واحد های بازاریابی تهاجمی، زاده این ده سال اخیرند که رقابت بسیار فشرده شده است. این واحد ها بسیار حرفه ای تر از واحد های معمولی بازاریابی عمل می کنند و اجرای ماموریت هایی که واحد های عادی از انجام آن عاجزند را برعهده دارند. این واحد ها در سرعت، عملکرد، برنامه ریزی، شجاعت، شکست ناپذیری، چابکی، هماهنگی بی نظیر هستند و اولین و مهمترین اصل حاکم بر آنها حمله برای کسب مشتریان بیشتر است. واحد بازاریابی باید مدام حمله کند اصلاً واحد بازاریابی دفاعی به چه دردی می خورد. واحد بازاریابی که تهاجمی باشد میتواند حق خود را از بازار بگیرد، مدام برای شما مشتری جور کند، سهام شرکت شما را بالا ببرد، شرکت را قوی کند، ثروت شما را زیاد کند اعتبار شما را در بازار بالا ببرد، در خریدن مواد اولیه و چانه زنی در معاملات شما را در موضع قدرت قرار دهد پس اگر شرکتی دیدید که روز به روز عقب تر می رود بعد از مدیر کل مستقیم بروید سراغ واحد بازاریابی و یقه آن را بگیرید چون این واحد بوده که بی عرضه عمل کرده. اما حالا که این قدر واحد بازاریابی تهاجمی خوب است و این همه حسن دارد ببینیم واحد بازاریابی تهاجمی چه کارهایی بلد است و چه در چنته اش دارد که باید آن را در هر شرکتی خلق کرد و اگر هست آن را تقویت کرد.
به صورت کلی دو استراتژی برای دوام در بازار وجود دارد. یا باید حمله کنید و تهاجمی عمل کنید. یا از خود دفاع کنید. حمله و تهاجم منظور، حمله برای بدست آوردن سهم بیشتر بازار است. و دفاع برای حفظ بازار فعلی است.
این استراتژیها برای کسب و کارها و شرکتهای مختلف متفاوت است. برای مثال کسب و کاری با استراتژی تهاجمی ممکن است پیشتر در بازار حضور داشته و حال قصد داشته باشد، آن را گسترش دهد. و هم این کسب و کار ممکن است تازهکار باشد و در همان ابتدا برای بدست آوردن بازار تلاش کند.
در فضای کسب و کار اینترنتی هم قوانین و مسایل بازار سنتی وجود دارد. برای مثال کسب و کار و اپلیکیشن شما در سیستمعامل اندروید فعالیت میکند. و بازار هدف شما کاربران این سیستمعامل است. یک اپلیکیشن مشابه هم در سیستمعامل آیاواس وجود دارد.
شما میتوانید با درنظر داشتن بازاریابی تهاجمی و استراتژیهای حمله که در ادامه آنها را بررسی میکنیم، با ساخت اپلیکیشن آیاواس، به بازار هدف اپلیکیشن دیگر در آن سیستمعامل حمله کنید. و بازار آن را از آن خود کنید. آن اپلیکیشن هم میتواند ناظر نباشد، و از بازار خود دفاع کند.
به این شکل خیلی ساده میتوان تعریفهای سنتی از استراتژی تهاجمی و دفاعی را در مدلهای دیجیتال مارکتینگ و کسب و کارهای اینترنتی هم استفاده کرد. در ادامه مقاله دو مدل بازاریابی و استراتژیهای مربوط به آن را مورد بررسی قرار میدهیم.
بازاریابی حمله و همچنین بازاریابی دفاعی بهصورت کلی جز تعریف بازاریابی تهاجمی (Aggressive Marketing) هستند. و استراتژیهای حمله و دفاع در تعریف کلی بازاریابی تهاجمی معنا پیدا میکنند.
بازاریابی حمله (Attack Marketing) بهمعنای تلاش برای بدست آوردن سهم بیشتر بازار است. یک کسب و کار در این مدل بازاریابی سعی میکند، با استراتژیها و پلنهایی مشتریهای بیشتری بدست آورد. محصول و خدماتش را به افراد بیشتری ارائه دهد. و در نتیجه درآمد بیشتری داشته باشد.
