فهرست مطالب
مقدمه
چرا سازمانها تا این حد متفاوت هستند؟
بخش های اصلی هر سازمان از نظر مینتزبرگ
کارکرد های پنج رکن اصلی سازمان
نحوی شکل گیری ساختار سازمانی
انواع ساختارهای سازمانی مینتزبرگ
سازمان کارآفرین
سازمان ماشینی (بروکراسی)
سازمان حرفهای
سازمان بخشی (متنوع)
سازمان نوآور (ادهوکراسی)
بخشی از متن
مقدمه
سازمانهایی که خدمات مالی ارائه میدهند، به داشتن رویههای سفت و سخت و سیستم کنترل شدید معروف هستند. از سوی دیگر میتوان دید که گاها کارمندان سازمانهایی که متخصص طراحی هستند، همانند عاملهای آزاد عمل میکنند. شرکتهای بزرگ برای دستیابی به همافزایی در هم ادغام میشوند، اما گاهی وقتها نیز با تفکیک شدن، تبدیل به شرکتهای جدا و چابکتری میشوند.
چرا سازمانها تا این حد متفاوت هستند؟
دلیل این تنوع این است که ساختار سازمانها میتواند تفاوت زیادی در شیوهی عملکرد آنها ایجاد کند. به همین دلیل است که بعضی از سازمانها با داشتن سیستمها و کنترلهای سفت و سخت، موفق میشوند، اما شرکتهای دیگری که میخواهند از ساختار آنها تقلید کنند، با نتایج وحشتناکی روبهرو میگردند. همچنین به همین دلیل شرکتهای استارتآپی باید با گذشت زمان و در حین رشد خود و با توجه به تغییرات استراتژی و محیط، ساختار خود را متحول سازند.
سازمانهایی موفق میشوند که بهترین راه را برای یکپارچه کردن و هماهنگسازی عوامل کلیدی درونی و بیرونی، پیدا کردهاند. آنها به اهمیت تداوم بررسی و طراحی مجدد ساختارشان، پی بردهاند.
اما با وجود تعداد بسیار زیادی از عوامل و ترکیبهای آنها، چگونه در هر زمان میتوانید بهترین ساختار را برای سازمانتان تعیین کنید؟
به عقیدهی نظریهپرداز معروفِ مدیریت، هنری مینتزبرگ (Henry Mintzberg)، ساختار یک سازمان از درونِ فعل و انفعالاتی که بین استراتژی سازمان، نیروهای محیطی و ساختار سازمان، سر برمیآورد. اگر این عوامل به خوبی با هم سازگار شوند، با هم ترکیب میشوند تا سازمانی را خلق کنند که عملکرد خوبی دارد. اگر این عوامل با هم هماهنگ نباشند، در این صورت سازمان مشکلات سختی را تجربه خواهد کرد.
ساختارهای گوناگون از ویژگیهای مختلف این سازمانها و نیروهای شکلدهندهی آنها، ناشی میشوند (که مینتزبرگ آنها را «فشارهای پایهای» روی یک سازمان مینامد). با درک انواع سازمانی مینتزبرگ، میتوانید بررسی کنید که آیا ساختار سازمانتان، مناسب شرایطش هست یا خیر. اگر اینگونه نیست، باید به این فکر کنید که برای تغییر شرایط به چه کارهایی نیاز دارید.
بخش های اصلی هر سازمان از نظر مینتزبرگ
مینتزبرگ اظهار می دارد که هر سازمان از پنج بخش اصلی تشکیل شده است که عبارت اند از:
هسته ی عملیاتی(The operating core) : کارکنانی که درزمینه ی تولیدات ــ کالا یا خدمات ــ سازمان
کارهای اصلی را انجام می دهند.
مدیران رده ی میانی (The middle line) : مدیرانی که بین هسته عملیاتی و مدیریت عالی سازمان ارتباط برقرار می کنند.
مدیران عالی (The strategic Apex) : مدیرانی که در راس هرم راهبردی جای می گیرند و کسانی که
مسوولیت کل سازمان را بر عهده دارند.
متخصصان فنی (The strategic Apex) : تحلیل گرانی که عهده دار استانداردهایی در سازمان هستند.
نیروهای پشتیبانی (The support staff) : کسانی که وظیفه ی ستادی و پشتیبانی دارند و در پیوند با
فعالیت های سازمان ، خدمات کمکی ارایه می نمایند.
و ...
دیدگاه خود را ثبت کنید