دانلود پاورپوینت ویژگی های کودکان دبستانی با فرمت ppt ودر 52 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت ویژگی های کودکان دبستانی
دوران کودکی به سه دوره تقسیم می شود:
1-دوره اول کودکی:ازتولدتا 3 سالگی
2-دوره دوم کودکی :از 3 تا 7 سالگی
3-دوره سوم کودکی :از 7 تا 12سالگی
بحث مادرمورد دوره سوم کودکی(7تا12سالگی ) است
ویژگی های جسمی:
درآغازدوره دبستان رشد جسمی کودک آرام وکند است، وازشتاب رشد اوکه شاخص دوره قبلی(دوره دوم کودکی) اوست کاسته می شود. قدمتوسط یک کودک معمولی در آستانۀ قدم گذاشتن به مدرسه حدود110 تا120 سانتیمتر و وزن او18تا24کیلوگرم متفاوت است،درطول دوره دبستان درشرایط عادی بایستی حدود 7سانتیمتربه قد و4کیلوگرم به وزن کودک اضافه شود، به طوری که درپایان ابتدایی قد او 150سانتیمترو وزن وی 40کیلوگرم باشد.تانیمه دبستان پسران وزن شان بیشتر از دختران ولی درپایان این دوره وزن دختران کم کم بیشتر می شود.
ویژگیهای حرکتی:دردوره دبستان قدرت بدنی،تحمل پذیری جسمانی، چالاکی،سرعت عمل و هماهنگی حرکات افزایش قابل ملاحظه ای می یابد .آنها رفته رفته توان لازم برای نشستن دقایق طولانی روی نیمکت مدرسه را بدست می آورند.درمقایسه دختران وپسران میتوان گفت حرکات پسران تااندازه ای سریع تر ازدختران است.درعوض دختران درفعالیت هایی که نیازبه ظرافت دارد مانند نقاشی ،خوش نویسی ویا ساختن کاردستی ازپسرها بهتر عمل می کنند.
پاورپوینت ویژگی های کودکان دبستانی
ویژگی های عاطفی واجتماعی:
اضطراب وتنش درونی ؛آفت هرگونه یادگیری است.کودکان به ویژه درکلاس اول ابتدایی ،روحی بسیار حساس دارند، هرگونه شماتت وتحقیر آنها رابه شدت می رنجاندکوچکترین تهدید آنها را عصبی وخشمگین می سازد ، دلـهـره یکی از ویژگیهای است که همیشه همراه کودکان پایه اول است، ازهرگونه شماتت ،تمسخروتحقیربه شدت می رنجند، فردی چابک وفعال،بی قراروناآرام است ، جنگ وگریز با همسالان خودراجزوحقوق خود می داند.
لذامعلم بهتر است به جای مقابله بااین تحرک وپویایی بدان جهت دهد وازآن درراستای آموزش خواندن و نوشتن استفاده کند.طفل درمرحلة سوم کودکی باطی کلاس های دبستان آرام ترورام تر می شود ومی تواند در صورت مشاهدة گوش شنوا خواسته های خودرا بر زبان آورد.پس معلم باید سعی کند خودرابه عنوان دوستی امین ومهربان دردل بچه ها جاکند تاکودکان بتوانند نیازها یا مشکلات عاطفی خودرا به راحتی بااودرمیان گذارند.مهمترین عنصر عاطفی که استحکام بخش «ارتباط معلم وشاگرد »محسوب می گرددعنصر«محبت»نام دارد.
ویژگی های اجتماعی کودکان دبستان:رشد اجتماعی کودک دردوره ابتدایی بسیارسریع است ومعلمان وهمکلاسی ها درآن نقش مهمی دارند.و در مدرسه علاوه بر آموختن خواندن ونوشتن ویادگیری مطالب جدبد ،رفتارها ی اجتماعی رانیز می آموزد. رفتار اجتماعی به نوبه خود می تواند درافزایش و تقویت مهارتهای زبان یعنی گوش دادن وسخن گفتن نقش بسزایی ایفا کند.از سوی دیگر دانش آموز دبستانی علاقه فراوانی به رقابت دارد.ومی خواهد گوی سبقت را از یکدیگر بربایند.دراین دوره کودک به انجام فعالیت های گروهی درکنار همسالان علاقة فراوان دارد.
بازی ،سرگرمی وکودکان دبستانی:
دراین دوره باوجود اشتغال به درس وکارهای دیگر مدت کمتری اززندگی کودک به بازی اختصاص می یابد،اما هنوز اوبرای بازی جایگاه ویژه ای قایل است. کودکان باهوش هرچه بزرگتر می شوند دربازیهای شان بیشتر تنها می شوندوکمتر ازهمسالان خودبه بازی پر جنب وجوش می پردازند.کودکان معاشرتی به بازیهای اجتماعی بیشتر علاقه دارند.کودکان غیرمعاشرتی به بازی ها وفعالیتهای انفرادی می پردازند.
انواع بازی وسرگرمی دردوره دبستان:
1-بازی های ساختنی
2-بازی های اکتشافی
3-جمع آوری وطبقه بندی اشیا
4-بازی های سرگرم کننده
دیدگاه خود را ثبت کنید