بازاریابی حمله میتواند در مقیاسهای مختلفی صورت بگیرد. برای مثال کسب و کارهای بزرگ میتوانند با گسترش فعالیتهای خود از آن استفاده کنند. و هم ممکن است یک کسب و کار کوچک در ابتدای راه دست روی بازاری بگذارد که پرچمدارانی آنها هستند.
در تعریف کلی بازاریابی حمله چند استراتژی وجود دارد. کسب و کارها و شرکتها میتوانند از چند طریق به بازار هدف موردنظرشان حمله کنند که در ادامه آنها را معرفی میکنیم.
اولین استراتژی که جدیترین آن هم است، حمله رو در رو است. شما میتوانید به صورت مستقیم به بازار هدف مورد نظر که رقیب شما در آن حمکرانی میکند حمله کنید. این استراتژی در بین کسب و کارها و شرکتهای بسیار بزرگ رایج است. و چندان برای کسب و کارهای کوچک جواب نمیدهد.
دلیل بیفایده بودن این مدل حمله برای کسب و کارهای کوچک این است که بودجه و منابع مالی ندارند. و در صورت ورود به بازاری که یک حاکم دارد، برای آنها سودی نخواهد داشت و قطعا شکست میخورند.
برای مثال شما اگر بخواهید با سایت و اپلیکیشن اسنپمارکت که برای خرید کالای مصرفی و سوپرمارکتی است، رقابت کنید و تازه اول را هم باشید، موفق نخواهید بود. زیرا آنقدر اسنپمارکت قدرت و منابع مالی دارد که میتواند بدون مشکل به رشد و حفظ بازارش ادامه دهد. اما فروشگاه اینترنتی دیگری که قدرت و منابع داشته باشد، مثل دیجیکالا میتواند با یک برنامه وارد این بازار شود.
اضافه کردن بخش کالاهای مصرفی به فروشگاه اینترنتی دیجیکالا دقیقا از جنس حمله رو در رو است. حمله دیجیکالا به اسنپمارکت برای بدست آوردن سهم فروش آنلاین کالاهای مصرفی و سوپرمارکتی.
استراتژی محاصره یک استراتژی هوشمندانه برای کسب و کارها است. در این روش کسب و کاری که قصد حمله دارد، توان کافی برای حمله مستقیم ندارد، اما میتواند با ایجاد ویژگیها و خلاقیتهایی در محصول و خدماتش، از رقیب پیشی بگیرد. ایجاد مزیت رقابتی در این مورد بسیار اهمیت دارد.
در واقع با اضافه کردن خلاقیت، نوآوری، بهبودها و هر آیتمی که برای خدمات و محصولات شما ارزش افزوده ایجاد کند و بتواند تعدادی مشتری جدید بدست آورد، میتوانید جلوی گسترس بازار کسب و کار رقیب را بگیرید. به این صورت شما بدون حمله مستقیم، میتوانید بخشهای جدیدی از بازار را از آن خود کنید.
حمله چریکی یا همان گوریلا مارکتینگ، یک روش دیگر حمله برای کسب و کارهای کوچک است. در این حالت از آنجایی که کسب و کارها قدرت کافی برای حمله رو در رو را ندارند، روی به این تاکتیک میآورند.
در حمله چریکی مانند محاصره، خلاقیت و نوآوری بسیار اهمیت دارد. در این مدل افراد خلاق یک شرکت یا کسب و کار باید به دنبال راههایی باشند که هم به سهم بازار رقیب حمله کنند هم هزینه زیادی را بابت آن نبپردازند.
استفاده از کمپینهای خلاقانه تبلیغاتی، بازاریابی جنس رایگان و بازاریابی درونگرا به کسب و کار کمک میکند که کمکم بازار هدف کسب و کار بزرگ را تصاحب کند. بدون آنکه بخواهد با یک حمله رو در رو و پرهزینه عمل کند.
