تصمیمگیری داده محور یا Data driven decision Making (DDDM) فرایندی است به شکل زیر :
- جمعآوری داده بر اساس اهداف یا شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIs)
- تحلیل روندها و حقایق (Facts)
- استفاده از تحلیلها به منظور تعیین استراتژی و فعالیتهایی که موجب سوداوری برای سازمان میشود.
اساسا تصمیمگیری داده محور به معنای حرکت در مسیر اهداف سازمان است. در این مسیر از تجزیه و تحلیل دادهها استفاده میشود. به عبارتی تصمیمگیری داده محور (Data-Driven Decision Making یا به اختصار DDDM) فرایند تصمیمگیری بر اساس تحلیل داده به جای اتکای صرف به تجربه و شهود (Gut-Based Decision Making) است.
برای استخراج ارزش افزوده از دادهها، میبایست دادهها دقیق و مرتبط به اهداف سازمان باشند. جمعآوری، استخراج، ساختاردهی و تحلیل دادهها برای DDDM در کسب وکارها موضوعی گسترده است. همین امر موجب به نعویق افتادن و طولانی شدن پروسه DDDM میشود.
امروزه به سبب توسعه ابزارها و پلتفرمهای هوش کسب و کار، برای دریافت بینش از دادهها نیازی نیست که کاربران متخصص و حرفهای باشند. بنابراین برای تهیه گزارشات، روندها، مصورسازی دادهها و دریافت بینش از اطلاعات به حوزه IT تقریبا نیازی وجود ندارد. علم داده نیز با توجه به توسعه این ابزارها به میان آمد.
گنجی که دانشمندان داده از دادهها استخراج میکنند، در دو دسته متفاوت جای میگیرند: کمی و کیفی. هر دو این موارد برای تصمیمگیری داده محور مهم و حیاتی هستند.
دیدگاه خود را ثبت کنید