توضیحات محصول
دانلود پاورپوینت فصل یازدهم کتاب مدیریت منابع انسانی سعادت با موضوع مدیریت حقوق و دستمزد با فرمت pptx ودر 28 اسلاید قابل ویرایش
فهرست مطالب
تعریف حقوق و دستمزد
ویژگیهای سیستم حقوق و دستمزد
طراحی سیستم حقوق و دستمزد به عهده کیست؟
مسئولیتهای سرپرستان و مدیران اجرایی در طراحی سیستم پرداخت حقوق و مزایا
مراحل مختلف طراحی سیستم حقوق و دستمزد
انجام تجزيه و تحليل مشاغل
انجام شرح شغل
انجام ارزشيابي مشاغل درسازمان
انوا ع روشهاي ارزشيابي مشاغل
مقايسه روش های ارزشيابی مشاغل در يک نگاه
بررسی نرخ حقوق و دستمزدهای متداول در صنعت
مشکلات بررسی نرخ حقوق و دستمزدهای متداول در صنعت
برای رفع این قبیل مشکلات پیشنهاداتی ارائه شده است:
تعیین نرخ پرداخت
منحنی پرداخت یا خط روند
تعدیل و ترمیم سیستم پرداخت
ارزیابی تفاضلی حقوق و دستمزد
راه حلهای مشکل تراکم نرخها
تعیین حقوق پایه
پرداخت به مشاغل مدیریتی
پرداخت به مشاغل حرفه ای
قسمتی از متن پاورپوینت فصل یازدهم کتاب مدیریت منابع انسانی سعادت با موضوع مدیریت حقوق و دستمزد
تعریف حقوق و دستمزد
- منظور از دستمزد، پرداختی است که مبنای محاسبه آن ساعت بوده و متداولترین شیوه پرداخت به کارگران می باشد.
- منظور از حقوق، پرداختهایی است که ماهانه صورت می پذیرد و متداولترین شیوه پرداخت به کارمندان می باشد.
ویژگیهای سیستم حقوق و دستمزد
- برای امرار معاش کافی باشد و بتواند نیازهای اولیه کارکنان را برآورده سازد.
- ایجاد انگیزه نماید و باعث تشویق کارکنان به عملکرد بهتر شود.
- اقتصادی و موثر باشد. یعنی اولا، با توان مالی سازمان و ثانیا، با تواناییها و مهارتهای کارکنان متناسب باشد، طوریکه حداکثر بازدهی را داشته باشد.
- سازمان را قادر سازد با سایر سازمانها رقابت کند.
- منطقی باشد و کارکنان منطقی بودن آن را بپذیرند.
- منصفانه و عادلانه باشد. یعنی اولا، حقوق و دستمزد متناسب با تخصص، مهارت، تجربه و سابقه کار افراد تعیین شود و ثانیا، ضوابط و شرایط برای اعطای آنها یکسان باشد. بدیهی است عادلانه بودن سیستم حقوق و دستمزد در مقبولیت و پذیرش آن و همچنین در ایجاد رضایت شغلی موثر است.
طراحی سیستم حقوق و دستمزد به عهده کیست؟
معمولا به وسیله کارشناسان اداره امور کارکنان و با همکاری مدیران اجرایی در سازمان، انجام می گیرد.
مسئولیتهای سرپرستان و مدیران اجرایی در طراحی سیستم پرداخت حقوق و مزایا
- حقوق و دستمزد برای جبران وظایف و مسئولیتهای کارکنان می باشد. از این رو مدیران اجرایی باید با مطالعه و بررسی دقیق شرح شغل اطمینان یابند که شرح شغل، شرح صحیح وظایف و مسئولیتهایی است که در واقع به عهده افراد گذارده می شود.
- سرپرستان باید هرگونه تغییری در وظایف و مسئولیتها را بلافاصله گزارش نمایند تا شرح شغل به روز باشد.
- باید نتایج حاصل از ارزشیابی مشاغل را مطالعه و درستی آن را تایید نمایند.
پاورپوینت فصل یازدهم کتاب مدیریت منابع انسانی سعادت با موضوع مدیریت حقوق و دستمزد
- اگر به نظر مدیران و سرپرستان، پرداخت به شغل بخصوصی متناسب با وظایف و مسئولیتهای آن نیست، باید پیشنهاد افزایش حقوق بنمایند.
- آثار ناشی از اجرای طرحها و پرداختهای تشویقی را در عملکرد کارکنان گزارش کنند.
- نیاز به اضافه کاری را گزارش و نرخ عادلانه ای برای آن پیشنهاد نمایند. دقت داشته باشند که توزیع اضافه کاری میان کارکنان، منصفانه باشد.
- مانع سوءاستفاده از مزایایی شوند که به کارکنان اعطا گردیده است.
- نقاط قوت و ضعف سیستم پرداخت را به مسئولان مربوط گزارش کنند.
- ویژگیهای سیستم پرداخت را برای کارکنان توضیح و به سوالات آنها پاسخ دهند و شکایات کارکنان را به اطلاع مسئولان برسانند.
- دقت داشته باشند که پرداخت در سازمان با قوانین ومقررات دولتی در تضاد نباشد.
مراحل مختلف طراحی سیستم حقوق و دستمزد
- تجزیه و تحلیل شغل
- شرح شغل
- ارزشیابی شغل
- بررسی نرخ حقوق و دستمزدهای متداول در صنعت
- تعیین نرخ پرداخت
- تعدیل و ترمیم سیستم پرداخت
- ارزیابی تفاضلی حقوق و دستمزد
- بررسی قوانین و مقررات درون سازمانی
- بررسی قوانین و مقررات دولتی حاکم بر پرداخت
- تعیین حقوق پایه
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید