دانلود پاورپوینت استراتژی بازاریابی برای مرحله بلوغ و افول بازار با فرمت ppt ودر 53 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت استراتژی بازاریابی برای مرحله بلوغ و افول بازار
چالشهای استراتژیک بررسی شده
}بسياري از مديران؛ به ويژه مديران بازاريابي؛ تمام ذهن خود را مشغول رشد شركت كرده اند. آنها معمولاً بر افزايش سالانه در حجم فروش يا سهم بازار يا هر دو تاكيد مي كنند. اما بزرگ ترين چالش فراوري بسياري از مديران در كشورهاي توسعه يافته در سال هاي آينده؛ پول در آوردن در بازارهايي است كه اگر رشد هم بكنند، كُند رشد مي كنند . بيش تر بازارهاي محصول موجود در ان كشورها در مراحل بلوغ يا افول از چرخه حيات خود مي باشند و از آن جا كه نرخ هاي شتابان تغييرات اجتماعي و تكنولوژيكي موجب كوتاه تر شدن چرخه هاي حيات محصولات مي شوند؛ نوآوري هاي امروز بازارهاي در حال رشد را به سرعت به سمت بلوغ و نهايتاً به سوي پيروي و افول سوق مي دهند. }شركت هايي كه مي توانند از تكان هاي شديد صنعت جان سالم به در برند با كُند شدن رشد بازار با چالش هاي جديدي مواجه مي شوند. همين كه يك بازار بالغ مي شود، حجم كل فروش با ثبات مي شود، و خريداراني كه به قصد تعويض خريد مي كنند در مقايسه با خريداراني كه براي اولين بار اقدام به خريد يك محصول مي كنند، بخش بيش تري از آن حجم فروش را ايجاد مي كنند. بنابراين، يك هدف بازاريابي اصلي تمام رقبايي كه در بازارهاي بالغ فعاليت دارند اين است كه مشتريان فعلي خود را حفظ كنند تا بتوانند يك مزيت رقابتي مهم را كه به تداوم رضايت و وفاداري آن مشتريان كمك مي كند، حفظ كنند.
پاورپوینت استراتژی بازار یابی برای مرحله بلوغ و افول بازار
چالش هاي موجود در بازارهاي در حال افول
}سرانجام اين كه؛ پيشرفت ها و تحولات تكنولوژيكي؛ تغيير ويژگي ها و خصوصيات جمعيت شناختي، سلايق با سبك هاي زندگي مشتريان؛ و توسعه محصولات جايگزين موجب كاهش تقاضاي بيش تر شكل هاي محصول و نام هاي تجاري مي شوند. همين كه يك محصول شروع مي كند به پير شدن و افول؛ مديران شركت با اين پرسش اساسي مواجه مي شوند كه آيا آن فعاليت يا محصول را موقتاً كنار بگذارند يا كاملاً متوقف كنند. متاسفانه، شركت ها گاهي بيش از حد و به قيمت قرباني شدن سودآوري فعلي و به اميد كسب سودهاي ناچيز در آينده؛ بيش از حد لازم از محصولات در حال افول حمايت مي كنند.
تكان شديد:انتقال از مرحله رشد بازار به مرحله بلوغ بازار
مشخصات دوره انتقال
}انتقال از مرحله رشد به طرف مرحله بلوغ معمولاً وقتي آغاز مي شود كه بازار هنوز در حال رشد است؛ اما نرخ رشد آن به تدريج در حال كاهش است. اين كم شدن نرخ رشد بازار يا يك دفعه رخ مي دهد يا هم زمان با بروز تغييرات ديگري در بازار و محيط رقابتي روي مي دهد. همان طور كه قبلاً هم گفتيم؛ چنين تغييراتي معمولاً عبارت اند از وجود ظهور ظرفيت مازاد؛ افزايش دشواري حفظ ويژگي هاي متمايز كننده محصول، افزايش شدت رقابت و افزايش فشارها روي هزينه ها و سودها. در نتيجه، اعضاي ضعيف تر صنعت، حين مرحله تكان شديد، يا ور شكست مي شوند يا توسط شركت هاي رقيب بزرگ تر خريداري مي شوند.
دیدگاه خود را ثبت کنید