فهرست مطالب
مقدمه
سازمان شبدری
سازمان فدرال
سازمان سه ای
تعریف سازمان های یاد گیرنده
ویژگی های سازمان های یادگیرنده
بخشی از متن
مقدمه
بدلیل ماهیت عصری که در آن قرار داریم تفاوت بسیاری میان سازمانهای امروزی و گذشته وجود دارد در این ارتباط چارلز هندی از صاحب نظران رشته مدیریت می گوید : مدیران امروزی با سازمانهایی سرو کار دارند که شباهتی به سازمانهای گذشته ندارند .
سازمانها قبلا در محیطی پایدار به سر می برند و وقایع آینده تقریبا قابل پیش بینی بودند بطوری که مدیران می توانستند در شرایط مطمئنی برنامه ریزی کنند اما امروز محیط به شدت در حال تغییر است و تغییرات تکنولوژی ، اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی به سرعت سازمانها را تحت تاثیر قرار می دهد دنیا بسرعت تغییر می کند بنابراین سازمانها و تشکیلات دولتی هم باید شیوه خود را تغییر دهند افراد هوشمند و سازمانها ناگزیرند این تغییرات را درک کنند بنابراین باید در فرهنگ یادگیری و اندیشه سنت گریز ی جدی بود و تغییرات را درک کرد و از آنها با دانایی قرن 21 استفاده نمود . تولستوی می گوید : من از بعضی آدمها تعجب می کنم می خواهند دینا را تغییر دهند ولی از تغییر خود عاجزند در اینده نزدیک تنها سازمانی می تواند ادعا برتری کند که قادر باشد از قابلیت ها ، تعهد و ظرفیت یادگیری در تمامی سطوح سازمان بنحو احسن بهره برداری نماید آری دوگیس می گوید : توانایی یادگیری زودتر و سریعتر از رقبا ، تنها مزیت نسبی در دهه آینده خواهد بود. امروز اصلی ترین تهدید ها که متوجه بقا سازمانها و جوامع هستند نتیجه فرایند های آرام و تدریجی می باشند و نه وقایع ناگهانی . اگر ما بر روی وقایع متمرکز شویم بهترین کاری که می توانیم انجام دا هیم پیش بینی اتفاق قبل از وقوع و در نتیجه اتخاذ عکس العمل بهینه است .
سازمان شبدری
شبدر نشان ملی ایرلند و گیاه کوچکی است که به هر یک از ساقه هایش سه برگ چسبیده است برای اولین بار پاتریک مقدس حا می ایرلند انرا به نشانه سه وجه خداوند ، یعنی تثلیث به کار برده است .
سازمان شبدری از سه گروه مردم تشکیل شده اند گروهایی که انتظارات متفاوتی دارند ، شیوه هدایت بر انها فرق می کند . حقوق متفاوتی دریافت می کنند و به اشکال مختلف سازماندهی شده اند .
نخستین برگ شبدر نمایشگر کارکنان اصلی است که هسته متخصصین نام دارند
دومین برگ شبدر پیمانکارانی که با سازمان قرارداد می بندند . سومین برگ شبدر نیروی کار انعطاف پذیر یا کلیه کارگران پاره وقت و موقتی هستند
هسته : ترکیب این گروه را متخصصان ، تکنسینها و مدیران صاحب صلاحیت تشکیل میدهند اینها کسانی هستند که برای سازمان ضروری اند انها حامل آن دانش سازمانی هستند که سازمان را از همتایانش متمایز می کند آگر انها را از دست بدهید سازمان را از دست داده اید انها ارزشمندند یا باید باشند یا جایگزین کردنشان دشوار است سازمان با دادن سکه های طلا، حقوقهای بالا ، منافع حاشیه ای و اتومبیلهای آلمانی آنها را بیش از پیش بخود نزدیک می کنند که عوض سازمان از آنها انتظار دارد که بسختی و طی ساعتهای طولانی کار کنند تعهد و انعطاف پذیری داشته باشند 40 یا 45 ساعت کار در هفته برای این گروه نیست معدودی از انها از تمامی مرخصی استحقاقی خود استفاده می کنند یا پیش از انکه شب شود خانه و خانواده خود را می بینند در عوض بیش از پیش حقوق خوب دریافت می دارند .
