tIn recent years the metropolitans in China have seen the surging installations of the left-turn waiting area(LWA) at the signalized intersections. The design allows the left-turning vehicles to enter the intersectionat the onset of the through green phase (of the same approach) and wait for the exclusive left-turn signal atthe LWA. The LWA layout can effectively reduce the probability of stranded and queue overflow of the left-turn vehicles, but no study is conducted yet to assess the safety performance of the signalized intersectionswith LWA. The paper adopts the traffic conflict technique (represented by post-encroachment time),compares the discrepancy of conflict types between intersections with LWA and without, and developsthe severity models to identify the contributing factors for the left-turn conflicts. Results demonstratethat the left-turn volume, driving outside the LWA, running red light, the presence of secondary conflicts,and the rear-end conflicts significantly increase the severities of traffic conflicts at the LWA. The findingsserve to provide recommendations to revise the current design standard of the LWA (GB5768-2009) andconsequently improve the safety operations of signalized intersections with LWA in China
در سالهای اخیر کلانشهرها در چین شاهد راهاندازی فزایندهی منطقهی انتظار گردش به چپ (LWA) در تقاطعهای مجهز به چراغ راهنما بودهاند. این طراحی اجازه میدهد خودروهایی که گردش به چپ میکنند از آغاز سبز شدن چراغ (مربوط به همان مسیر) به تقاطع وارد شده و منتظر علامت گردش به چپ اختصاصی در LWA شوند. طرح LWA میتواند بطور مؤثر احتمال صفبندی و سرریز شدن صف خودروهایی را که به چپ گردش میکنند، کاهش دهد، اما تا به امروز هیچ مطالعهای عملکرد ایمنی تقاطعهای چراغدار دارای LWA را بررسی نکرده است. این مقاله تکنیک تعارض ترافیکی (که توسط زمان پس از تخطی نمود پیدا میکند) را دنبال کرده، انواع تعارض میان تقاطعهای دارای LWA و فاقد آن را مقایسه نموده، و مدلهای شدتی را جهت شناسایی عوامل دخیل در تعارضهای گردش به چپ توسعه میدهد. نتایج نشان میدهد که حجم گردش به چپ، حرکت به بیرون از LWA، رد کردن چراغ قرمز، وجود تعارضهای ثانویه، و برخورد جلو به عقب بطور قابل ملاحظهای بر شدت تعرضهای ترافیکی در LWA میافزاید. این یافتهها در راستای فراهم آوردن توصیههایی جهت تجدید نظر در استاندارد فعلی طراحی LWA (GB5768-2009) و در نتیجه ارتقای عملکردهای ایمنی تقاطعهای مجهز به چراغ راهنما دارای منطقهی انتظار گردش به چپ در چین است.
کلیدواژه: منطقهی انتظار گردش به چپ؛ تکنیک تعارض ترافیکی؛ زمان پس از تخطی؛ مدل پروبیت[۱] ترتیبی
[۱] واحد قیاس احتمالات آماری براساس انحراف
دیدگاه خود را ثبت کنید