دانلود پاورپوینت مکاتب مدیریت استراتژیک با فرمت ppt ودر 20 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت مکاتب مدیریت استراتژیک
مکاتب مدیریت استراتژیک در 3 پارادايم ، قابل تفكيك و دسته بندي مي باشند:
1- مکاتب اجرایی (تجويزي ) شامل مكاتب :
طراحي
برنامه ريزي
موقعيت يابي
2- مکاتب نظری(توصيفي) شامل مكاتب :
كارآفريني
شناختي ( ادراكي)
يادگيري
قدرت گرايي
فرهنگي
محيط گرايي
3- مکتب تلفيقي که شامل مكتب :
پيكربندي ( جمع بندي مكاتب فوق )
مكتب يادگيري : تدوين استراتژي به عنوان فرآيند ظهور
}بر اساس اين مكتب، استراتژي ها زماني به منصه ظهور
}
} ميرسند كه افراد به طور فردي يا جمعي از محيط پيرامون
}
} خود شناختي را به دست آورند. ريشه اين مكتب به مقاله نوشته
}
} ليند بلوم بر ميگردد. مبناي اصلي مكتب يادگيري
} توصيف است نه تجويز.
}اين مكتب در بستري از نظرياتي چون :
}
}1- استراتژي گام به گام گسسته(ليندبلوم)
}
}2- استراتژي گام به گام منطقي( كوين)
}
}3- استراتژي هاي خود جوش (مينتزبرگ)
مكتب يادگيري : تدوين استراتژي به عنوان فرآيند ظهور
}از آنجا كه يادگيري عموميت زيادي داشته و مي تواند به تجزيه
}
} استراتژي بيانجامد مشكلاتي در مكتب يادگيري بروز مييابد كه
}
} مهمترين آنها عبارتند از: نبود استراتژي، استراتژي از ياد رفته و
}
} استراتژي غلط
مكتب يادگيري مبتني بر اين پيش فرض هاست:
◦ماهيت پيچيده و غير قابل پيش بيني محيط سازمان مانع كنترل ميشود.
◦درمكتب يادگيري مدير و رهبر به تنهايي ياد نمي گيرند بلكه يادگيري جمعي و گروهي در سازمان حاكم است
◦فرآيند يادگيري در حالات غيره منتظره دنبال شده و ابتكار استراتژيك به دست كسي است كه ظرفيت و منابع يادگيري را داشته باشد.
◦نقش رهبر تدوين استراتژي نيست بلكه او بايد فرآيند استراتژيك را اداره كند.
◦استراتژي ها در ابتدا به عنوان الگوهاي گذشته ودر مراحل بعدي به عنوان چشم اندازهائي براي هدايت رفتار كلي مطرح مي شوند.
ليندبلوم و هام و مارچ و كويين در خلال سالهاي 1963تا 1990 از جمله محققيني بودند كه در
اين خصوص به نظريه پردازي پرداختند
پاورپوینت مکاتب مدیریت استراتژیک
مكتب قدرت: تدوين استراتژي به عنوان فرآيند مذاكره
}مكتب قدرت، استراتژي را فرآيند تأثيرگذاري بر گروه يا فرد خاصي از
}
}طريق استفاده از قدرت و سياست تلقي مي كند. از آنجا كه تصور سازمان
}
}بدون وجود سياست و قدرت ممكن نيست، بنابراين در فرآيند تدوين استراتژي
}
} اين دو عامل نيز نقش عمده اي دارند.
}در هر سازمان قدرت در دو سطح خرد و كلان وجود دارد.
}
}اليسون و سالاتيك و استلي (1980 )
مكتب قدرت: تدوين استراتژي به عنوان فرآيند مذاكره
در ديدگاه قدرت درسطح خرد وكلان پيش فرض هائي وجود دارد كه اهم آنها عبارتند از:
◦شكل گيري استراتژي به وسيله قدرت و سياست صورت مي گيرد.
◦قدرت خرد سياسي، استراتژي را به عنوان رابطه متقابل افراد تلقي كرده وبه نقش متقاعد سازي، چانه زني و بازي هاي سياسي اشاره دارد.
◦قدرت كلان، سازمان را به گونهاي تلقي مي كند كه در تلاش براي افزايش رفاه خود توسط كنترل كردن ديگر سازمانها و يا مشاركت با آنها است.
دیدگاه خود را ثبت کنید