چکیده
•با توجه به ارتباط انگيزه هاي گردشگري با انتخاب مقصد سفر، كسب دانش در زمينة پيش بيني الگوهاي آتي رفتار سفر گردشگران نقش حياتي دارد.•هدف اين پژوهش تحليل عوامل انگيزشي مؤثر بر تصميم گيري گردشگران اروپايي در انتخاب ايران به عنوان مقصد سفر است.•با تحليل عاملي نظرهاي404 گردشگر اروپايي، چهار دسته عامل كششي شامل جذابيت امنيت و آسودگي خاطر، جذابيت بازاريابي، جذابيت جست وجوي تنوع و جذابيت فرهنگ و تاريخ مقصد شناسايي شدند.•براي گردشگران اروپايي كسب دانش و يادگيري تاريخ و ميراث فرهنگي عامل انگيزشي مهمي است، اما آنها در پي وجود امنيت در مقصد و همچنين برمبناي تبليغات دهان به دهان به سفر به ايران ترغيب م يشوند. حضور فعال در فضاي مجازي، ارائة اطلاعات مرتبط با گردشگري ايران و تلاش براي ارائ ة تصوير واقعي از كشور، موجب جذب تعداد بيشتري از گردشگران اروپايي مي شود. به اين منظور، بايد به سه جنبة اصلي مقاصد گردشگري شامل بهبود روابط سياسي با ساير كشورها، حفاظت از منابع فرهنگي و طبيعي و ارائة خدمات و تسهيلات گردشگري توجه شود.
واژ ههاي كليدي: انتخاب مقصد، انگيز ههاي گردشگري، ايران، عوامل كششي و رانشي، گردشگران اروپايي.
دیدگاه خود را ثبت کنید