1-طبقه بندی هدف های آموزشی معروف به طبقه بندی بلوم
اين طبقهبندى به وسيله گروهى از متخصصان آموزش و اندازهگيرى و ارزشيابى تهيه شده است و به نام دكتر بنجامين بلوم كه سرپرستى گروه را برعهده داشت شهرت يافته است. در اين طبقهبندى، هدف هاى آموزشى ابتدا به سه حوزه يا حيطه با نام هاى : حوزه شناختى ، حوزه عاطفى و حوزه روانى - حركتى تقسيم شدهاند و هر حوزه هم شامل تعدادى طبقه است.
2-طبقه بندی هدف های آموزشی: حوزه شناختی
همانگونه كه پيشتر گفته شد، هدف هاى حوزه شناختى به جريان هايى كه با ذهن و انديشه آدمى سروكار دارد، مربوط مىشود؛ مانند حفظ كردن، فهميدن، استدلال و قضاوت.
حوزه شناختى به دو بخش دانش و توانايي ها و مهارت هاى ذهنى تقسيم شده است. هر يك از دو بخش نيز داراى تقسيماتى به شرح زير است:
1-دانش كه شامل يادآورى (بازخوانى و بازشناسى) امور جزئى و كلى، روشها و فرايندها، الگوها، ساختها يا موقعيتهاست. در واقع دانش عبارت است از حفظ و نگهدارى ذهنى مطالبى كه قبلاً آموخته شده است.
طبقات فرعى (خرده طبقات) طبقه دانش به شرح زير است:
1-دانش امور جزئى
2-دانش اصطلاحات
3-دانش واقعيت های مشخص
4-دانش راهها و و سايل برخورد با امور جزئي
5-دانش امور قراردادی
6-دانش روال ها و توالی ها دانش طبقه بنديها و طبقات
7-دانش ملاك ها
8-دانش روش ها يا روش شناسي
9-دانش اصل ها و تعميم ها
10-دانش نظريه ها و ساخت ها
دیدگاه خود را ثبت کنید