پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش یوگا بر شیوه های مقابله با استرس در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور اصفهان
فهرست مطالب
فصل اول (کلیات پژوهش)
1-1 مقدمه 2
2-1 بیان مسأله 4
3-1 اهمیت و ضرورت پژوهش 6
4-1 اهداف پژوهش 7
1-4-1 هدف اصلی پژوهش 7
2-4-1 اهداف فرعی پژوهش 7
5-1 فرضیه های پژوهش 7
6-1 سؤال های پژوهش 7
7-1 متغیرهای پژوهش 8
8-1 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش 8
فصل دوم (پیشینۀ نظری و پژوهشی)
1-2 مقدمه 11
2-2 پیشینۀ نظری 11
1-2-2 شیوه های مقابله با استرس 11
1-1-2-2 استرس 11
2-1-2-2 نظریه ها و الگوهای موجود در مورد استرس 14
1-2-1-2-2 نظریه روان تحلیل گری 14
2-2-1-2-2 نظریه ضعف جسمانی 15
3-2-1-2-2 نظریه تکوین و تعادل خودکار 16
4-2-1-2-2 نظریه پردازش اطلاعات 16
5-2-1-2-2 الگوی فرهنگی – اجتماعی 17
6-2-1-2-2 الگوی مذهبی 18
7-2-1-2-2 الگوی روان تنی 19
8-2-1-2-2 الگوی واکنش حفاظتی 21
9-2-1-2-2 الگوی پاسخ فیزیولوژیکی 22
10-2-1-2-2 الگوی بیو شیمی 23
11-2-1-2-2 الگوی دوهرنوند 25
12-2-1-2-2 الگوی متغیرهای روانشناختی و اختلالهای جسمانی 25
3-1-2-2 شیوه های مقابله با استرس 29
1-3-1-2-2 تعريف مقابله 29
2-3-1-2-2 روشهاي معمول مقابله كار آمد 31
3-3-1-2-2 عوامل مؤثر بر انتخا ب سبك هاي مقابله 32
13--3-1-2-2 تحول من 33
23--3-1-2-2 كارآمدي 33
33--3-1-2-2 خوش بيني 33
43--3-1-2-2 احساس يكپارچگي 34
53--3-1-2-2 شناخت 34
63--3-1-2-2 مكانيسم هاي دفاعي 36
73--3-1-2-2 توانايي حل مسئله 37
4-3-1-2-2 راهبردهاي مقابله 37
5-3-1-2-2 راهبردهاي سازش يافته و سازش نايافته 44
1-5-3-1-2-2 مقابلة سازش يافته 44
2-5-3-1-2-2 مقابلة سازش نايافته 45
3-5-3-1-2-2 مقابلة غيرمؤثر 46
6-3-1-2-2 سبك هاي مقابله و نقش آن در بروز بيماري ها 49
2-2-2 یوگا 51
1-2-2-2 تعریف یوگا 51
2-2-2-2 استفاده های درمانی 54
3-2-2-2 سابقه يوگا 55
4-2-2-2 اقسام يوگا 56
5-2-2-2 مقدمه اي بر آساناها 56
6-2-2-2 يوگا و ساير سيستم هاي تندرستي 57
7-2-2-2 فواید یوگا 58
1-7-2-2-2 جسمی 58
2-7-2-2-2 ذهني يا رواني 59
3-7-2-2-2 روحي 59
8-2-2-2 يوگا براي مردم امروز 60
9-2-2-2 یوگا و تن آرامی 62
10-2-2-2 تجهیزات 62
11-2-2-2 عوارض 63
12-2-2-2 جنبه های پرستاری 63
3-2 پیشینۀ پژوهشی 64
فصل سوم (روش شناسی پژوهش)
1-3 مقدمه 69
2-3 جامعه آماري 69
3-3 نمونۀ آماری 69
4-3 روش نمونهگيري 69
5-3 طرح پژوهش 70
6-3 ابزار اندازهگيري و نحوة اجرا و ارزشيابي 70
1-6-3 پرسشنامه آزمون مقابله با استرس 70
2-6-3 سنجش متغیرهای جمعیت شناختی 71
7-3 روش تجربه و تحليل دادهها 72
فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده ها)
1-4 مقدمه 74
2-4 بررسی توصیفی داده های بدست آمده 74
2-4 بررسی استنباطی فرضیههای پژوهش 75
1-2-4 فرضیۀ اول 75
2-2-4 فرضیه دوم 77
فصل پنجم (بحث و نتیجه گیری)
1-5 مقدمه 82
2-5 بحث و نتيجه گيري مربوط به سوالات و فرضيه هاي تحقيق 83
1-2-5 فرضیۀ اول 83
2-2-5 فرضیه دوم 83
3-5 بحث و نتیجه گیری نهایی 84
4-5 محدوديتهاي تحقيق 85
1-4-5 الف - محدوديتهاي علمي 85
2-4-5 ب ـ محدوديتهاي عملي 85
5-5 پيشنهادها 86
1-5-5 الف: پيشنهادهاي کاربردي 86
2-5-5 ب: پيشنهادهاي تحقيقي 86
منابع
ضمائم و پیوستها
خلاصه پايان نامه
-1 مقدمه
امروزه بشر دنیای بسیار شگفت انگیزی را تجربه می کند. دنیایی که در آن هوش و خلاقیت سرشار انسان حاکم است، دنیایی که در آن صنعت معجزه می کند. در چنین دنیایی انسان با غرور درآمیخته با تحیر به تماشای آثار خود نشسته است. امروزه انسان بیشتر کارهای خود را به ماشین سپرده است و دیگر برای تأمین مواد غذایی مجبور نیست زحمت کندن زمین را به خود بدهد. دیگر برای ساختن سرپناه برای خود مجبور نیست با تیشه دل کوهها را بشکافد. امروزه بشر به کمک اتومبیل و قطار و هواپیما رنج سفرهای طولانی را برای خود هموار کرده است و بالاخره امروزه انسان نه تنها می تواند پرواز کند بلکه آرزوی تسخیر کهکشانها را در سر می پروراند.
3-1 اهمیت و ضرورت پژوهش
همانطور که می دانیم استرس زمینه ساز بسیاری از مشکلات جسمی و روانی ما انسانها است. زندگی روزمره در دنیای کنونی با استرسهای فراوان همراه است تا جایی که برخی عصر حاضر را عصر استرس نامیده اند. در جهان امروز جمعیت انسانها به شدت افزایش پیدا کرده و تحت تأثیر آن شیوه های زندگی تغییر یافته است. پدیده هایی مانند مهاجرت، زندگی در شهرهای پر تراکم، مصرف گرایی بی حد و مرز ظهور پیدا کرده است. دوری از سنتها سردرگمی و اضطراب را برای انسانها به ارمغان آورده است.
4-1 اهداف پژوهش
هدف اصلي اين پژوهش بررسي اثربخشی آموزش یوگا بر شیوه های مقابله با استرس می باشد. بررسی اینکه آیا انجام تمرینات یوگا که
1-4-1 هدف اصلی پژوهش
هدف کلی در این پژوهش عبارت است از بررسی اثربخشی آموزش یوگا بر شیوه های مقابله با استرس، میان دختران وپسران دانشجوي دانشگاه اصفهان در سال تحصيلي 88-1387 میباشد.
2-4-1 اهداف فرعی پژوهش
• بررسی تفاوت در شیوه های مقابله با استرس بین دانشجویان دختر و پسر
5-1 فرضیه های پژوهش
فرضیۀ 1: تفاوت معناداری بین شیوه های مقابله با استرس دانشجویان دختر و پسر وجود دارد.
فرضیۀ 2: آموزش یوگا بر شیوه های مقابله با استرس تأثیر دارد.
6-1 سؤال های پژوهش
سؤال 1: آيا بین دانشجویان دختر و پسر در به کارگیری شیوه های مقابله با استرس تفاوت معنادار وجود دارد؟
سؤال 2: آيا بین اثربخشی یوگا بر شیوه های مقابله با استرس دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد؟
سؤال 3: آيا آموزش یوگا بر شیوه های مقابله با استرس تأثیر معناداری دارد؟
7-1 متغیرهای پژوهش
متغیر مستقل (پیشبین): آموزش یوگا
متغیر وابسته (ملاک): شیوه های مقابله با استرس
متغیر کنترل : سن، تحصیلات، طبقۀ اجتماعی، جنسیت.
متغیر مزاحم : تجربیات قبلی در مورد یوگا.
8-1 تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش
تعریف مفهومی شیوه های مقابله با استرس: به چگونگی مواجهه فرد با استرس های موجود در زندگی، شیوه مقابله با استرس می گویند. این اصطلاح برای روشهای مبارزه با منبع استرس مورد استفاده قرار می گیرد (خدایاری فرد، 1385).
تعریف عملیاتی شیوه های مقابله با استرس: شیوه های فرزندپروری در این پژوهش برابر با نمره ای است که هر آزمودنی در آزمون شیفر کسب می نماید.
تعریف مفهومی یوگا: یوگا کلمه ای سانسکریت و به معنی وحدت و یگانگی ذهن و جسم می باشد و می توان گفت نوعی فلسفه روحانی است (هادی، هادی، 1385).
تعریف عملیاتی یوگا: به مجموعه ای از تمرینات فیزیکی وضعیت گزینی (آسانا)، تمرینات کنترل شده تنفسی (پرانایاما) و تمرینات رهاسازی و تن آرامی (شاواسانا) گفته می شود (1.2).
دیدگاه خود را ثبت کنید