دانلود پاورپوینت ویژگی ها و خصايص مديران فرهنگي با فرمتpptودر 57 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت ویژگی ها و خصايص مديران فرهنگي
بیان مسئله
تاكنون مباحث علم مديريت بيشتر در حوزة موضوعات اقتصادي مطرح شده است. مطالعه و پژوهش در مورد مديريت فرهنگي، حوزهها، محدوديتها و خصيصههاي آن، اندك و پراكنده است، طرح پژوهشي «بررسي خصوصيات مديران» كه به سفارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از سوي سازمان مديريت صنعتي به اجرا در آمده است از تلاشهاي نخستين در روشن كردن حوزة مديريت فرهنگي است. نوشتار حاضر، مقدمه اين پژوهش است و تلاش ميكند با دستهبندي خصوصيات مديران،مبنايي نظري براي بررسي خصوصيات مديران فرهنگي فراهم سازد.
دستهبندي پرسنل موجود درهر سازمان
درهر سازمان پرسنل موجود را ميتوان در سه گروه كلي دستهبندي نمود. اين گروهها عبارتند از:
1ـ مديران (عالي، مياني و سرپرست)
2ـ مشاوران و كارشناسان
3ـ مجريان (كارمندان، كارگزاران، كارگران)
نقش اصلي مديران تصميمگيري و رشد و توسعه سازمان و پرسنل است. نقش كارشناسان و مشاوران انجام بررسيها، تصميمسازي و نهايتاً نقش مجريان به فعليت درآوردن تصميمات و برنامهها است. عموماً بسته به نوع سازمان، غلبه كمي يكي از گروههاي فوق بيشتر است. به عنوان مثال در سازمانهاي سياستگذار، نظير وزارتخانهها و سازمانهاي مركزي كشور، تعداد مديران و كارشناسان و در دستگاهها و سازمانهاي اجرايي، تعداد مجريان بيشتر است.
سازمان و مديريت
¢بحث مديريت به معناي علمي آن به دوران انقلاب صنعتي در قرن هجدهم و انديشههاي فردريك تيلور كه به عنوان بنيانگذار مكتب مديريت علمي شناخته ميشود، باز ميگردد. در اين دوران با وقوع پديده توليد انبوه ماشيني و ايجاد سازمانهاي صنعتي و غيرصنعتي وسيع و رو به پيچيدگي، ديگر امكان استفاده از شيوههاي سنتي مديريت امكانپذير نبود و شرايط ايجاد شده لزوم پايهريزي روشهاي جديدي از مديريت را اقتضاء مينمود. كه تاريخ اين علم بيانگر سير تكامل آن ميباشد. بطور كلي توليد و توسعه چشمگير مديريت به عنوان يك علم كاربردي، نشانگر كاركرد مثبت و مفيد آن در جوامع گذشته و كنوني بوده و از اين رو در جهان امروز مديريت به عنوان يكي از عوامل اصلي توليد كالا و خدمات در جهان به شمار ميآيد مفهوم مديريت با مفهوم سازمان عجين است.
پاورپوینت ویژگی ها و خصايص مديران فرهنگي
مديريت يك علم است يا هنر؟
¢در اين زمينه گروهي بر اين باورند كه مديريت صرفاً يك علم است. بدين معنا كه داراي موضوع، روش، محدوده و اصول خاصي است كه مآلاً در امتداد حيات بشر پا به عرصه وجود نهاده و توسعه و تكامل يافته است. آموزش نيز اصليترين شيوه انتقال اصول اين علم به ديگران ميباشد. گروهي ديگر از انديشمندان مديريت بر اين اعتقادند كه مديريت صرفاً هنري ذاتي است و به جوهره و ذات آدميان باز ميگردد و با آموزش و تدريس و تحصيل قابل انتقال نيست. آنكس كه در ذات خود از چنين قابليتي برخوردار باشد در اداره كردن سازمان يا واحد تحت مديريت خويش، به درجات بالايي موفق خواهد بود.
¢در مقابل اين دو گروه غالب متفكران و علماي اخير علم مديريت بر اين باورند كه مديريت آميزهاي از علم و هنر بوده تا آنجا كه مربوط به ايجاد و تسلط بر اصول، تكنيكها و تئوريهاي اداره مؤثر سازمانها ميباشد، علم است و ميتوان آنرا در دانشگاهها آموخت و از آن زمان كه مرحله اجرا يا بهرهگيري عملي از اين اصول پيش روي مدير قرار ميگيرد، مسأله جوهر و هنر مدير موضوعيت مييابد.
