پاورپوینت شناخت مایکل پورتر(راهنمای اساسی برای درک مفاهیم رقابت و استراتژی)
توضیحات محصول
پاورپوینت شناخت مایکل پورتر (راهنمای اساسی برای درک مفاهیم رقابت و استراتژی)
قسمتی از متن پاورپوینت
استراتژی، نحوه دستیابی سازمان به عملکرد ممتاز در محیطی رقابتی را تشریح می کند. این تعریف به شکل فریبنده ای ساده به نظر می رسد.
در بسیاری از کسب و کارها، چیزی به نام "بهترین"، اصلا معنی ندارد.
اگر تمامی رقبا" بهترین مسیر" را برای رقابت انتخاب کنند، نزاع سختی میان آن ها سرخواهد گرفت
پیشی گرفتن از رقبا استراتژی نیست
اولین آتش رگبار در ماجرایی به نام جنگ تخت خواب هتل ها شناخته می شود، در سال 1999 آغاز شد. پس از یکسال آزمایش بر روی تشک ها، بالش ها، پارچه های روتختی و سرمایه گذاری بالغ بر ده ها میلیون دلار برای انجام این کار، گروه هتلهای وستین اولین تختخواب دارای نشان تجاری در صنعت، به نام هونلی بد با طراحی سفارشی، را معرفی کرد. یکی از مدیران اجرایی وستین اظهار داشت که "می خواستیم از رقبای خود متمایز باشیم".
همانطور که قابل حدس است، طولی نکشید که رقبا واکنش نشان دادند، آن ها نیز از بالش های راحت تر و تشک هایی با فیبر فشرده تر در رختخواب ها استفاده کردند؛ هر یک نامی متفاوت، هتل های هیلتون نام سرنیتی بد، ماریوت نام ریوایو کالکشن، هایت نام هایت گراند بد، ردیسون نام اسلیپ نامبر بد، و کرون پلازا نام اسلیپ ادونیج را برگزیدند.
با نزدیک شدن به سال 2006 ، مطبوعات اعلام کردند که جنگ تختخواب ها به پایان رسیده است، اما این زمانی بود که تمامی هتل های بزرگ سرمایه گذاری های هنگفتی را برای تحقیق و توسعه، نصب و آماده سازی، و ارتقای سطح کیفی تختخواب ها انجام داده بودند. اکنون مسافران می توانستند با اطمینان خاطر از اینکه "کیفیت تختخواب ها" در تمامی هتل ها یکسان است به استراحت بپردازند. در اغلب موارد، عاقبت کار به همین جا ختم می شود، یک شرکت تلاش می کند"بهترین" باشد ولی در نهایت سطح استاندارد را برای تمامی شرکت های آن صنعت افزایش می دهد. هیچ جای تعجب نیست، که با اتخاذ چنین رویکردی نسبت به رقابت، سودآوری صنعت هتلداری در بلند مدت همواره پایین بوده است. گزارشات مختلفی مبنی بر تایید یا رد این موضوع وجود دارد که آیا صنعت هتلداری می توانسته با افزایش قیمت ها شرایط را به گونه ای فراهم کند که از سرمایه گذاری های انجام شده برای ارتقای کیفیت تخت خواب ها منافعی بدست آورد. در غیر اینصورت، ارزش حاصل از این سرمایه گذاری ها نصیب مشتریان شده است. اما حتی اگر چنین حرکتی در کل به نفع صنعت بوده باشد، زمانی که تمامی رقبا در یک سطح یکسان به رقابت با یکدیگر می پردازند، هیچ یک به مزیت رقابتی دست پیدا نخواهند کرد.
رقابت استراتژیک به معنای انتخاب مسیری متفاوت نسبت به مسیری است که دیگران انتخاب می کنند.
هدف اصلی از رقابت، شکست دادن و غلبه کردن بر رقبا نیست. رقابت بر سر کسب سود بیشتر است.
تحلیل پنج نیرو، قیمت ها و هزینه های متوسط صنعت و در نتیجه متوسط سود آوری صنعت را تفسیر می کند. بر این اساس می توان در مورد نحوه دستیابی به سودآوری بالاتر از متوسط صنعت به درستی تصمیم گیری کرد.
مشتریان قدرتمند باعث کاهش قیمت ها شده یا تقاضای خلق ارزش بیشتر از محصولات و خدمات را دارند، از این رو سهم بیشتری از ارزش خلق شده را از آن خود می کنند.
معادله اساسی: سود مساوی است با قیمت منهای هزینه
رقابت در کسب و کار، به منزله کشمکش برای دستیابی به سود بیشتر است. جنگی است که پیروز آن میتواند ارزش خلق شده توسط صنعت را به دست آورده و از مزایای آن بهره مند شود. اگرچه رقابت موضوعی پیچیده و چند بعدی است، ولی قانون ریاضی بسیار ساده ای برای محاسبه سودآوری در آن حکم فرماست. مایکل پورتر به ما یادآوری می کند که بر هدف نهایی- سودآوری- دو مولفه اصلی آن، یعنی قیمت و هزینه تمرکزی کنیم:
هزینه - قیمت = حاشیه سود یک واحد
هزینه ها عبارتند از تمامی منابعی که برای رقابت مورد استفاده قرار می گیرند، ازجمله هزینه سرمایه.
منابعی که صنعت از آن ها برای خلق ارزش استفاده می کند و در حقیقت آن ها را به ارزش تبدیل می کند. قیمت ها نیز بیانگر نحوه ارزش گذاری مشتریان به پیشنهادهای ارائه شده صنعت هستند. مشتریان گزینه های مختلف را با یکدیگر مقایسه می کنند و تصمیم می گیرند که تمایل دارند بابت کدام یک چقدر پول پرداخت کنند؟
لینک بازاریابی این فایل که مخصوص نام کاربری شما ایجاد شده است را کپی و در شبکه های
اجتماعی یا سایت و وبلاگ خود منتشر کنید و از 10 تا 15 درصد پورسانت بازاریابی فروش این
فایل بهره مند شوید.
دیدگاه خود را ثبت کنید