Mechanistic-empirical pavement design guide (MEPDG) uses axle load spectra and the number of axle applications to
characterise traffic loads for pavement design. Alberta Transportation installed weigh-in-motion (WIM) systems at six
highway locations to characterise traffic loads in Alberta for MEPDG design. Seasonal and regional trends in traffic
characteristics of the six WIM sites were investigated and compared with the default values in the MEPDG for the years
۲۰۰۹ and 2010. Truck traffic classification (TTC) and axle load distribution factor (ALDF) for the WIM sites showed
deviations from the MEPDG defaults. Seasonal variations were also evident in the distribution of different classes of truck
throughout the year. Differences are attributed to cold climate conditions and special truck traffic in Alberta because of local
industries. Influence of the differences between site-specific traffic characteristics and the MEPDG defaults on the
performance of both flexible and rigid pavements for Alberta conditions was investigated through a sensitivity analysis.
It was found that the flexible pavement performance is sensitive to TTC and ALDF, and the rigid pavement performance
is most sensitive to ALDF.
Keywords: traffic; weigh-in-motion; MEPDG; truck
راهنمای طراحی مکانیستیک-تجربی روسازی (MEPDG) از طیف بار محوری و تعداد کارکردهای محور جهت مشخص نمودن بارهای ترافیکی برای طراحی روسازی استفاده میکند. سازمان حملونقل آلبرتا سیستمهای توزین در حال حرکت (WIM) را در شش موقعیت بزرگراهی جهت مشخص نمودن بارهای ترافیکی در آلبرتا برای طراحی MEPDG نصب کرد. روندهای فصلی و منطقهای در مشخصههای ترافیکی شش موقعیت نصب WIM مورد بررسی قرار گرفته و با مقادیر پیشفرض در MEPDG برای سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ مقایسه شد. طبقهبندی ترافیک کامیونها (TTC) و عامل ضریب توزیع بار محوری (ALDF) برای مکانهای دارای WIM، انحرافاتی را از مقادیر پیشفرض MEPDG نشان داد. تغییرات فصلی نیز در توزیع ردههای مختلف کامیونها در طول سال مشهود بود. تفاوتها به شرایط جوی سرد و ترافیک کامیونهای خاص در آلبرتا ناشی از صنایع محلی نسبت داده میشود. تأثیر تفاوتهای میان مشخصه های ترافیک خاصِ مکانی و پیشفرضهای MEPDG بر عملکرد روسازیهای صلب و انعطافپذیر برای شرایط آلبرتا از طریق تحلیل حساسیت مورد بررسی قرار گرفت. مشخص شد که عملکرد روسازی انعطافپذیر به TTC و ALDF حساس است و عملکرد روسازی صلب بیشترین حساسیت را به ALDF دارد.
کلیدواژه: ترافیک؛ توزین در حال حرکت؛ MEPDG؛ کامیون
دیدگاه خود را ثبت کنید