توضیحات محصول
پاورپوینت خانواده درماني شناختي ـ رفتاري تغيير جنسيت طلبي با تاکيد بر روان درمانگري معنوي: تک بررسي
قسمتی از متن پاورپوینت
اختلالهاي جنسي را ميتوان به اختلال هويت جنسي (GID)، اختلال در جهتگيري جنسي و اختلال در علايق جنسي تقسيم نمود. مهمترين اختلال هويت جنسي تغيير جنسي طلبي است؛ ويژگي اصلي اين اختلال تمايل شديد به اتخاذ هويت جنس مخالف بدون توجه به امتيازهاي فرهنگي است (روزنهان و سليگمن، 1995).
اين ويژگي در كودكان با چهار مورد (يا بيشتر) از موارد زير نمايان ميشود:
.1ابراز تمايل مداوم به تعلق داشتن به جنس مخالف، يا پافشاري در اينكه از جنس مخالف است.
.2در پسران, تمايل به پوشيدن لباسهاي زنانه و آرايش زنانه؛ در دختران, پافشاري در پوشيدن لباسهاي کليشهاي مردانه.
.3تمايل شديد و مستمر به ايفاي نقشهاي جنس مخالف در بازيهاي نمادين يا خيالپردازي در مورد آن.
.4بازيها و سرگرميهاي قالبي جنس مخالف.
.5ترجيح دادن شديد همبازيهاي جنس مخالف.
در نوجوانان و بزرگسالان اين اختلال با نشانههايي مانند ابراز تمايل به تعلق داشتن به جنس مخالف، تظاهر به داشتن جنسيت مخالف، تمايل به زندگي به عنوان جنس مخالف, يا اعتماد به اينكه احساسات و واكنشهاي خاص جنس مخالف را دارد.
ادامةخانواده درماني شناختي ـ رفتاري تغيير جنسيت طلبي
درمان به كمك تجويز هورمون و انجام عمل جراحي به منظور تغيير جنسيت از جمله روشهاي درماني است كه براي تغيير جنسيت طلبي به كار ميرود كه در بسياري از موارد موفقيت كامل نداشتهاند.
به دليل عواقب و عوارض عمل جراحي و تجويز هورمون پيشنهاد ميشود كه اختلال تغيير جنسيت طلبي ابتدا با روان درمانيهاي طولاني مدت (دست كم يك سال) درمان شود. يكي از روشهاي پيشنهادي خانواده درمانگري شناختي ـ رفتاري است.
در اين روش با استفاده از راهبردهايي به تغيير تفكر، نگرش، ادراك و رفتار مراجع و اعضاي خانواده او پرداخته ميشود. بدين ترتيب اعضاي خانواده با رفتارها، تفكرات و نگرشهاي خود چالش پيدا ميكنند و ديدگاه متفاوتي در مورد تأثير رفتارها و تفكرات خود بر پويايي خانواده كسب ميكنند (سيموس، 2002).
علي رغم اينكه در بسياري از كشورها به ويژه كشورهاي غربي عمل جراحي و هورموندرماني براي درمان تغيير جنسيت طلبي به كار ميرود، در كشورهاي اسلامي به ويژه در كشور ما ـ ايران ـ به دليل وجود ارزشهاي فرهنگي و مذهبي خاص پذيرش اين امر به ويژه براي خانوادهها بسيار مشكل است.
روش پژوهش
درمان از نوع خانواده درماني شناختي ـ رفتاري است كه از تکنيکهاي حل مسئله، خودبازبيني، مثبتنگري و بازسازي شناختي با تاکيد بر درمان معنوي استفاده شد. در اين پژوهش از روشهاي مصاحبة باليني بر اساس DSM-IV-TR و آزمونهاي روانشناختي به منظور گردآوري دادهها استفاده شده است. نظر روانپزشک متخصص نيز جهت تاييد اختلال گرفته شد.
روش گردآوري دادهها
در اين پژوهش يك آزمودني پسر 18 ساله با اختلال تغيير جنسيت طلبي در طي 77 جلسه درمان شده است. آزمودني يك برادر دارد و پدر و مادر هر دو كارمند هستند. در اولين جلسه كه بدون حضور مراجع صورت گرفت پدر مراجع اظهار كرد: ”پسرم كلاس دوم راهنمايي بود كه متوجه شديم به وسايل زنانه علاقه نشان ميدهد و گاهي زينتآلات و لباسهاي مادر را برميداشت و استفاده ميكرد، او را نزد روانپزشك بردم و روانپزشك تشخيص داد كه پسرم تغيير جنسيت طلب است و بايد آزمايشهاي ژنتيك و هورموني انجام دهد كه نتايج حاكي از نبود مشكلات فيزيولوژيك بود“. از بيانات پدر و مادر مشخص شد كه روابط خانوادگي مغشوش است و پدر و مادر با يكديگر تفاهم چنداني ندارند.
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید