توضیحات محصول
نقطه آغاز چابکی سازمانی
اگرچه فرایند تحول سازمان برای نیل به
چابکی سازمانی (organizational agility) در دوران ابتدایی خود به سر میبرد؛ اما همین وضعیت ابتدایی نیز منجر به تغییرات مثبتی در گستره صنایع مختلف گشته است. برای رسیدن به چابکی سازمانی مسیرهای بسیاری وجود دارد؛ اما نظرسنجیها نشان میدهند نقطه آغاز قابلشناسایی است.
وقوع تغییرات پرسرعت در رقابت، تقاضا، فناوری و مقررات «
توانایی تطبیق و پاسخگویی سریع به تغییرات» را به یک مؤلفه ضروری برای سازمانها مبدل کرده است.
چابکی سازمانی را میتوان توانایی باز-ترکیببندی سریع راهبرد، ساختار، فرایندها، نیروی انسانی و فناوری سازمان در راستای موقعیتهای خلق ارزش و محافظت از ارزش تعریف کرد.
نظرسنجی اخیر مکنزی گلوبال (McKinsey Global) نشان میدهد که چابکی سازمانی یک هدف گریزپا برای اکثر سازمانها است. بسیاری از پاسخدهندگان اظهار داشتهاند که روشهای چابک، هنوز در سازمان مطبوعه آنان بهطور کامل نهادینه نشده است. نظر به منافع مسجل چابکی، وجود این خلأ در واحدهای سازمانی و چهبسا در سطح کل سازمان امری نیازمند توجه است. گزارش بهرهوری کسانی که در واحدهای چابک (agile units) کار میکردند خبر از سطح بالای کارایی در این واحدها دارد. قرار داشتن در معرض تغییرات ناگهانی و عدم قطعیت، مشوق سازمانها برای تحول و نهادینه کردن چابکی سازمانی است.
در حال حاضر اکثر سازمانها از منافع چابکی سازمانی بیبهرهاند؛ اما قرائن نشان میدهند که این شرایط بهزودی تغییر خواهد کرد. برای بسیاری از پاسخدهندگان چابکی سازمانی یک اولویت راهبردی به شمار میرود. شرکتها برای رسیدن به این مهم در حال دگرگون کردن فعالیتهای خود در حوزههای نوآوری، تجربه مشتریان، عملیات، راهبرد و … هستند. فعالان صنایع مختلف بر این باورند که کارکنان آنها باید چابکتر باشند.
...
بیشتر
دیدگاه خود را ثبت کنید