دراین فایل مطالب ارزشمند در زمینه شناخت بازار وآنالیزرقبا از دیگاه های صاحب نظر بازاریابی با 188 اسلاید ویژه ارائه می گرددو می تواندبرای مدیران کلیه کسب و کارها و سازمان های تولیدی و خدماتی ،همچنین دانشجویان کلیه رشته و کارمندان محترم در کلیه صنوف و کلیه عزیزانی که بازاریابی وتحلیل رقبا را ارزشمند می دانند ؛قرار گیرد اگر تحلیل رقبای حرفه ای را انجام نداده اید :
بخش تحلیل رقبا، یکی از بخشهای اساسی و کلیدی در تدوین استراتژی یک کسبوکار هست.که بدون توجه به آن انجام هر کاری اشتباه و هزینه زاست باید بدانید کسب و کارها به دو دلیل تحلیل رقبا را انجام می دهند اولا شما از طریق این تجزیهوتحلیل، با آگاهی از بازار وارد حوزه کاری خود میشوید و ثانیا یک تفاوت و تمایزی را نسبت به رقبا برای شما ایجاد خواهد کرد. هدف از این تحلیل، شناخت منابع، عملکرد و نتایجی است که موجب میشود آن رقیب متمایز شود. با استفاده از این اطلاعات و بر اساس اقدامات راهبردی میتوان با رقبا مقابله و یا آنها را در بازار منزوی کرد. باید بدانید تحلیل رقبا درک واضح و روشنی از رقبا به شما می دهد چرا که یکی از پایههای استراتژی، توجه به رقبا، شناخت آنها و تلاش برای پیشیگرفتن از آنهاست. مزایای تحلیل و انالیز رقبا تحلیل رقبا مزایا زیادی برای کسب و کارها دارد که نباید از آن چشم پوشی کنند. در ادامه می توانید مهم ترین مزایای شناخت و آنالیز رقبا را با هم مرور می کنیم:
مخاطبین
صاحبین کسب و کارهای اینستاگرامی مدیران بازاریابی کسب و کارها دیجیتال مارکترها مدیران کسب و کارها استراتژیست ها
آنالیز رقبا در بازاریابی چیست؟
تحلیل یا آنالیز رقبا یک استراتژی می باشد که با آن رقبای اصلیتان را میتوانید بشناسید و طی یک فرایند شرکت، کالاها، فروش و استراتژیهای بازاریابی آنان را ارزیابی نمایید .با این کار میتوانید استراتژیهای کسبوکار کاملی برای خود ایجاد نمایید که از رقبا بهتر باشد.
شناخت رقبا اگر درست و کامل صورت گیرد، دادههای کمی و کیفی باارزشی در اختیارتان میگذارد که میتواند تصمیمات کسبوکار شما را حمایت و موفقبودن آنها را تضمین نماید. مثلا میتواند: در تدوین استراتژی برند به شما یاری کند. در اولویتبندی برنامههای .کالاها(با توجه به اینکه محصولات رقبایتان چه کاستیهایی دارد) به کمک شما بیاید . معیارهایی برای سنجش رشد کسبوکار شما، در نسبت با رقبا، در اختیار شما بگذارد. بخشهایی از بازار را، که توسط رقبا اشباع نشدهاست، برای شما آشکار نماید . خلأ بازار را به شما نشان دهد تا بتوانید، با توجه به نیاز مشریان و خدمات رقبا، کالا یا خدماتی خاص برای عرضه خلق نماید. بعد از اینکه دانستید آنالیز رقبا چیست و چرا مهم است نوبت آن می باشد که بدانید با چه شاخصها و طی چه مراحلی فرایند آنالیز رقبا را به انجام برسانید.
مزایای تحلیل رقبا
با داشتن چنین اطلاعاتی از رقبا و دانش دیجیتال مارکتینگ برای تحلیل این اطلاعات، میتوان به راحتی کسب و کار خود به یک برند رقابتی تبدیل کرد. برای اینکار فقط کافیست با ابزارهای تحلیل رقبا آشنا شوید و از آنها در جهت هدف مطلوب خود استفاده کنید. برخی از مهترین ابزارهای تحلیل رقبا در این قسمت به صورت مختصر توضیح داده می شود. ۱- Google Analytics: یکی از پرکاربرد ترین ابزار گوگل که در سال ۲۰۰۵ راه اندازی شد و امکان ثبت و تحلیل ترافیک سایت را فراهم کرده است. این ابزار اطلاعات دقیقی درمورد بسیاری از مسائل مفید و موردنیاز برای تجزیه و تحلیل را ارائه می دهد. میتوان گفت اطلاعاتی که از طریق این ابزار بدست می آید جامع و کامل است زیرا اکثر افراد در صورت نیاز به خدماتی در گوگل به جستجو می پردازند. اطلاعاتی که این ابزار برای کسب و کار شما فراهم می کند:
- Google AdWords: یکی از سرویس های ارائه شده توسط گوگل است که جهت تبلیغات آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار دو کانال برای جذب کاربر و بازدیدکننده دراختیار تبلیغ کنندگان قرار می دهد. یکی از این دوکانال ارتباطی شبکه جستجو است که معمولا به پرداخت به ازای (PPC) کلیک شناخته می شود که تبلیغ کننده بر روی کلیدواژه ای که مربوط به کسب و کارش است سرمایه گذاری می کند. کانال دوم شبکه نمایش است که به تبلیغ کننده امکان تبلیغات بصری در وب سایت هایی که بخشی از این شبکه هستند را می دهد. ۳- Google Trends: یکی از بهترین ابزارهای در درسترس برای سئو و بهینه سازی سایت است. ترند در لغت به معنای روند می باشد و با این ابزار گوگل میتوان روند جستجوی واژه های مختلف در موتور جستجوی گوگل را بررسی کنیم. از قابلیت های بارز این ابزار باید به مقایسه حجم جستجوی واژه های مختلف باهم و مشاهده ترکیب هایی که در جستجو استفاده می شود اشاره کرد. با استفاده از این ابزار می توان کلمه هاو عبارات کاربردی را شناسایی و از آنها برای بهینه سازی سایت استفاده کرد. ۴- Google Search Console: یکی از ابزارهای کاربردی بررسی وضعیت وب سایت ها در موتورهای جستجو می باشد. با استفاده از این ابزار میتوان اطلاعات دقیق و مناسبی در خصوص وضعیت دسترسی ربات خزنده گوگل به سایت، لینک ها و بک لینک ها، کلیدواژه های جستجو شده، صفحات ایندکس شده توسط گوگل، خطاهای احتمالی موجود، بازدیدهای سایت و … که اهمیت زیادی دارند بدست آورد. تفاوت این ابزار و گوگل آنالیتیکس در ارائه آمار این است که این ابزار به صورت کیفی آمار می دهد ولی نتایج ابزار گوگل آنالیتیکس کمی است. ۵- Alexa: یکی از ابزارهایی است که معمولا برای سنجش رنک سایت توسط سئوکارارن مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر اطلاعات رنکینگ این سایت اطلاعات مفید دیگری همچون بک لینک ها و کلیدواژه های نادیده گرفته شده در اختیار شما قرار میدهد. این سایت اطلاعات دیگری نیز در اختیار قرار می دهد اما بهتر است برای اینگونه اطلاعات از سایر ابزارهای معرفی شده استفاده کنید. ۶- MOZ: این ابزار یکی از ابزارهای قدرتمند با تمرکز بر بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. این ابزار اطلاعات مختلفی را دراختیار قرار می دهد اما به دلیل دو قابلیت اصلی آن باعث شده که امروزه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تحلیل رقبا شناخته شود. یکی از این قابلیت ها جستجوی کلمه کلیدی است. با جستجوی یک کلمه دراین ابزار اطلاعاتی درباره آن کلمه در اختیار شما قرار می دهد که میتوانید براساس آنها درباره آن کلمه تصمیم گیری کنید. قابلیت بعدی جستجوی لینک می باشد. شما با وارد کردن یک لینک میتوانید اطلاعات مفیدی درباره آن لینک بدست آورید. یکی از این اطلاعات این است که دریابید رقبای شما از چه سایت های بیشترین لینک را دریافت کرده اند. ۷- SimilarWeb: از ابزارهای قدرتمند جهت ردیابی فعالیت های رقبا می باشد. با استفاده از این ابزار می توانید اطلاعات مفیدی در رابطه با رقبای کسب و کار خود بدست آورید سپس در جهت ارتقا خود گام بردارید. از طرفی می توانید رقبای خود را باهم و با خود مقایسه کنید و نقاط ضعف و قوت را بدست آورید. از این ابزار اطلاعاتی همچون رتبه جهانی رقبا، میزان فعالیت در کشورهای مختلف، بررسی کانال های ورودی، میزان بازدید، تعداد جنسیت بازدیدکنندگان، برنامه ها و راه های ورود به سایت و کلمه های کلیدی را می توان استخراج کرد.
آنالیز رقبا در بازاریابی چیست
آنالیز رقبا در بازاریابی چیست؟
تحلیل یا آنالیز رقبا یک استراتژی می باشد که با آن رقبای اصلیتان را میتوانید بشناسید و طی یک فرایند شرکت، کالاها، فروش و استراتژیهای بازاریابی آنان را ارزیابی نمایید .با این کار میتوانید استراتژیهای کسبوکار کاملی برای خود ایجاد نمایید که از رقبا بهتر باشد.
برای اینکه آنالیز رقبا مفید باشد نکات زیر را از اول مد نظر قرار دهید:
آنالیز رقبا چرا مهم می باشد؟
شناخت رقبا اگر درست و کامل صورت گیرد، دادههای کمی و کیفی باارزشی در اختیارتان میگذارد که میتواند تصمیمات کسبوکار شما را حمایت و موفقبودن آنها را تضمین نماید. مثلا میتواند:
در تدوین استراتژی برند به شما یاری کند.
در اولویتبندی برنامههای .کالاها(با توجه به اینکه محصولات رقبایتان چه کاستیهایی دارد) به کمک شما بیاید .
معیارهایی برای سنجش رشد کسبوکار شما، در نسبت با رقبا، در اختیار شما بگذارد.
بخشهایی از بازار را، که توسط رقبا اشباع نشدهاست، برای شما آشکار نماید .
خلأ بازار را به شما نشان دهد تا بتوانید، با توجه به نیاز مشریان و خدمات رقبا، کالا یا خدماتی خاص برای عرضه خلق نماید.
بعد از اینکه دانستید آنالیز رقبا چیست و چرا مهم است نوبت آن می باشد که بدانید با چه شاخصها و طی چه مراحلی فرایند آنالیز رقبا را به انجام برسانید.
چطور رقبا را آنالیز کنیم؟
چرا آنالیز غاز همسایه شما برایتان اهمیت دارد؟
مرغ یا غاز؛ نگاهی متفاوت به تحلیل رقبا
چطور رقبای خود را شناسایی کنید
چه شاخصهایی را از عملکرد رقبا برایتان تحلیل میکنیم؟
مشتری بیشتر شما را میشناسد یا رقبایتان را؟
مراحل تجزیه و تحلیل رقبا در جستجوگرها و دیجیتال مارکتینگ
تحلیل رقبا چیست و چگونه انجام میشود؟
مفهوم تحلیل رقبا
مزایای تحلیل رقبا
جمعآوری اطلاعات رقابتی
تحقیق رقبا
مراحل تحلیل رقبا
تعیین اهداف رقبا
شناسایی خط مشی رقبا
ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبا
قربانی ارزیابی غلط خودنشوید
برآورد الگوهای واکنشی رقبا
انتخاب رقبا برای حمله یا گریز
چگونه شناخت رقبا شما را به برند محبوبتری تبدیل میکند؟
چرا شناخت رقبا اهمیت دارد؟
با رقیبان روبهرو شوید
چه کسانی رقیب ما هستند؟
در مسیر شناخت قدم بگذارید
روشهای شناخت و آنالیز رقیبان
ده رقیب برتر خود را بشناسید
ابزارهای جستجوی رقبا
تجزیه و تحلیل و مقایسه محتوای رقبیبان با خود
از شبکههای اجتماعی غافل نشوید
مهمترین ابزارهای آنالیز رقبا در سئو در 2020
مزیت های آنالیز رقبا
شرکت ها باید در تجزیه و تحلیل رقبا چه اطلاعاتی درباره رقبای خود بدست آورند؟
مراحل اصلی تجزیه و تحلیل رقبا
نحوه شناسایی رقبای شرکت در تجزیه و تحلیل رقبا
شرکت ها در برخورد با مسایل رقابتی باید چه اقدامی انجام دهند؟
دیدگاه صنعت در تجزیه و تحلیل رقبا
دیدگاه بازار در تجزیه و تحلیل رقبا
تعیین اهداف رقبا در تجزیه و تحلیل رقبا
شناسایی خط مشی های رقبا در تجزیه و تحلیل رقبا
مدنظرقراردادن جزئیات خط مشی های تحقیق و توسعه
ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقیب
منابع اطلاعاتی ثانویه
برآورد الگوهای واکنشی رقبا
تجزیه و تحلیل عکس العمل رقیب
به کدام یک از رقبا باید حمله کرد و از کدام یک باید دوری جست
رقبای قوی یا ضعيف
رقبای خوب کردار یا رقبای بدکردار
رقبای خوب کرداروتبعیت ازقواعد صنعت
سیستم اخبار واطلاعات رقابتی
تحلیل رقبا در بازرایابی
مدل تحلیل رقبا
تحلیل و آنالیز رقبا در دنیای کسب و کار آنلاین و تاثیر آن در بازار رقابتی
چرا انجام تحلیل و آنالیز رقبا مهم است؟
مراحل آنالیز و تحلیل رقبا
انواع رقابت های تجاری
بررسی وب سایت و تجارب مشتری رقبا
بررسی جایگاه رقبا در بازار
شناخت رقبا با رویکرد دید بیشتردرعرصه رقابت
تجزیه و تحلیل قیمت گذاری رقبا
تحلیل و آنالیز رقبا با بازبینی مداوم
بازبینی شبکه های اجتماعی
هم چنین برای تحلیل و آنالیز رقبا در شبکه های اجتماعی باید به سوالات زیر پاسخ دهید:
برای آنالیز رقبا از کجا شروع کنیم؟
اقدامات آنالیز رقبا
چه کسانی این استراتژی را مدیریت می کنند؟
مثال مایکرو سافت و آی بی ام
4 ابزار کاربردی آنالیز رقبا
چگونه رقبا را آنالیز کنیم؟ و چرا آنالیز رقبا در کسب و کار اینترنتی مهم است؟
اطلاعات مهم وحیاتی رقبا
شناخت رقبا با رویکرد تحلیل رقابتی
المان های مهم در تحلیل رقبا در کسب و کار اینترنتی
بررسی روشهای تبلیغ
بررسی تکنیکهای فروش
بررسی ایمیل مارکتینگ
چطور رقیبان مان را در کسب و کار تحلیل کنیم؟
مزیت رقابتی چیست؟
چرا مزیت رقابتی از اهمیت بالایی برخوردار است؟
زنجیره ارزش
استراتژی رهبری هزینه
راهنمای بررسی رقبا در فضای آنلاین
با خرید کردن رقیبتان را آنالیز کنید
از چه روش هایی برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می کنند
روش های ارتباط با مشتری را بررسی کنید
محتوای آن ها را آنالیز کنید
آنالیز دیجیتال مارکتینگ رقباء درپزشکی
چرا به آنالیز قوی در حوزه سلامت نیاز دارید؟
راه حل های تجزیه و تحلیل داده ها پزشکی
روش های جمع آوری اطلاعات
پرسش و پاسخ از همکاران تجاری و رقبا
مراجعه به عنوان مشتری به شرکت های رقیب
3 نکته برای تحلیل رقبا
تحلیل سوات درباره رقبا
پس از تحلیل رقبا اکنون نقاط قوت و نقاط ضعف خود را تحلیل کنید
چرا آنالیز رقبا در تجارت الکترونیک اهمیت دارد؟
تحلیل رقبا و بنچ مارک در بازاریابی محتوایی چگونه است؟
چرا تحلیل رقبا و بنچ مارک در بازاریابی محتوایی مهم است؟
بنچ مارک یا تحلیل رقبا چیست؟
6 نکته در تحلیل رقبا و اثرات آن بر استراتژی دیجیتال مارکتینگ
تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام چگونه انجام می شود؟
برخی از روش های شناسایی رقیب
نکات طلایی برای تجزیه و تحلیل رقبا در اینستاگرام
۲ باید و نباید اصلی که باید در تحلیل رقبا رعایت کنیم
دیدگاه خود را ثبت کنید