دانلود پاورپوینت کارگاه اموزشی خلاقیت با فرمت pptx ودر ۱۲۰ اسلاید قابل ویرایش
فهرست مطالب
سه محور خلاقیت
تعاریف خلاقیت
مسأله چهار مربع
معمای 9 نقطه برای درک نقش باورهای محدودکننده
یک راه حل از میان ده ها راه حل!
تفکر همگرا و واگرا
ویژگی های تفکر واگرا از نظر گیلفورد
لاندشیر (1963)
بارتلت (1959)
مراحل حل مسئله
شیوه های عمومی کشف مسائل
چگونه یک مسئله را تعریف نمائیم؟
انواع مسائل
آیا برای حل تمام مسائل باید اقدام نمود؟
فرآیند منطقی حل مسئله
فرآیند شش مرحله ای حل مسئله یا چرخه بهبود مستمر سازمان
دلايل استفاده فرايند شش مرحلهاي
طوفان ذهني
قواعد توفان ذهني
تعريف روشني از مشكلات
انتخاب و اولويت بندي مسائل
جمع آوري اطلاعات
تجزيه و تحليل مسائل
تفسير اطلاعات
تحليل هزينه منفعت
حل خلاق مسئله (CPS)
نظارت و ارزيابي نتايج
ابزارهاي خلاقيت
خلاقيت و ابزارهاي خلاقيت
تکنيکهاي خلاقيت
ابزارهاي گريزانديشي
تكنيك درنگ خلاق
تكنيك وارونه سازي مسأله
تکنيک ارتباط اجباري
روشهاي انتخاب کلمهي ورودي اتفاقي
توفان مغزي به روش كارت سفيد
شش كلاه تفكر
استراحت دادن به من (ego)
هدف از كاربرد شش كلاه تفكر
چگونه احساس بر تفكر تأثير ميگذارد
تفكر با كلاه سياه
تفكر زرد و ارتباط آن با خلاقيت
كلاه آبي
فوائد استفاده از روش شش کلاه تفکر
تكنيك پي . ام .آي (P.M.I)
قسمتی از متن پاورپوینت کارگاه اموزشی خلاقیت
بارون (1969) :خلاقيت را ميتوان به شكل بسيار ساده بعنوان توانايي ايجاد چيزي نوو بديع تعريف كرد
.پارنز(1972):خلاقيت عبارت است از كنش دانش ، تخيل و ارزيابي . بدون دانش و اطلاعات فراوان، تخيل بازده و ثمري ندارد و بدون تخيل نيز اطلاعات فراوان چاره ساز و گره گشا نيستند. در نهايت بدون توان تركيب ، تلفيق ، ارزيابي و گسترش ايدهها دستيابي به كشف و خلاقيت ميسر نيست.
تورنس (1962 )
خالقيت را بعنوان نوعي مسأله گشايي مد نظر قرار
داده است
. به نظر وي تفكِر خالق مختصرا عبارتست از
فرآيند حس كردن مسائل يا كاستيهاي موجود در
اطلاعات، فرضيه سازي درباره حل مسائل
و رفع كاستيها ، ارزيابي و آزمودن فرضيهها ، بازنگري و
بازآزمايي آنها و سرانجام انتقال نتايج به ديگران .
تفکر همگرا و واگرا
• تفكر همگرا براي هر مسئله يك راه حل واحد درست توليد
مي كند از اين رو نقش اين نوع تفكر در سنجش هوش بسيار
مهم است .از سوي ديگر تفكر واگرا به مجموعه اي راه حل
مختلف براي يك مسئله يا فرضيه منجر مي شود ، و از اين
جهت اين تفكر در فرآيند آفرينندگي يا خالقيت نقش اساسي ايفا
مي كند . در واقع بسياري از اوقات تفكر واگرا با خالقيت يا
آفرينندگي مترادف به كار مي رود و غالب آزمونهاي خالقيت
آزمونهاي تفكر واگرا هستند .
ويژگيهاي تفكر واگرا از نظرگيلفورد
الف- اصالت (توليد راه حلهاي نو و بديع – تأكيد بر تازگي
و منحصر به فرد بودن پاسخها )
• ب- انعطاف پذيري ( توليد ايده ها و انديشه هاي متنوع- تأكيد
بر تنوع پاسخها )
• ج- سيالي يا رواني )توليد ايده ها و انديشه هاي فراوان- تأكيد
بر كميت پاسخها )
• د- بسط )توليد جزئيات – تأكيد بر گسترش و پرداخت
پاسخها)
لاندشیر (1963 )
»در برابر مسأله اي كه بايد حل شود، فكر همگرا با دقت و
مالحظه بسيار خود را در چارچوب داده هاي مقدماتي محدود و
مقيد مي سازد . اين فكرهمگرا با احتياط و دقت و مو شكافي
نتيجه گيري مي كند و بدون اينكه خود را به خطر اندازد در
مسير اوليه خود باقي مي ماند و به راه حلي منجر مي شود كه
اصيل نيست
غالبا . در حالي كه جوهر تفكر واگرا در توليد ً
اشكال جديد واتصال عواملي كه طبق عادت مستقل و جدا از هم
فرض شده اند ،نهفته است.اگر متوجه باشيم اين همان مسير ذوق
، تخيل و آفرينندگي است
دیدگاه خود را ثبت کنید