فهرست مطالب
مقدمه
هنری مینتزبرگ
عقیدههای جالب مینتزبرگ
نقش های مدیریتی در سازمان
طریقه استفاده صحیح از نقشهای مدیریتی
بخشی از متن
مقدمه
احتمالا شما به عنوان مدیر، هر روز در نقشهای زیادی فرو میروید. مثلا ممکن است در کنار رهبری تیم مجبور باشید اختلافی را حل و فصل کنید، در مورد قراردادهای جدید مذاکره کنید، در جلسهی هیئت مدیره به عنوان نمایندهی واحد خود شرکت کنید و یا درخواست یک سیستم کامپیوتری جدید را تأیید کنید.
به بیان سادهتر، شما با تغییر وظایف، موقعیتها و انتظارات، دائما در حال تغییر نقش خود خواهید بود. متخصص و استاد مدیریت، هنری مینتزبرگ، این مسئله را شناسایی کرده و میگوید: برای دستهبندی کارکردهای مختلف یک مدیر، ۱۰ نقش یا رفتار اصلی وجود دارد.
در این مطلب به بررسی این نقشها پرداخته و میبینیم که شما چطور میتوانید با استفاده از درکی که از این نقشها بدست آوردهاید، مهارتهای مدیریتی خود را بهبود بخشید.
هنری مینتزبرگ:
به جرات میتوان گفت مینتزبرگ یکی از بهترین مراجع سازمانهای موفق در دنیا است و نظریه های معروف و معتبر او انقلابی در رشد مدیریت سازمانی ایجاد کرده که ۱۰ نقش مدیریتی در سازمان و استراتژی ۵پی دو نمونه از این نظریهها هستند.
برخی از کتاب های مینتزبرگ در دانشگاهها و سازمانها تدریس میشوند که از بین آنها میتوان به ظهور و سقوط برنامه ریزی استراتژیک، manager not MBAs ( من ترجمه شده این کتاب را پیدا نکردم اگر شما آن را میشناسید در قسمت کامنت به ما اعلام کنید)، جنگل استراتژی، مینتزبرگ در مدیریت و … اشاره کرد. البته مینتزبرگ حدود ۱۵ کتاب تالیف کرده است که همگی آنها ارزش خواندن دارند و شاید بتوان گفت مرجع برخی کتابهای مدیریتی هم باشند.
همچنین مقالههای معتبری توسط این شخص نوشته شده که تعداد آن به بیش از ۱۵۰ عدد میرسد و برای کسی که علاقهمند به مدیریت صحیح است آشنا شدن با دیدگاه چنین شخصی از طریق مقالههایش الزامیست. در ادامه کمی با عقیدههای جالب مینتزبرگ آشنا خواهیم شد. مطمئن هستم شما را به وجد خواهد آورد.
عقیدههای جالب مینتزبرگ:
مدیریت، علمی نیست که بتوان آن را به دانشجو آموزش داد بلکه باید به مدیرانی که چند سال تجربه مدیریت دارند آموزش داده شود تا به خاطر تجربهشان بتوانند به صورت عمقی آن را مورد استفاده قرار دهند.
جهان یک جای کاملا نسبی است و نمیتوان یک محیط نسبی را به صورت دقیق و پیشبینی شده مدیریت کرد. اما دانشگاهها سعی دارند خلاف این موضوع حرکت کرده و مدیرانی موفق پرورش دهند که امکان پذیر نیست.
مدیری که رهبری نکند بسیار ناامیدکننده خواهد بود اما رهبری که مدیریت نکند اصلا نمیداند در حال انجام چه کاری است بنابراین رهبری هم نکرده است. معمولا افراد فرق بین این دور را نمیدانند.
نقش های مدیریتی در سازمان:
یک مدیر در سازمان به صورت مداوم در حال تغییر نقش است و در طول روز به مسائل مختلفی برمیخورد که باید برای آن راه حلی پیدا کند. بنابراین شاید اساسی ترین نیاز هر مدیر داشتن اطلاعات و اخبار مختلف در زمینه فعالیتش و اساسیترین مهارت هر مدیر پردازش اطلاعات و تصمیمگیری باشد. از دیدگاه مینتزبرک نقش های مدیریتی به ۳ دسته تقسیم میشوند که هر دسته وظیفهای بر عهده دارد.
۱. ارتباطی:
نقشهای مختلفی در این دسته وجود دارند که همه آنها به نحوی در حال جمعآوری اطلاعات و ایده هستند. مهمترین نقشها در این دسته از نگاه مینتزبزگ عبارتند از:
دیدگاه خود را ثبت کنید