاندارد به منظور استاندارد سازی نحوه عمل مدیریت کیفیت,یکپارچه کردن تدوین استاندارد در سراسر جهان,ایجاد تسهیلات در تجارت بین المللی ,حمایت از تولید کننده و مصرف کنندهو توسعه همکاریهای علمی تکنولوژیکی اقتصادی و ....باعضویت 25 کشور تاسیس شد که مقر ان در ژنو میباشد
استانداردهای مدیریت کیفیت که هم اکنون مورد استفاده قرار میگیرد را با نام ISO 9000:2000 نشان میدهد در حال حاضر ISO 9000به یک گوهی نامه بین المللی تبدیل شده است که به منزله مهر تایید کیفی محصولات و خدمات شرکتهاست و بیش از 90 کشور ان را پذیرفته اند
تاکید استانداردها ISO 9000بر ایجاد , مستند سازی وبکار گیری رویه های اثر بخش جهت اطمینان از این است که عملیات ,عملکرد محصول ,فرایندهای ارائه خدمت شرکت با هدف کلی بهبود مستمر حاکم برشرکت مطابقت دارند. این استاندارد در واقع از سه زیر مجموعه تشکیل شده است
ISO9000:که شامل اصول بنیادین و واژه نامه است
ISO9001:که شامل الزامات است این الزامات شامل 4 بخش است :1- مسئولیت پذیریی مدیرت 2- مدیریت منابع 3- مطابقت ویژگیهای محصول با خصوصیات در نطر گرفته شده در طراحی ان 4- مدیریت تجزیه و تحلیل و بهبود
ISO 9004: شامل راهنمای بهبود عملکرد است این راهنمایی در جهت کمک به شرکتها برای بهبود سیستم های مدیریت کیفیتشان فراتر از حداقل های مقرر شده در ISO9001 میباشد
ISO 14000:مجموعه ای از استاندارهای مرتبط با مدیریت محیطی است که بر اساس ان شرکتها باید اثرات مخرب محیطی فعالیتهایشان را به حداقل برسانند
در کل ISOبه توسعه ,تولید و عرضه محصولات و خدمات کاراتر , بی خطرتر و بهداشتی تر کمک میکند
پاورپوینت فصل نهم کتاب حسابداری مدیریت زهرا دیانتیدیلمی، محمدرضا نیکبخت
استانداردهای مدیریت کیفیت که هم اکنون مورد استفاده قرار میگیرد را با نام ISO 9000:2000 نشان میدهد در حال حاضر ISO 9000به یک گوهی نامه بین المللی تبدیل شده است که به منزله مهر تایید کیفی محصولات و خدمات شرکتهاست و بیش از 90 کشور ان را پذیرفته اند
تاکید استانداردها ISO 9000بر ایجاد , مستند سازی وبکار گیری رویه های اثر بخش جهت اطمینان از این است که عملیات ,عملکرد محصول ,فرایندهای ارائه خدمت شرکت با هدف کلی بهبود مستمر حاکم برشرکت مطابقت دارند. این استاندارد در واقع از سه زیر مجموعه تشکیل شده است
ISO9000:که شامل اصول بنیادین و واژه نامه است
ISO9001:که شامل الزامات است این الزامات شامل 4 بخش است :1- مسئولیت پذیریی مدیرت 2- مدیریت منابع 3- مطابقت ویژگیهای محصول با خصوصیات در نطر گرفته شده در طراحی ان 4- مدیریت تجزیه و تحلیل و بهبود
ISO 9004: شامل راهنمای بهبود عملکرد است این راهنمایی در جهت کمک به شرکتها برای بهبود سیستم های مدیریت کیفیتشان فراتر از حداقل های مقرر شده در ISO9001 میباشد
ISO 14000:مجموعه ای از استاندارهای مرتبط با مدیریت محیطی است که بر اساس ان شرکتها باید اثرات مخرب محیطی فعالیتهایشان را به حداقل برسانند
در کل ISOبه توسعه ,تولید و عرضه محصولات و خدمات کاراتر , بی خطرتر و بهداشتی تر کمک میکند
کیفیت چیست؟
از نگاه فلسفی:پدیده ای بی نقص و برتری ذاتی
از نگاه فنی :میزان تطابق ویژگیهای ان محصول با مشخصات فنی از قبل تعیین شده
از نگاه ارزشی :محصولات گرانتر با ارزش تر هستند
از نگاه ساختاری:شاخص قراردادن ویژگیهای خاصی از محصول
تمامی این تعاریف ,کیفیت را با نگرش مبتنی برمحصول تعریف میکنند یعنی هرچه سطح کیفیت بالاتر باشد قیمت تمام شده محصول بیشتر میشود
گروهی دیگر کیفیت را با نگرش مبتنی بر مصرف کننده و یا متکی برمشتری تعریف میکنند انها بیان میکنند که کیفیت یعنی هر چیزی که ارزش محصول را در نظر مشتری بالا ببرد
در این نگرش اعتقاد بر این است که افزایش کیفیت در واقع کاهش هزینه است و علت نام گذاری کتاب مشهور فیلیپ کراز بی تحت عنوان کیفیت رایگان است
بر اساس این نگرش سازمان بین اللملی استاندارد کیفیت را اینگونه تعریف میکند
کیفیت مجموعه ویژگی ها و مشخصات یک محصول یا خدمت است که بتوان نیازهای بیان شده و تلویحی را براورده سازد
جوران توانایی ارضای نیازها و کراز بی درجه انطباق با خواسته های مشتریان را در تعریف کیفیت به کار برده اند و دمینگ ارضای مشتری را کیفیت میداند
پاورپوینت فصل نهم کتاب حسابداری مدیریت زهرا دیانتیدیلمی، محمدرضا نیکبخت
خصوصیات مدیریت کیفیت جامع:
مدیریت کیفیت جامع در واقع تلاش مستمر و اصولی تمامی پرسنل یک شرکت در جهت درک انتظارات مشتریان ,دستیابی به ان , و حتی فراتر رفتن از حد انتظارات مشتریان است
با این برخی خصوصیات بین اکثر سیستم های مدیریت جامع مشترک میباشد
- تمرکز بر جلب رضایت مشتریان
-خرج کردن در جهت دستیابی به بهبود مستمر
-درگیر کردن کل نیروی کار در امر رعایت کیفیت
- پشتیبانی فعال مدیران شرکت و در گیر کردن انها در امور مربوط به کیفیت
-استفاده از معیارهای عینی روشن و به دور از هرگونه ابهام در خصوص سنجش کیفییت
- تعیین لحظه به لحظه میزان دستیابی به اهداف کیفی
-اموزش مستمر در زمینه مدیریت کیفیت جامع
هزینه های کیفیت:
واژه هزینه ,واژه ای ناخوشایتد است که نه تنها موجب بیم اقتصاد دانان بلکه طرفداران کیفیت را نیز همواره در فضای پر تنش و تردید امیز میان هزینه بابار منفی و کیفیت باب بار مثبت قرار میدهد
در سال 1970 میلادی چرایی و چگونگی مستند سازی هزینه های کیفیت و قواعد ان در مدلی به نام مدل ,پیشگیری, بازرسی,خرابی مورد تایید موسسه کنترل و کیفیت امریکا قرار گرفت و همین مدل مبنایی برای محاسبات هزینه استاندارد BS_6143در سال 1981 شد
دیدگاه خود را ثبت کنید