دانلود پاورپوینت روشهای تدریس با فرمت PPT ودر 55 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت روشهای تدریس
روشهای نتیجه محور
روشهای فرایند محور
روش های نتیجه محور
- معلم محوری (تاکید بر هدف های درسی )
- آموزش یک طرفه مثل سخنرانی
- انتقال دانش بدون ارتباط با مسائل روزمره زندگی
- توزیع و انتقال دانش یکسان و بدون توجه به تفاوت های فردی به کلیه دانش آموزان
- - کتابهای درسی نقطه تمرکز آموزش
- تاکید بر کارهای فردی ، ایجاد روحیه رقابت جوش ، حس برتری جوش در دانش آموزان
- معلم به عنوان توزیع کننده دانش
روش های فرایند محور
1) دانش آموز محور (تاکید بر کشفیات دانش آموز )
2) آموزش دو جانبه مثل پرسش و پاسخ
3) تولید و ساخت دانش جدید بر اساس نیازهای علائق و در ارتباط با مسائل واقعی زندگی
4)در نظر گرفتن قضاوتهای فردی در ارائه مطالب درسی
5) کتاب های درسی بعنوان چهارچوب و مرجع معلم
6) ایجاد تعامل در آموزش، تاکید بر کارگروهی، تشویق روحیه همکاری و تعاون
7) معلم بعنوان تسهیل کننده آموزش
سخنرانی
روشی است که معلم كم و بيش بدون وقفه در كلاس صحبت ميكند. دانش آموزان به سخنان معلم گوش ميدهند و در صورت نیاز يادداشت برميدارند.
مراحل روش سخنرانی
.1ارائه مقدمات لازم (ارزشیابی تشخیصی، بیان اهداف، ارائه مفاهیم کلیدی و کلی و ایجاد انگیزه )
مراحل روش سخنرانی
2.بخش میانی (رعایت نکات زیر حین سخنرانی)
سازماندهی منطقی و منظم محتوای سخنرانی و همینطور جامع بودن آن
تمرکز افراد به سخنرانی بطور مستمر از طریق 1. تغییر محرکها 2. کانالهای ارتباطی
استفاده از عبارات روشن، ساده و قابل فهم در حین سخنرانی
مراحل روش سخنرانی
3. بخش پایانی
از دانشجویان بپرسید در این جلسه چه گفتید؟
به سئوالات احتمالی آنها پاسخ دهید
نکات اساسی و مهم را مرور کنید
تکلیف در صورت نیاز
اشاره مختصر به برنامه جلسه آینده
از این روش می توان
برای بیان منطقی و منظم موضوعی خاص
و برای ارائه ی سریع اطلاعات گوناگون
به دانش آموزان استفاده کرد.
از محاسن این روش می توان
به صرفه جویی در وقت و هزینه
تکمیل مطالب کتاب ؛ توضیح و تفهیم مطالب پیچیده
استفاده از تجارب شخصی معلم ،
انطباق مسائل بر امکانات و مقتضیات کلاس اشاره کرد.
از معایب آن :
غیر فعال بودن دانش آموز (فقط شنونده)
یک سویه بودن تدریس ،
متکلم وحده بودن معلم
شناخته نشدن میزان یادگیری دانش آموز
عدم توجه به تفاوت های فردی قابل ذکر است.
کتابخوانی یا بازگویی
روشی است که معلم دانش آموزان را به مطالعه ی مبحث یا درس جدید در کلاس به منظور مشارکت فعال در فرآیند یاددهی-یادگیری ترغیب می کند. به عبارت دیگر معلم فرصتی را در کلاس به دانش آموزان می دهد تا درس جدید را مطالعه و به تشریح و توضیح آن بپردازند
دیدگاه خود را ثبت کنید