دانلود پاورپوینت فصل دهم کتاب حسابداری مدیریت زهرا دیانتیدیلمی، محمدرضا نیکبخت با فرمت pptx ودر 25 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت فصل دهم کتاب حسابداری مدیریت زهرا دیانتیدیلمی، محمدرضا نیکبخت
مقدمه : قرن بیستم ، ظهور سیستم تولید به هنگام و خاتمه یافتن عصر تولید انبوه .
تاریخچه وخاستگاه سیستم اقدام به هنگام : این ایده نخستین بار توسط تائیچی اونو در شرکت تویوتا به عنوان ابزاری برای برآورده ساختن خواسته مشتری با حداقل تاخیر به کار گرفته شد.
بسترمناسب فرهنگی ژاپن برای توسعه اقدام به هنگام :
1)کمبود فضا
2)تعهدبه مشتریان
3)شرایط سخت زندگی
4)کاهش ضایعات
5)بهبودمستمردر کیفیت کالا
6)تمرکزبرکارگروهی
7)تمرکزبرکاروتلاش بیشتر
8)علاقه و وفاداری به محل کار
بنابراین مهم ترین اهداف سیستم تولید به موقع عبارتند از :
1)بهبود کیفیت
2)افزایش بهره وری با تأکید بر مفهوم کایزن
نیل به این اهداف از طریق بکارگیری اصول سیستم تولید به موقع حاصل می شود .
اصول سیستم تولید به موقع :
1 ـ حذف ضایعات اتلاف ها و تمام فعالیت هایی که ارزش افزوده ای به محصول اضافه نمی کند .
2 ـ یکنواخت کردن تولید(ساده سازی عملیات) .
3 ـ افزایش کارایی کارکنان و روحیه همکاری آنها .
مزایای سیستم تولید به موقع :
1 ـ سرمایه گذاری کمتر در موجودی کالا ، و درنتیجه استفاده از سرمایه گردش در مقاصد مفیدتر .
2 ـ کاهش هزینه های حمل ونگهداری موجودی کالا .
3 ـ کاهش ریسک و خراب شدن (از مد افتادگی)موجودی ها .
4 ـ کاهش هزینه های راه اندازی و به تبع آن کاهش هزینه های تولید
5 ـ کاهش هزینه های ناشی از ضایعات و اتلافها که نتیجه تلاشهای انجام شده در جهت بهبود کیفیت است.
6 ـ افزایش میزان درآمد در اثر پاسخگویی سریع به نیازهای استفاده کنندگان و ربودن گوی سبقت از رقیبان
7 ـ کاهش کارهای نوشتاری و کاغذ بازیها
8 ـ داشتن رابطه حسنه با فروشندگان
9 ـ کاهش نیاز به کارگران غیر مستقیم نظیر انباردار،بازرس مواد وغیره
10 ـ استفاده بهینه ازفضای کارخانه ازطریق صرفه جویی درفضا به علت عدم نیازبه انبار موادوموجودی ها
سیستم تولید به موقع و تخصیص هزینه های مراکز خدماتی :
در توليد سنتي، مراكز خدماتي به صورت متمركز به ارائه خدمات به بخشها و دواير توليدي مي پردازند . اما در سيستم توليد بموقع بسياري از خدمات به صورت غيرمتمركز ارائه مي شوند . بنابراین بسياري از هزينه هاي خدماتي مستقيماً قابل رديابي به يك سلول توليدي و متعاقباً به يك محصول خاص مي باشند .
سيستم توليد بموقع و ميزان صحت و دقت در هزينه يابي محصول :
يكي از نتايج كاهش هزينه هاي غيرمستقيم و افزايش هزينه هاي مستقيم ، بالا رفتن ميزان صحت و دقت هزينه يابي محصول است.
مثال :
شركت كيميا دو نوع گلدان (ساده و نقشدار) توليد ميكند. اطلاعات مربوط به توليد اين دو نوع گلدان در جدول الف نشان داده شده است.
ساعات كار ماشين ÷ كل هزينه هاي سربار = نرخ جذب سربار
6250 ÷ (250000 + 300000 + 450000) = 160 ريال
اما اگر از سيستم هزينه يابي بر مبناي فعاليت براي هزينه يابي محصولات استفاده كنيم آنگاه نرخهاي جذب سربار براي هر مخزن هزينه به ترتيب زير محاسبه خواهد شد:
هزينه هاي تعمير و نگهداري (براساس ساعت) : ريال 40 = 66250 ÷ 250000
نرخ هزينه هاي جابجايي مواد (براساس كيلوگرم) : ريال 75/3 = 80000 ÷ 300000
نرخ هزينه هاي راه اندازي (براساس دفعات) : ريال 3000 = 150 ÷ 450000
دیدگاه خود را ثبت کنید