ریتنشن مارکتینگ (Retention Marketing) یا بازاریابی بازگشتی چیست؟
ریتنشن مارکتینگ نوع جدیدی از بازاریابی است که بر اساس ایجاد تعامل بیشتر با مشتریان به وجود آمده است و تمرکز آن روی استراتژیها و فرایندهای بازاریابی برای حفظ و نگهداشت مشتریان فعلی است. در واقع، در پایان چرخه خرید مشتری، باید به دنبال حفظ مشتریان، تعامل با آنها و فعال نگهداشتن آنها یا به فکر بازگرداندن مشتریانی باشیم که از قیف فروش، خارج شدهاند.
مزایای ریتنشن مارکتینگ
حفظ و نگهداشت مشتری با ریتنشن مارکتینگ چیست؟
حفظ مشتری (Customer Retention) به معنی توانایی یک کسبوکار برای حفظ مشتریان خود در طول زمان و مبتنی بر درصد است و تعداد مشتریانی را که تا پایان یک دوره زمانی مشخص حفظ میشوند؛ اندازهگیری میکند و تعداد مشتریان جدید، از دست دادن مشتریان فعلی (لغو اشتراک، عدم خرید دوباره یا تمدید قرارداد) بر آن تاثیر دارند. رویکرد مشتری مداری در سازمان ها حفظ و نگهداشت مشتریان را مقرون به صرفهتر از جذب مشتری جدید می کند.
فرمول حفظ و نگهداشت مشتری
نرخ حفظ و نگهداری مشتری با استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود:
۱۰۰*[تعداد مشتریان در شروه دوره زمانی مشخص/(تعداد مشتریان جدید در طول دوره – تعداد مشتریان اضافهشده در طول دوره)]
قبل از اینکه استراتژیهای حفظ مشتری را به کار گیرید، باید بدانید که میزان ماندگاری مشتریان فعلی شما چقدر است. برای این کار، یک دوره زمانی (برای مثال ۳ماهه، ۶ماهه یا سالیانه) برای خود تعریف کنید و بعد، فرمول بالا را دنبال کنید.
برای مثال: تصور کنید سال را با ۲۰ مشتری شروع میکنید، در سه ماهه اول پنج مشتری جدید به دست میآورید و یک مشتری را هم از دست میدهید.
۹۵%=۱۰۰* [۲۰/(۲۴ – ۵)]
هنگامی که از نرخ حفظ مشتری خود آگاه شدید؛ تجربه خرید و سوابق مشتریان خود را بررسی کنید تا بتوانید دلایل از دست دادن مشتریان خود و حتی دلایل خرید مجدد مشتریان را بررسی کنید تا بتوانید روند افزایشی در فروش و حفظ مشتریان خود داشته باشید و ویژگیهای مشتریان وفادار خود را پیدا کنید.
چرا حفظ و نگهداشت مشتری با ریتنشن مارکتینگ مهم است؟
حفظ مشتری نه تنها میزان موفقیت یک کسبوکار در به دست آوردن مشتری جدید، بلکه میزان موفقیت آن در جلب رضایت مشتریان موجود را هم اندازهگیری میکند و باعث افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)، افزایش وفاداری و پیدا کردن مشتری جدید میشود.
همچنین حفظ و نگهداشت مشتری نسبت به پیدا کردن مشتری جدید یا بازگشت مشتری قدیمی و خرید دوباره او، آسانتر و بهصرفهتر است. تنها ۵٪ افزایش نرخ حفظ مشتری میتواند درآمد کسبوکار شما را بین %۲۵ تا ۹۵% افزایش دهد.
اعداد و ارقام دروغ نمیگویند؛ بخش وسیعی از بازگشت سرمایه شما از طریق حفظ و نگهداشت مشتریان اتفاق میافتد.
۴ دلیل حفظ و نگهداشت مشتری با ریتنشن مارکتینگ
صرفهجویی در هزینه: به دست آوردن مشتریان جدید، ۵ تا ۲۵ برابر هزینه بیشتری نسبت به نگهداشت مشتریان فعلی دارد.
نرخ بازگشت سرمایه (ROI): افزایش ۵ درصدی نگهداشت مشتری میتواند درآمد شرکت را ۲۵ تا ۹۵ درصد افزایش دهد.
وفاداری: مشتریان حفظ شده بیشتر از مشتریان جدید، خرید می کنند و بیشتر هزینه میکنند. آنها ارزش محصول یا خدمات شما را دریافت کردهاند و به طور مرتب برای خرید مجدد برمیگردند.
محبوبیت: مشتریان راضی و وفادار، شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی میکنند و بدین ترتیب شما بدون صرف هزینه، مشتریان جدید به دست میآورید.
ممکن است بدیهی به نظر برسد که همه کسبوکارها باید مشتریهای خود را حفظ کنند؛ اما وقتی شرکتها به سرعت رشد میکنند و مشتریان جدید به دست میاورند؛ پشتیبانی فعالانه از مشتریان فعلی خود را فراموش میکنند.
میزان حفظ و نگهداشت مشتری در صنایع مختلف
بر اساس آمار به دست آمده در سال ۲۰۲۰، متوسط نرخ ماندگاری مشتریان در صنایع مختلف متفاوت و به شرح زیر است:
خرده فروشی: ۶۳٪
بانکها: ۷۵٪
مخابرات: ۷۸٪
ایتی (IT): %81
بیمه: ۸۳٪
خدمات تخصصی: ۸۴٪
رسانه: ۸۴٪
هنگامی که شما برای نگهداشت مشتریان خود وقت و هزینه صرف میکنید و خلاقیت به خرج میدهید؛ مشتریان متوجه ارزشی که برای آنها قائل شدهاید، میشوند و رضایتشان از کسبوکار شما افزایش مییابد.
دیدگاه خود را ثبت کنید