آنها بخش اعظم هویت و مقاصد خود را از کار شان دریافت می کنند آنها همان سازمان هستند و اغلب هم نسبت به سازمان متعهدند و هم به آن وابسته اند نمی توان به این افراد امر و نهی کرد اینها متخصصان جدیدند که می خواهند نامشان به اندازه نقششان معروف باشد .
این سازمانها مسطح اند و بندرت بیش از چهار لایه سلسله مراتب دارند لایه فوقانی را مجمع شرکا ، پرفسورها با مدیران تشکیل می دهند .
پیمانکاران : اگر این هسته متخصصین کوچک باشد پس چه کسی کار را انجام خواهد داد این کار بیش از پیش بوسیله پیمانکارانی که با سازمان قرارداد می بندند انجام می گیرد اصولا معقول نیست به کسانی که برای سازمان اهمیت زیادی ندارند پول زیادی پرداخت شود یا شرایط ویژه ای برایشان در نظر گرفته شود .
بنابراین معقول است که همه کارهای غیر اساسی یعنی کارهایی که هر کس دیگری هم می تواند انجام دهد از طریق عقد قرارداد به کسانی واگذار شود که در ان بنوعی به تخصص رسیده اند و به لحاظ نظری باید بتوانند انرا بهتر و با هزینه ای کمتر انجام دهند آنها در مقابل نتیجه ای که بدست می اورند پول می گیرند نه به ازای مدت زمانی که صرف می کنند آنها حق الزحمه دریافت می کنند نه حقوق .
سازمان می تواند کنترل خود را فقط از طریق بررسی نتایج اعمال کند نه از طریق بررسی روشها سازمان شبدری ار عقل بر آن حاکم باشد برای کارهای خسته کننده قرارداد می بندد و در ازای اخذ نتیجه حق الزحمه پرداخت می کند در این بحث وفاداری سازمانی وجود ندارد و امنیت شغلی در قبال نیروی کار نیست
نیروی کار انعطاف پذیر : سومین برگ شبدر بسادگی بخش کمکی استخدام شده تلقی می شود و متشکل از افرادی است که از انها انتظار چندانی نمیرود و پاداش چندانی نیز دریافت نمی کنند این افراد همان بازارکارند. بازاری که کارفرمایان آنطور که دوست دارند و هنگامیکه نیاز دارند وارد ان می شوند تا هر چقدر که می توانند پول کمتری بابت آن بپردازند .
این قبیل افراد باید جدی گرفته شوند زیرا آنها کار پاره وقت یا موقت را خود انتخاب می کنند آنها مهارتهایی دارند که می تواند افزایش یابد می توانند تعهد به کار داشته باشند و قابلیتها و نیروهایی دارند که اگر از آنها خواسته شود می توانند ارائه دهند آنها لزوما در پی بدست اوردن پست یا ارتقای مقام نیستند آنها علائق و دلمشغولیهای فراتر از شغل خود دارند و لذا آمادگی پذیرش تشویقهای مورد نیاز کارکنان هسته ای ندارند آنها بیشتر به یک شغل و گروه کاری متعهدند تا به مقام سازمانی . از نیروی کار انعطاف پذیر نباید انتظار داشت که در پیروزیهای سازمان شادی کنند آنها دل در گرو عشق سازمان نمی بندند در فرهنگ انها کار بیشتر مستلزم و مستحق پول بیشتر است
کار کردن در داخل خانه : افرادی هستند در داخل خانه های خود کار می کنند و بیش از 90% آنها را زنان تشکیل می دهند و عملکردشان 30% بالاتر ازهمتایان خودشان است این افراد از طریق شبکه فزا ینده و تجهیزات تخصصی و یا از طریق سرویس پستی الکترونیک کار می کنند الوین تافلر در کتاب موج سوم از قول تعدادی از روسای شرکتهای مهم امریکا نقل می کند بین 25 تا 75 درصد از کاری که انها انجام میدهند می توان در خانه نیز انجام داد و یا در صورتیکه وسایل ارتباطی لازم در دسترس باشد می توان در خانه انجام داد بررسیها نشان میدهد که کارکنان خانگی از کیفیت تخصصی بسیار بالاتری برخورد دارند ، در شرایط سلامتی بسیار بهتری قرار دارند و غالبا صاحب خانه شخصی خویشند اکثر کارکنان خانگی از حقوق و شرایط خود رضایت داشتند .
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید