دانلود پاورپوینت نظریه رشد شناختی پیاژه با فرمت pptودر 24 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت نظریه رشد شناختی پیاژه
در سال 1896 در شهر نوشاتل یک شهر دانشگاهی در سوئیس که پدرش در دانشگاه آن تاریخ قرون میانه را تدریس کرد زاده شد . و او پدرش را اندیشمندی دقیق و منظم و مادر را بر خلاف عاطفی توصیف کرد . زیر نظر الفرد ؟؟؟ بیش از هر فرد دیگری بر پژوهش درباره رشد کودک تأثیر گذاشت . او در پاریس در یک آزمایشگاه هوش تصمیم گرفت درباره هوش کودکان به بررسی بپردازد و قرار بود در این آزمایشگاه ، آزمایش هوش برای کودکان ابداع کند و او این وظیفه را خیلی کسالت آور یافت زیرا علاقه او به نمره دادن به پاسخ های درست و نادرست کودکان آنگونه که در آزمون هوش لازم است چندان زیاد نبود
پیاژه کودکان را به عنوان دانشمندان محققی می دید که با اشیاء رویداد های محیطشان دست به تجربه می زدند تا ببینند چه اتفاقی می افتد . مشاهدات پیاژه از سه فرزند خودش مبنایی برای این توالی رشد بود . پیاژه از سه فرزند خودش مبنایی برای این توالی رشد بود . پیاژه با دقت آنها را زیر نظر گرفت و پسر و دو دختر خود را با مسائل روزمره مثل اشیاء پنهان مواجه ساخت .
پیاژه در اثر نتایج برگرفته از پژوهش های خود ، مرحله ی حسی –حرکتی را به شش خرده مرحله تقسیم کرده است . که عبارتند از :
اول : تولد تا 2 ماهگی (دوره غلبه ی بازتاب های شرطی مانند مکیدن )
دوم :2تا4 ماهگی (دوره جذب تجارب جدید وانطباق و طراحی ساختارهای جدید شناختی مانند شیشه به جای پستا نک وگرفتن اسباب بازی.
سوم :4 تا8ماهگی (دوره درک علت و معلول های ساده و هماهنگی حواس بینایی و لامسه .مثال : آخرباری که نوزاد با دست خود به شیشه زد،به او شیر داده شد و بدین ترتیب او حالا طرحی را برای دست زدن به شیشه ی شیر آغاز می کند.
چهارم :8 تا12 ماهگی (دوره درک بسیار ساده ازمفهوم زمان و دوره ی درک بقای شی ء مثال : نوزادی که گریه می کند تا کسی او را بلند کند وقتی صدای پای پدرش را در راهروی منتهی به اتاقش می شنود ساکت می شود. او می داند که بیش از چند ثانیه ی دیگر تا آرامش ا وفاصله نمانده است .
پنجم : 12 تا 18 ماهگی ( دوره ی آغاز تجربه کردن جهان خارج و دستیابی به اولین تجارب حل مسئله و افزایش تقلیداز سایرین. مثال کودکان وسایل را پرت می کنند،گاز می گیرند ،لجاجت می ورزند ،اشیاء می شکنند ، صرفاً برای اینکه ببینند چه اتفاق می افتد.
ششم : 18 تا 24 ماهگی (دوره ی آغاز فکرکردن ، ایجاد تصور اشیاء در ذهن خود ودستیابی به راه های جدید برای حل مسأله .
مرحله پیش عملیاتی : 2تا 7 سالگی
علت نامگذاری این مرحله به پیش عملیاتی آن است که کودکان دراین مرحله هنوز قادر به تفکر عملیاتی یا تفکر منطقی نیستند . در این مرحله زبان کمک زیادی به رشدشناختی کودک می کند و او را قادر می سازد تا پدیده ها و امور مختلف را به طور نمادی مورد بررسی قرار داده و مفاهیم مختلف را بشناسد .
ویژگی های مرحله پیش عملیاتی :
خودمداری : یعنی کود نمی تواند به دیدگاه مشخص دیگری توجه کند . او کلمات را براساس تجارب خود تفسیر می کند وبه کارمی برد و هنوز نمی داند کودکان و نوجوانان دیگر ، که تجارب متفاوتی دارند ، احتمالاً می توانند تصورات متفاوتی داشته باشند
جاندارپنداری : نسبت دادن خصوصیات موجودات زنده به اشیاء .مثال کودک چهارساله ای که فکرمیکند «ماه به پشت ابرها می رود که بخوابد»جاندار پنداری تفکر خود را به نمایش می گذارند
مرحله عملیات عینی 7 تا 11سالگی
در این مرحله کودک قادر است تنها با مواد و اشیای محسوس و قابل رویت رابطه برقرار کند. (بیابانگرد، نعمتی ص20)کودک در این مرحله توانایی انجام اعمال منطقی را کسب می کند
از رویدادهای مهم این مرحله درک مفهوم بقاء و یا نگهداری ذهنی از سوی کودکان است .مفهوم بقای عدد،طول،مایع (6تا7سالگی) مفهوم بقای ماده (7تا8سالگی )مفهوم بقای سطح (9تا10سالگی)
مرحله عملیات صوری
ü11 سالگی به بعد می تواند به طرح فرضیه بپردازند
دیدگاه خود را ثبت کنید