دانلود پاورپوینت استراتژي رقابتي تكنيكهاي تحليل صنعت و رقبا با فرمت ppt ودر 151 اسلاید قابل ویرایش قسمتی از متن پاورپوینت
فهرست بخشها
•مروري بر روش كلاسيك تدوين استراتژي
•تكنيكهاي عمومي تحليل
•محيطهاي عمومي صنعت
•تصميمات استراتژيك
مروري بر روش كلاسيك تدوين استراتژي
فرآيند تدوين استراتژي رقابتي
•الف. در حال حاضر كسب و كار چكار ميكند؟
1. شناسايي
استراتژي آشكار يا ضمني كه در حال حاضر وجود دارد كدام است؟
2. پيش فرضهايي تلويحي
چه فرضهايي در مورد موقعيت نسبي شركت، نقاط ضعف و قوت آن ، جهتگيريها و گرايشات صنعت بايد لحاظ شوند تا استراتژي شركت منطقي بنظر آيد؟
•ب. چه اتفاقاتي در محيط در حال افتادن است؟
1. تحليل صنعت
عوامل كليدي موثر موفقيت در رقابت و فرصتها و تهديدهاي عمده صنعت كدامند؟
2. بررسي رقيب
تواناييها و محدوديتهاي رقباي موجود و بالقوه كدامند و اقدامات احتمالي آنها در آينده چيست؟
3. تحليل اجتماعي
عوامل اجتماعي و دولتي و سياسي مهم كه در ايجاد فرصتها يا تهديدها نقش دارند كدامند؟
4. نقاط ضعف و قوت
با توجه به بررسي صنعت و رقبا، نقاط قوت و ضعف شركت در مقايسه با رقباي موجود و آينده كدامند؟
•ج. كسب و كار چه فعاليتهايي را بايد انجام دهد؟
1. آزمايش پيش فرضها و استراتژي
چگونه پيش فرضهاي موجود در استراتژي جاري با تحليل هاي انجام شده در قسمت ب مقايسه مي شوند؟
2. جايگزينهاي استراتژيك
با توجه به تحليل فوق جايگزين هاي استراتژيك احتمالي كدامند؟ ( آيا استراتژي جاري يكي از اينها است؟)
3. انتخاب استراتژيك
كدام گزينه استراتژيك بهتر از سايرين موقعيت شركت را به فرصتها و تهديدهاي بيروني ربط مي دهد.
تحلیل ساختاری صنایع
تعريف
Eماهيت تدوين استراتژي عبارت است از مرتبط كردن يك شركت به محيط اطرافش. اگر چه محيط مربوط خيلي گسترده است و عوامل اجتماعي و اقتصادي را در بر ميگيرد.
Eجنبههاي كليدي محيط شركت، صنعت يا صنايعي است كه شركت در آنها رقابت ميكند.
Eساختار صنعت نقش عمدهاي در تعيين قواعد رقابت و استراتژيهايي كه به طور بالقوه در دسترس شركت قرار دارند، ايفا ميكند.
Eرقابت در يك صنعت ريشه در ساختار پايهاي اقتصاد آن دارد و فراتر از عملكرد رقباي موجود ميباشد.
Eماهيت رقابت در يك صنعت بستگي به پنج عامل اساسي رقابتي دارد و توان جمعي اين چند عامل توان سودآوري را در يك صنعت تعيين ميكند.
Eهدف استراتژي رقابتي براي واحد كسب و كار در يك صنعت يافتن موقعيتي است كه در آن شركت بتواند به بهترين وجه ممكن در مقابل اين عوامل رقابتي از خود دفاع كند و يا آنها را در راستاي اهداف خود متاثر سازد.
فواید شناخت منابع اصلی فشار رقابتی
•نقاط عمده ضعف و قوت شركت را مشخص ميكند،
•جايگاه آن را در درون صنعت تقويت مي كند،
•حوزه هايي را كه تغييرات استراتژيك در آنها مي تواند بيشترين بازدهي را به همراه داشته باشد، مشخص ميكند،
•جاهايي را كه در آن جهتگيري ها و روند صنعت، مهمترين چشم انداز را در وجود فرصت ها يا تهديدها دارد برجسته ميكند،
•به بررسي و حوزههاي تمايز كمك ميکند.
Eهمه پنج عامل مذكور با هم، شدت رقابت در صنعت و سود آوري آن را تعيين كرده و قويترين نيرو يا نيروها در تدوين استراتژي آن مهم هستند.
Eمشتريان، تامين كنندگان، جايگزينها و وارد شوندگان بالقوه همگي رقبايي براي بنگاههاي موجود در يك صنعت محسوب ميشوند كه ممكن است، بسته به شرايط خاص، از اهميت بالاتر يا پايينتري برخوردار باشند.
Eماهيت تدوين استراتژي عبارت است از مرتبط كردن يك شركت به محيط اطرافش. اگر چه محيط مربوط خيلي گسترده است و عوامل اجتماعي و اقتصادي را در بر ميگيرد.
Eجنبههاي كليدي محيط شركت، صنعت يا صنايعي است كه شركت در آنها رقابت ميكند.
Eساختار صنعت نقش عمدهاي در تعيين قواعد رقابت و استراتژيهايي كه به طور بالقوه در دسترس شركت قرار دارند، ايفا ميكند.
Eرقابت در يك صنعت ريشه در ساختار پايهاي اقتصاد آن دارد و فراتر از عملكرد رقباي موجود ميباشد.
Eماهيت رقابت در يك صنعت بستگي به پنج عامل اساسي رقابتي دارد و توان جمعي اين چند عامل توان سودآوري را در يك صنعت تعيين ميكند.
دیدگاه خود را ثبت کنید