دانلود پاورپوینت فصل هفتم کتاب حسابداری مدیریت زهرا دیانتیدیلمی، محمدرضا نیکبخت با فرمتppt ودر 75 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت فصل هفتم کتاب حسابداری مدیریت زهرا دیانتیدیلمی، محمدرضا نیکبخت
هر دو تصمیم(کوتاه و بلندمدت)باید منعکس کننده استراتژی کلی شرکت باشند
در صورتی که تمرکز تصمیم گیرنده بیشتر روی اهداف بلند مدت باشد: استراتژی بلند مدت
در صورتی که تمرکز تصمیم گیرنده بیشتر روی اهداف کوتاه مدت باشد :استراتژی کوتاه مدت
تجزیه و تحلیل هزینه های مربوط تاکید بر اهداف کوتاه مدت
تجزیه و تحلیل هزینه استراتژیک تاکید بر اهداف بلندمدت
فرآیند تصمیم گیری
مرحله اول:
در نظر گرفتن مباحث استراتژیک مربوط.
پرهیز از اتخاذ تصمیماتی که تنها در کوتاه مدت بهترین راهکار هستند.
مرحله دوم:
مشخص کردن معیار برای تصمیم گیری
معیار های مورد نظر مدیران: معمولا کمی و قابل حصول در کوتاه مدت است.
معیار های مورد نظر سایر گروه های ذینفع: معیار های خاص خودشان را دارند.
بنابراین مدیران باید به چند هدف همزمان توجه کنند.
مرحله سوم:
تجزیه و تحلیل درآمد ها و هزینه های مربوط و هزینه های استراتژیک
(1شناسایی و جمع آوری اطلاعات مربوط
(2انجام پیش بینی بر اساس اطلاعات مربوط
(3بررسي مباحث استراتژیک
مرحله چهارم:
انتخاب و اجرا بهترین راهکار
مرحله پنجم:
بازخورد و ارزیابی نتایج
اطلاعات مربوط و هزینه ثابت و متغیر:
مثال:شرکت چوب بری شمال تصمیم دارد که از بین دو دستگاه ماشین چوب بری یکی را جهت خرید انتخاب نماید. فرض کنید که مصرف مواد اولیه (چوب وارداتی)برای هر دو ماشین یکسان و مساوی20میلیون ریال باشد قیمت ماشین اول50میلیون ریال و قیمت ماشین دوم 100میلیون ریال است و عمر مفید هردو ماشین5سال برآورد می شود دستمزد مستقیم برای ماشین اول 60میلیون ریال و برای ماشین دوم35میلیون ریال در سال می باشد سرپرستی که برای کنترل ماشین آلات استخدام شده است،قادر به کنترل هریک از آن دو دستگاه می باشد. حقوقی که باید به او پرداخت شود35میلیون ریال در سال است.جدول زیر اطلاعات مربوط وغیرمربوط بهای تمام شده را به تفکیک نشان می دهد.
موقعیت های مختلف تصمیم گیری
انتخاب یک راه حل از بین دو راه حل
انتخاب یک راه حل از بین چند راه حل
خرید و یا ساخت
دریافت سفارش ویژه
توقف خط تولید زیانده
استفاده از ظرفیت اضافی
حداکثر کردن سود در موسسات چند محصولی
انتخاب یک راه حل از بین دو راه حل
تعیین نقطه بی تفاوتی
نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده عبارتست از سطحی از تولید که در آن جمع بهای تمام شده دو روش مختلف تولید مساوی است به عبارت دیگر نقطه بی تفاوتی بهای تمام شده معرف سطحی از تولید است که در آن اقلام ثابت کمتر یک روش دقیقا بوسیله اقلام متغیر بیشتر همان روش بی اثر می شود.
مثال: فرض کنید یک شرکت تولیدی در حال بررسی دو روش تولید و بسته بندی یکی از محصولات خود می باشد. یکی از این روشها با ماشین نیمه اتوماتیک و روش دیگر با ماشین تمام اتوماتیک است و در پایان هر دو ماشین محصول یکسانی تولید می کنند. بهای فروش هر واحد از محصول 10000ريال مي باشد بودجه توليد و فروش محصول برای سال آینده 40000 واحد محصول می باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید