دانلود پاورپوینت توانمندسازي كاركنان از تئوري تا عمل با فرمت pptxودر 61 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت توانمندسازي كاركنان از تئوري تا عمل
توانمندسازی در وهله اول به مکانیسم روابط انسانی و رفتار سازمانی باز میگردد.
(Argris 1962, Herzberg 1966, Etizioni 1961)
در درون سازمان می بایست نظام اختیار و قدرت از بالاترین مقام سازمان به پایین ترین رده تسری یافته و متقل شود بگونه ای که همه كاركنان به یک اندازه از مواهب آن سیستم شریک شوند.
یک نگاه گسترده و عمیق به مفهوم توانمندسازی توسط والتون ارائه شده است
از نگاه والتون قدرت در سازمان می بایست به گونه اي عمل نماید که کنترل بر کارکنان را کاهش داده از سوئی دیگر با کاهش کنترل موجب افزایش تعهد و اعتماد آنان را فراهم آورد. بگونه ای که نیل به اهداف سهل الوصولتر شده و منافع سازمان تضمین گردد.
(Walton 1985)
توانمندسازي كاركنان موجب ميگردد تا كاركنان وظيفهمدار به كاركنان رابطهمدار و رفتارمدار تغيير يافته، ميزان مسئوليتپذيري و در نتيجه اثربخشيشان افزايش يابد.
كار تيمي و كيفي و اعمال روشهاي كنترل كيفيت و مديريت و مديريت كيفيت جامع نيز بر اين مفاهيم افزوده ميگردد.
(Packard, 1993, Wilkinson 1995)
چيزي كه امروزه از وظايف مسلم و حياتي مديريت تلقي شده است، همانا "توانمندسازي" است
üزيرا روشهاي جديد و تكنيكهاي جديد مديريتي چون توليد "ناب" (Lean production) و كاهش ضايعات و تاخيرات در توليد صرفاً از طريق كاركنان توانمند شده قابل دستيابي است.
پاورپوینت توانمندسازي كاركنان از تئوري تا عمل
Babsan 1995
از سوي ديگر فشارهاي محيطي در دنياي رقابت و پافشاري براي بقا و در دوره جنگ پيشرفت ايجاب ميكندكه، مديران از تمام ظرفيتها و متغيرهاي خود براي توانمندسازي كاركنان استفاده نمايند.
اگر بخواهيم يك حلقه محكمي بين واژههايي چون توانمندسازي، مشاركت كاركنان، مديريت منابع انساني و عملكرد سازماني ايجاد نمائيم، آن وقت به روشني ميتوان گفت كه توانمندسازي هم براي كاركنان و هم سازمان اتفاق افتاده است.
(Lashley and MC Goldbrick 1994, Gardiner 1995)
بنابراين ميتوان گفت كليد اساسي توانمندسازي كاركنان در مفهوم مشاركت كاركنان (E.I) نهفته است
در آن صورت مديران آن قدرت را خواهند داشت كه براحتي مهارتها و توانائيهاي كاركنان را اندازهگيري نموده وبه ميزان اين دو عامل امتياز بدهند، اين امر زماني قابل حصول است كه براي بهبود آن از روشهاي آموزشي استفاده كنند.
در ادبيات مديريت منابع انساني مفهوم مشاركت كاركنان بهترين عبارت و زيباترين واژگان براي گسترش رفتار روابط انساني در سازمان است.
(Starey, 1992)
مديريت منابع انساني يك نگاه استراتژيك و اساسي را براي حركت كاركنان و سازمان و در راستاي اهداف سازماني ترسيم ميكند. حال توانمندسازي كاركنان خود ميتواند يك نگاه استراتژيك در راستاي افزايش عملكرد سازماني نيز باشد.
(Marchington et al, 1992, Millward 1992, Mason 1995)
با توجه به اين نظرگاهها ميتوان گفت كه نظام توانمندسازي كاركنان يك نظام مبتني بر بروز نوآوري و خلاقيت در سازمان است.
مطالعات نوين نشانميدهد كه يك عامل كليدي در راستاي نيل به اهداف سازماني و اجراي موفق پروژههاي تحول و بهسازي سازماني همانا وجود كاركنان توانمند در سازمان است.
(Industrial Society 1995)
در مطالعهاي كه بابسون (Bab son) اجرا نموده است به اين نتيجه رسيده است كه مديراني كه از توانمندسازي كاركنانشان غفلت ميكنند غالباً با تقسيم قدرت و اختيار، استخدام منابع انساني و ظرفيتهاي بالقوه و كاركنان توانمند موافق نيستند زيرا احساس ميكنند كه اين عوامل موجب كاهش قدرت سازمانيشان ميگردد.
(Babson, 1995, P, 4)
نگاهي گذرا به پارهاي از
مفاهيم توانمند سازي
توانمندسازي، واگذاري اختيارات رسمي و قدرت قانوني به كاركنان است.
توانمندسازي فرايند توسعه است، باعث افزايش توان كاركنان براي حل مشكل، ارتقاي بينش سياسي و اجتماعي كاركنان شده و آنان قادرگردند تا عوامل محيطي را شناسايي و تحت كنترل بگيرند.
توانمندسازي اعطاي اختيار تصميم گيري به كاركنان به منظور افزايش كارايي آنان و ايفاي نقش مفيد در سازمان است.
توانمندسازي فقط دادن قدرت به كاركنان نيست، بلكه موجب مي شود كاركنان با فراگيري دانش، مهارت و انگيزه بتوانند عملكردشان را بهبود بخشند. توانمندسازي فرايندي ارزشي است كه از مديريت عالي سازمان تا پايين ترين رده امتداد مي يابد.
دیدگاه خود را ثبت کنید