دانلود پاورپوینت طراحی اموزشی با فرمت ppt ودر 72 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت طراحی اموزشی
این پاورپوینت به صورت عکس است و غیر قابل ویرایش است
هدف از طراحی آموزشی
فراهم کردن امکانات یادگیری مورد نیاز است زیرا انتخاب فعالیت های یادگیری مؤثر و
مناسب عامل مهمی در فرآیند طراحی یک درس محسوب می شود.
قبل از شروع تدریس توسط استاد وی باید همه چیز را پیش بینی و برنامه خود را بنویسد.
آماده کند و
اما با توجه به این که فرآیند تدریس هیچ وقت نمی تواند کامل باشد، برنامه های طراحی شده باید انعطاف پذیر باشند و پیوسته مرتب و به روز شوند.
در تمامی الگوهای طراحی آموزشی چهار مرحله اساسی مشاهده می شود.
مرحله اول تحلیل و تنظیم اهداف آموزشی
مرحله دوم تحلیل و تعیین موقعیت آموزشی
مرحله سوم: تحلیل و تعیین محتوا روشها و وسایل آموزشی مرحله چهارم: تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
تدريس
تعریف های مختلف
بیان صریح استاد درباره آنچه باید یاد گرفته شود
همورزی متقابل بین استاد دانشجو و محتوا در کلاس درس
فراهم آوردن موقعیت و فرصتهایی که یادگیری دانش جویان را تسهیل کند
طراحی آموزشی
توجه و دقت در تنظیم آن میتواند موجب کارایی و اثر بخشی تدریس شود.
طراحی آموزشی ممکن است به دو صورتِ خُرد و کلان، انجام گیرد. طراحی در سطح کلان مربوط به شورای برنامه ریزی درسی و متخصصان آموزشی است؛ اما طراحی در سطح خُرد کلاً بر عهده استاد است.
در فرآیند طراحی خرد
استاد باید کل محتوای آموزشی را به اجزای قابل تدریس که معمولاً به نام «جلسات درس یا تدریس نامیده میشود تقسیم کند و مشخص سازد که بر اساس زمان منظور شده چند جلسه یا ساعت در طول ترم تدریس خواهد داشت و در هر جلسه چه موضوعی و با چه اهدافی دنبال خواهد شد.
مرحله اول : تحلیل و تنظیم اهداف آموزشی
هدف های آموزشی خوب تنظیم شده حداقل باید دارای چهار ویژگی زیر باشند:
۱. دانشجویان، محور باشند؛ یعنی بر اساس فعالیتهای دانشجویان تنظیم شوند.
۲ توصیفی از نتایج یادگیری باشند.
صریح روشن و قابل فهم باشند
۴ قابل مشاهده و اندازه گیری باشند.
مراحل نگارش هدفهای آموزشی عبارتند از:
الف - تعیین هدف يا هدف های کلی آموزشی
ب - تبدیل هدف کلی به اهداف جزئی
ج - تبدیل هدفهای جزئی به هدفهای رفتاری
دیدگاه خود را ثبت کنید