حمله از جنایحین -حمله از نقطه ضعف- مدل هوشمندانهای از همان حمله رو در رو است. در کسب و کار خود میتوانید با بهکارگیری تحلیلگران، نقاط ضعف کسب و کارها و شرکتهای رقیب را شناسایی کنید.
با شناسایی یکی نقاط ضعف رقیب و تمرکز بر روی آنها در کسب و کار و خدمات خود میتوانید بخشی از بازار آن را از آن خود کنید. به این صورت سهم بازار شما از رقیب میتواند بیشتر شود. در کسب و کارهای اینترنتی و فضای آنلاین، تمرکز بر روی طراحی سایت و تجربه کاربری میتواند بسیار اهمیت داشته باشد.
توجه داشته باشید که این استراتژی ممکن است روی همه کسب و کارها مخصوصا کسب و کاها و شرکتهای بزرگ جواب ندهد. اما مثلا با این روش میتوانید خیلی راحت، بسیاری از کسب و کارهای تازهکار را از دور رقابت خارج کنید.
فرض کنید بهتازگی با راهاندازی کسب و کار خود وارد بازار شدهاید. پیشتر در مورد توان مالی اشاراتی شد. حال در ابتدای راه ممکن است توان تکنیکی و زیرساختی برای حمله هم نداشته باشید. در مدل حمله از راهفرعی، شما بدون ورود مستقیم به بازار هدف رقیب و اعلام حمله، برای روی کسب و کار خود کار میکنید.
اما در وضعیت فعلی رقیب و بازار هدف موردنظر خود را هم زیرنظر میگیرید. در واقع شما الان در وضعیت حمله نیستید، اما بهنوعی در حال آمادهسازی برای رقابت در آینده هستید.
بازاریابی دفاع (Defence Marketing) دقیقا در مقابل بازاریابی حمله قرار میگیرد. ممکن است کسب و کار، شرکت یا خدمات شما توسط یک رقیب مورد حمله قرار بگیرد. در این صورت شما باید با ارائه تاکتیکها و استراتژیهایی از خود دفاع کنید.
مانند استراتژیهای حمله، برای دفاع کردن هم یک سری استراتژیها تعریف شده است. که در ادامه این مقاله آنها را معرفی میکنیم. و میتوانید از آنها در مواقع حمله رقیب، با توجه به شرایط، استفاده کنید.
همانند حمله رو در رو که مستقیمترین روش برای حمله به یک بازار است. دفاع پیشگیرانه هم یک استراتژی برای دفاع مستقیم است. کسب و کارها و شرکتها باید همواره شرایط بازار و رقبا را بررسی کنند.
اگر شما با توجه به رشد یک کسب و کار دیگر، متوجه شدید که ممکن است در آینده نزدیک، آن کسب و کار به بازار شما حمله کند، لازم است که تمام نیرو و منابع خود را بهگونهای بهکار ببرید که کسب و کار رقیب فرصت حمله به بازار شما را نداشته باشد. این استراتژی دفاغ پیشگیرانه در تعریف کلی بازاریابی تهاجمی است.
اگر توان، بودجه و منابع کافی برای دفاغ پیشگیرانه را نداشتید، میتوانید از استراتژی دفاع متحرک استفاده کنید. دفاع متحرک برای محدود سازی رشد رقیب بهکار میرود. بهطوری که فرصت رشد و ورود به بازار شما را در آینده نداشته باشد.
اگر دو استراتژی دفاعی اول و دوم را نتوانستید بهکار بگیرید. یک راه برای اینکه بخش کمتری از بازار را در تهاجم کسب و کار در آینده از دست بدهید، میتوانید خود را از رقیب دور کنید.
دور کردن به معنای حفظ فاصله با بازاری است که رقیب میخواهد وارد آن شود.
همانند یک بازی فوتبال، وقتی تیمی در حال حمله است، تمرکزش را روی دفاع از دست میدهد. تیم همه تلاشش را برای حمله میکند و دفاع در حالت همیشگی نیست.
