دانلود مقاله هزینه یابی بر مبنای هدف با فرمت ورد ودر 15 صفحه قابل ویرایش قسمتی از متن مقاله
فهرست مطالب
مقدمه
پیشینه هزینه یابی هدف
تعاریف هزینه یابی هدف
اصول کلیدی هزینه یابی هدف
اصل نخست، هزینه یابی مبتنی بر قیمت
اصل دوم، تمرکز بر مشتری (مشتری مداری)
اصل سوم، تمرکز بر فرایند طراحی :
اصل چهارم، عملکرد متقابل (همکاری سیستمی)
اصل پنجم، جهت گیری در چارچوب چرخه عمر محصول:
اصل ششم، مشارکت در زنجیره ارزش
فرایند هزینه یابی هدف
الف– هزینه یابی محرک بازار
ب – هزینه یابی هدف سطح محصول
ج – هزینه یابی هدف سطح قطعات
هزينه يابي هدف در مقايسه با روش سنتي مديريت هزينه
مزايايبهكارگيري TC
معايببهكارگيري TC
هزینه یابی هدف در ایران
مشکلات موجود در بکارگيري سيستم هزينه يابي هدف در ايران
نتیجه گیری
مقدمه
در شرایط رقابتی حاکم بر بازار، بنگاههای اقتصادی ملزم به مدیریت اجزای محصول (قیمت، کیفیت و کارکرد) هستند، زیرا در اقتصاد امروز، حفظ یک مزیت رقابتی به مدت طولانی غیرممکن است. این محیط تجاری رقابتی، مؤسسات را ملزم کرده است که محصولاتی را با کیفیت و مطابق خواست مشتریان، را در حالی که قیمت های فروش کاملاً توسط بازار تعیین می شود تولید کنند.
هزینه یابی هدف یک تکنیک اندازه گیری بهای تمام شده نیست، بلکه برنامه جامع کاهش هزینه، حتی پیش از نخستین مراحل تولید یک محصول است. هزینه یابی هدف، به دنبال شناسایی هزینه-های تولید یک محصول پیشنهادی است، تا زمانی که محصول به فروش میرسد، سود دلخواه و موردنظر تحقق یابد. در سیستمهای رایج، یک محصول پس از طراحی و تولید، هزینه یابی شده، پس از تعیین بهای تمام شده آن، سود مورد نظر به آن افزوده و با قیمت تعیین شده به بازار عرضه می شود. اما در دنیای پررقابت آینده، تولیدکننده نمی تواند بدون لحاظ کردن بهایی که مشتری حاضر به پرداخت است، به تولید و عرضه محصول بپردازد.
پیشینه هزینه یابی هدف
در دهه ۱۹۶۰ که آن را عصر محصولات جدید نامیدند، تمرکز اصلی شرکتهای ژاپنی بر تولید انبوه محصولات یکنواخت بود و مدیریت هزینه به نقش برنامهریزی و طراحی در تولید توجه چندانی نداشت، بلکه کانون توجه مدیریت هزینه، بر مراحل تولید متمرکز قرار داشت. از این رو هزینه یابی استاندارد، ابزار اصلی کنترل هزینه شمرده می شد.
در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ با بالا رفتن سطح زندگی مردم ژاپن و نیز سطح آگاهی مصرف کنندگان، شرکتها مجبور شدند محصولات متنوع با ویژگیهای متفاوت تولید کنند. روبوتهای صنعتی و ماشینهای خودکار، چرخه عمر محصولات را به نفع محصول بهتر و جدیدتر به طور دایم کوتاهترکردند. در اواخر دهه ۱۹۸۰، هزینه یابی هدف، با استراتژی شرکتها عجین شد و مانند ابزار استراتژیک مدیریت هزینه، برای برنامهریزی سود و نیز برای کاهش هزینه در نظر گرفته می شود. (عبدی،۱۳۸۱: ۲)
تعاریف هزینه یابی هدف
هزینه یابی هدف عبارت است از:
فرایند مدیریت استراتژیک هزینه به منظور کاهش مجموع هزینه ها در مراحل طراحی و برنامه ریزی محصول
هزینه یابی هدف، بر این مطلب تکیه دارد که به منظور کاهش بهای تمام شده، نه تنها هزینه های تولیدی مهم هستند، بلکه هزینه های پیش از تولید و بعد از تولید هم مهم هستند. افزون بر آن، برای دسترسی به هدفهای شرکت، نه تنها مشارکت مدیران، حسابداران صنعتی، مدیریت تولید، طراحی و کنترل کیفیت و سایر مدیران کلیدی لازم است، بلکه شرکت باید با عرضه کنندگان مواد اولیه و مشتریان نیز ارتباط نزدیکی داشته باشد، تا بتوانند ارزشهای لازم را ایجاد کند. (گودرزی،۱۳۸۲،ص۳۲)
- هزینه یابی هدف رویکردی است برای رسیدن به بهای تمام شده محصول در شرایطی که قیمت فروش بر اساس رقابت تعیین می گردد و سود مورد انتظار از پیش مشخص و تعیین شده است.
- هزینه یابی هدف به وسیله کوپر و اسلاگمولدر به صورت زیر تعریف شده است:
هزینه یابی هدف یک رویکرد ساختار یافته برای تعیین هزینه در طول عمر محصول است به گونه ای که تعیین کند محصول مورد نظر با چه شاخص های عملکردی و کیفیتی می باید تولید شود تا در هنگام فروش با قیمت پیش بینی شده به میزان سود دلخواه در طول عمر خود دست یابد.(Cooper & Slagmulder,1997:18)
اصول کلیدی هزینه یابی هدف
اصل نخست، هزینه یابی مبتنی بر قیمت: سیستم هزینه های هدف، هدف هزینه ای را براساس تخمین قیمت محصول در بازار رقابتی و تعیین میزان سود مورد نظر و کاستن این دو مقدار از یکدیگر تعیین می کند. یعنی حد هزینه مجاز را برای دستیابی به سود مشخص، براساس قیمت بازار، برآورد می کند.
اصل دوم، تمرکز بر مشتری (مشتری مداری): توجه به نياز مشتري و در نظر گرفتن وضعيت شرکت از نظر رقابتي امري ضروري است .
در هزينه يابي هدف يکي از رويکردها اين است که طراحان به تشريح نيازها و خواسته هاي مشتري در خصوص کيفيت قيمت و زمان به طور همزمان در تصميمات محصول و فرآيند مي پردازد که اين نيازها تصوير ارزش براي مشتري است. تمرکز بر مشتري از طريق توسعه فعاليتهاي مهندسي صورت مي پذيرد.
دیدگاه خود را ثبت کنید