سطوح مديريت
¢در هر سازمان سه سطح از مديريت قابل مشاهده ميباشد. به بيان ديگر بنا به نوع وظايف و محدوده تصميمگيري، مديران را ميتوان در سه سطح زير دستهبندي نمود:
الف ـ مديران سطح عالي
¢در اين گروه مديراني قرار دارند كه عمدترين وظايف آنها سياستگذاري ترسيم استراتژي و برنامهريزيهاي كلان براي سازمان و ارتباط با لايههاي بيروني سازمان ميباشد. (نظير وزراء و مديرانكل و معاونين آنها و يا رئيس كل يك مؤسسه).
ب ـ مديران مياني:
¢در اين سطح مديران غالباً به انجام وظايفي نظير برنامهريزي، تفسير و تبيين سياستها و جمعبندي فعاليتها ميپردازند در واقع مديران سطح مياني سياستهاي كلان سازمان را قابل اجرا مينمايند. (نظير معاونتها و مديران واحدهايي كه در لايه دوم نمودارهاي سازمان (Chart organization) در ساختارهاي تخصصي (Functional) قرار دارند.)
پاورپوینت ویژگی ها و خصايص مديران فرهنگي
سطوح مديريت
¢جـ مديران سرپرست (عملياتي):
¢اين دسته از مديران مستقيماَ با اجراكنندگان فعاليتهاي سازمان مرتبط بوده و بر كار آنها نظارت دارند. نظير مسؤولين دفاتر،رئيس گروهها و بخشهاي خرد و عملياتي سازمان. مديران سطح سرپرستي ارتباط كمتري با لايههاي بيروني سازمان داشته و عمدتاً امور داخلي سازمان را وجه همت خويش قرار ميدهند. با عنايت به دستهبندي فوق، هر سطح از مديران نيازمند برخورداري از مهارتها و صفات خاصي ميباشند كه در بخشهاي بعدي به اين مسأله پرداخته خواهد شد.
وظايف مديران
¢در پاسخ به اين پرسش اساسي كه وظايف يك مدير در سازمان چيست؟ نظرات گوناگون بيان شده است. به عنوان مثال يكي از مشهورترين نظرپردازان به نام هنري فايل، معتقد است مديران داراي پنج وظيفه اصلي به شرح زير ميباشند:
¢1- برنامهريزي (Planing)
¢به معناي تعيين نقاط مطلوب يا اهداف سازمان و راه رسيدن به آنها با توجه به شرايط و مقدورات موجود در سازمان (اعم از نيروي انساني، بودجه، مواد، فرصتها و...) ميباشد و خود به انواع كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت (استراتژيك) تقسيم ميشود.
¢2- سازماندهي (Organizaing)
¢به معناي تقسيم وظايف و تعيين روابط منطقي بين واحدهاي مختلف سازماني به منظور رسيدن به اهداف سازمان است . در سازماندهي غالباً نقش و وظيفه واحدها و ارتباطات آنها به صورت عمودي و افقي تعيين ميگردد و در نمودار سازماني عينيت مييابد.
¢3-كنترل و نظارت (Control)
¢به مفهوم مقايسه فعاليتهاي انجام شده و يا در حال انجام با ملاكها و استانداردهاي از پيش تعيين شده به منظور حصول اطمينان از صحت انجام فعاليتها در سازمان است.
¢در ادبيات مديريت معمولاً از سه نوع كنترل براساس زمان اعمال آنها نام برده شده كه عبارتند از:
¢الف: كنترل گذشتهنگر
¢ب: كنترل آيندهنگر
¢ج: كنترل حين انجام كار
¢4-هماهنگي (Coordinating)
¢به معناي ايجاد نظم و يكنواختي و همآهنگي بين فعاليتها و برنامههاي واحدهاي مختلف سازمان به منظور ممانعت از انجام فعاليتهاي موازي و تكراري (يا ناهماهنگ) در سازمان است. وظيفه هماهنگي عمدتاً پس از تقسيم وظايف و سازماندهي فعاليتها در مؤسسه موضوعيت مييابد.
دیدگاه خود را ثبت کنید