در دنیای تجارت و کسب و کارها هم این اتفاق ممکن است رخ دهد. وقتی کسب و کار به بازار شما حمله میکند، میتواند در لاک دفاعی خود فرو بروید و کاری را در همان لحظه انجام ندهید. اما میتوانید با برنامهریزی و بررسی دقیق رفتارهای یک کسب و کار، بهدنبال راههایی برای جلوگیری از حمله رقیب باشید. و حمله حریف را دفع کنید.
در این مدل استراتژی میتوانید از سایر کسب و کارها و شرکتهایی که در سطح شما هستند کمک بگیرید. همانند مدل قبل که صرفا دفاع کردن مطرح نبود. در این مدل هم شما با همکاری شرکتهای دیگر -که میتوانند رقبای شما هم باشند- به رقیب بزرگتر که در حال حمله است، حمله کنید.
با اینکار هم از بازار خود حفاظت کردهاید، هم با کمک رقبای کوچکتر خود، از حمله و رشد کسب و کار و رقیب بزرگتر جلوگیری کردهاید. عدم رشد کسب و کار بزرگتر، بهنفع شما و شرکتها و کسب و کارهایی است که با شما همکاری کردهاند.
در دفاع انقباضی شما شکست را میپذیرید. اما شکستخورده معرفی نمیشوید.
یک تعریف و مفهوم معروف وجود دارد که جلوی ضرر رو از هرجا بگیری، منفعته. یا اینکه هر بار شکست را بپذیری، بهتر میتونی برای موفقیتهای بعدی برنامهریزی کنی. در مفهوم استارتآپ هم مثالهای مشابهی وجود دارد. مثلا کسب و کار نوپایی که ضررده است و سود نمیکند را اگر سریع متوجه شوی و جلوی ضرر بیشتر را بگیری، در نهایت سود کردهای.
شما در این مدل استراتژی دفاعی میتوانید، شکست را بپذیرید و از بازار خارج شوید. و بهجای آن به سراغ بازار هدف و دیگر بروید. برای رشد سریع دوباره میتوانید با نیچ مارکتینگ بازارهای جدیدی را پیدا کنید.
تمامی کسب و کارها چه کسب و کارهای اینترنتی چه کسب و کار سنتی رفتارهایی از خود در فضای رقابت نشان میدهند. که میتوان آنها را در چهار دستهبندی کلی اکتشافی، تدافعی، تحلیلکننده و عکسالعملی معرفی کرد.
استراتژی اکتشافی (Prospector) در واقع استراتژیای است که بهدنبال کشف و وارد شدن به بازارهای جدید است. مشابه تعریفهایی که از استراتژی تهاجمی و استراتژیهای حمله شد، استراتژی اکتشافی هم مدل هجمومی دارد.
یعنی درست در نقش مهاجم. به بازارهای جدید حمله میکند. و سعی میکند همیشه کسب و کار خود را رشد دهد و بزرگتر شود. این مدل استراتژی ریسک -خطر- و هزینه بالایی هم دارد. و همه کسب و کارها حاضر به انجام و پیادهسازی این مدل استراتژی نیستند.
استراتژی تدافعی (Defender) به دنبال ثبات است. منظور از دفاع صرفا آن تعریفهایی که در بخش استراتژی دفاع مطرح کردیم، نیست. بلکه کسب و کارهایی که این استراتژی را در پیش میگیرند، بهدنبال حفظ بازار خود هستند. و سعی میکنند جای پرچم خود را روی آن بازار سفت و محکمتر کنند.
استراتژی تحلیلکننده (Analyzer) مرسومترین استراتژی در بین کسب و کارها و شرکتها است. استراتژی اکتشافی و تدافعی اکستریمهای بازار هستند و برعکس بیشتر شرکتها در حد وسط آن قرار میگیرند.
یعنی هم علاقه به پیدا کردن بازارهای جدید و وارد شدن به آن را دارند، هم برای حفظ جایگاه خود در بازار تلاش میکنند. کسب و کارهایی که این استراتژی را دارند، معمولا در برنامههای بلندمدت خود قصد ورود به بازارهای جدید را دارند.
استراتژی عکسالعملی (Reactive) دارای برنامه مشخصی برای ورود به بازار یا حفظ بازار ندارد. بلکه کسب و کارها در این مدل با بررسی شرایط بازار سعی میکنند در لحظه بهترین تصمیمها را بگیرید.
