قسمتی از متن پاورپوینت تعریف مدیریت منابع انسانی ( HRM ) مدیریت منابع انسانی عبارت است از نگرش استراتژیک و یکپارچه به مدیریت با ارزش ترین دارایی شرکت(کارکنان)که چه بصورت فردی و چه گروهی،درتحقق اهداف سازمان سهیم اند جان استوری : می توان HRM را مجموعه ای از سیاست های به هم مرتبط و مبتنی بر اصول فلسفی و ایدئولوژیک دانست . چهار ویژگی HRM از نظر جان استوری :
مدل سازگار مدیریت منابع انسانی درمکتب میشیگان اولین تعریف روشن و واضح ازمدیریت منابع انسانی ارائه شده است طرفداران این مکتب معتقدند سیستم های منابع انسانی و ساختار سازمانی باید طوری طراحی شوند که با استراتژی سازمانی ، تناسب و هماهنگی داشته باشند ( به همین دلیل ان را مدل سازگار می گویند) طرفداران مکتب میشیگان بیان می کنند چرخه منابع انسانی شامل چهارفرآیند است :
چارچوب مکتب هاروارد دیگر بنیان گذار HRM از مکتب هاروارد بیر و همکارانش بودند که آنچه را بکسال چارچوب هاروارد می نامد شرح و بسط دادند مکتب هاروارد بر این باور است که مشکلات مدیریت کارکنان را تنها به این شیوه می توان حل کرد : هنگامی مدیران درباره نگرش به کارکنان و انتخاب سیاست ها و روش های مناسب مدیریت منابع انسانی برای تحقق اهداف تصمیم می گیرند ، آن هم بدون فلسفه محوری یا بینشی استراتژیک ، مدیریت منابع انسانی تنها در حد مجموعه ای از فعالیت های مستقل باقی می ماند که هر یک بر اساس رویه های سنتی خاص خود هدایت می شود بیر و همکارانش معتقدند که امروزه به دلیل فشارهای متعددی که به سازمان وارد می شود به رویکرد استراتژیک گسترده و جامع تری نسبت به منابع انسانی نیاز است . فشارهای محیطی ، مدیریت کارکنان و توجه به آنها را به عنوان دارایی های بالقوه،نه هزینه های متغییر ضروری ساخته است پیروان مکتب هاروارد اولین گروهی بودند که عنوان کردند مدیریت منابع انسانی وظیفه مدیران صف است همچنین مدیریت منابع انسانی دربرگیرنده کلیه اقدام ها و تصمیم های مدیریتی است که بر ماهیت رابطه سازمان و کارکنان تاثیر می گذارد . مکتب هاروارد معتقد است HRM دو ویژگی دارد :
مزایای مدل هاروارد طبق نظر بکسال : 1.توجه به منافع کلیه گروه های ذی نفع
دیدگاه خود را ثبت کنید