از همین رو منتظر تغییرات و شرایط هستند تا نسبت به آن، بهترین واکنش و عکسالعمل را داشته باشند. حال ممکن است این عکسالعمل، اکتشافی باشد یا تدافعی.
فهرست
فضای کسب و کارها و شرکت ها مانند میدان جنگ
بازار یا میدان جنگ؟
استراتژی های کلی بازاریابی تهاجمی و دفاعی
تعریف بازاریابی تهاجمی
بازاریابی حمله چیست؟
استراتژی های حمله/حمله رو در رو (Frontal Attack)
بازاریابی دفاع چیست؟
استراتژی های دفاعی
رویکرد کسب و کارها در فضای رقابت
استراتژی اکتشافی
استراتژی تدافعی
استراتژی تحلیل کننده
استراتژی عکس العملی
موفقیت کسب و کارها در با استراتژی های بازاریابی دیجیتالی
استراتژی بازاریابی دیجیتال و افزایش تبلیغات
کسب و کارهای آرامش بخش برنده جنگ خواهند بود
توانایی ورود به توده های مختلف
. یک پلتفرم کافی نیست
. کانال بازاریابی منحصر بفرد
تکنیک های اصلی در استراتژی بازاریابی رقابتی
استفاده از فنون مربوط به زمان مناسب
مزیت های شرکت های پیشگام
استفاده از فنون مربوط به موقعیت حمله یا دفاع
رویکرد تهاجمی در بازاریابی محتوایی و تولید محتوا
دام توزیع محتوا
درگیرکردن مخاطب
نرخ تبدیل در تهاجم به مخاطب
چالش تولید محتوادربازارامروز
آثار استراتژی تهاجمی در بازاریابی
بازاریابی تهاجمی در خدمت موفقیت شرکت
واحد بازاریابی باید مدام حمله کند
حفظ سهم بازار از مشتریان اصلی
اولین هجوم و بهترین مرحله برای کسب مشتری بیشتر
درباره نیاز مشتریان اصلی و مشتریانی که جذب کردید بیشتر تحقیق کنید:
واحد بازاریابی تهاجمی را حمایت مالی کنید
در زمینه هایی که از رقیب سر هستیدحمله کنید
وقت آن است که حال به بازار مشتریانی که شبیه شما نیستند حمله کنید
وقتی می خواهید مشتری متفاوت جذب کنید باید رنگ عوض کنید.
عدم جوابگویی راه حل های گذشته به مسئله های امروز
جذب مشتری متفاوت تفاوت شما را می طلبد
مواظب برنام ه های انحرافی و ریخت و پاشها در بازاریابی تهاجمی باشید
جلوی برنامه های انحرافی را می توان با کار گروهی و استفاده ازتجربه دیگران گرفت
مدیریت برند
ماتریس/برند های در وضعیت علامت سوال و ستاره BCG
بازاریابی تهاجمی چیست؟ بازاریابی تهاجمی چه کاربردی دارد؟
شرح و چگونگی عملیات بازاریابی تهاجمی
اصلی ترین مفاهیم در عملیات بازاریابی تهاجمی
استراتژی های بازاریابی تهاجمی
استراتژی اکتشافی
پنج عنصر اساسی در بازاریابی تهاجمی
تغییر؛ مهم ترین چالش مدیران در بازاریابی تهاجمی
ضرورت تغییر
شناخت علل تغییر
شناسایی منابع تغییر
طبقه بندی انواع تغییر
استراتژیهای بازاریابی تهاجمی
مثال موردی از استراتژی تهاجی در برندهای ورزشی جهان(آدیداس-نایک-Under Armor)
تغییر شرایط شیوه های بازاریابی
استراتژی بازاریابی تهاجمی سه جانبه
«کوکاکولا» و استراتژی شکست «پپسی» در تصرف بازارها.
اپل و مایکروسافت
فوجی و کداک
با۱۰۵اسلاید تخصصی
دانلودوخرید ۸۵۰۰۰تومان
دیدگاه خود را ثبت کنید