دانلود پاورپوینت موتورهاي سنکرون آهنرباي دائم خط راه اندازبا فرمت pptودر24 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت
معرفي موتورهاي LSPM [1]
موتور LSPM در واقع يک موتور هيبريد است که به صورت القايي راه اندازي شده و به صورت سنکرون کار مي کند.
استاتور آن مشابه استاتور موتور القايي است. روتور آن نيز مشابه روتور موتور القايي است با اين تفاوت که در داخل آن آهن ربا جاگذاري مي شود.
بنابراين موتور LSPM يک موتور سنکرون مغناطيس دائم است که خودراه انداز بوده و نيازي به درايور ندارد.
معرفي موتورهاي LSPM
üمزاياي موتور LSPM:
1- بازده بالا
2- ضريب توان بالا
3- چگالي توان بالا
4- سرعت ثابت
5- دماي پايين
موتورهاي LSPM جايگزين مناسبي براي موتورهاي القايي هستند
مزاياي موتور LSPM
1- بازده بالا
استانداردهاي مختلف بازده موتورهاي القايي [1]
1- بازده بالا
دلايل افزايش بازده موتورهاي LSPM:
1- صفر شدن تلفات مسي روتور به دليل رسيدن به سرعت سنکرون
2- افزايش ضريب توان و در نتيجه کاهش جريان استاتور
2- ضريب توان بالا
ضريب توان موتورهاي القايي پايين است اما موتورهاي سنکرون مي توانند حتي در ضريب توان يک نيز کار کنند. علت اين امر آن است که قسمت عمده شار فاصله هوايي توسط آهنرباها توليد مي شود و بر خلاف موتورهاي القايي نيازي به جريان مغناطيس کنندگي شاخه موازي (که توان راکتيو مصرف مي کند) براي توليد شار نيست.
3- گشتاور و چگالي توان بالا
کلا چگالي توان موتورهاي آهن رباي دائم به دليل چگالي انرژي بالاي آهن رباهاي جديد نسبت به موتورهاي ديگر بالاتر است. علاوه بر اين افزايش راندمان و ضريب توان و همچنين بهبود مشخصات حرارتي نيز باعث افزايش چگالي توان مي گردد.
4- دماي موتور
ü به دليل صفر شدن تلفات روتور دماي اين موتورها 30% کمتر از موتورهاي القايي است.
ü اين مزيت مي تواند مانع افزايش دماي بيش از حد آهن رباها و از دست رفتن خاصيت مغناطيسي آنها گردد
مقدمه و معرفي موتورهاي LSPM
üمعايب موتور LSPM:
1- هزينه بالاتر
2- گشتاور راه اندازي ضعيف
2- مشکلات سنکرون شدن
3- نويز و لرزش به هنگام راه اندازي
مشکلات موتور LSPM
1- هزينه بالاتر
ü نسبت به موتورهاي القايي هزينه ساخت اين موتورها بيشتر است. هزينه اضافي شامل هزينه مواد اوليه (آهن ربا) و هزينه ساخت مي باشد. اما نسبت به موتورهاي PMSM معمولي ارزانتر است چرا که نيازي به درايور ندارد.
üدر دراز مدت موتورهاي LSPM به خاطر صرفه جويي که در مصرف انرژي به همراه دارند اقتصادي تر مي باشند. در جدول زير ميزان صرفه جويي انرژي ساليانه ارائه شده است.
ü يک موتور القايي در مدت عمر خود تقريباً صد برابر هزينه خريد اوليه آن برق مصرف مي کند.
2- راه اندازي
ü گشتاور راه اندازي به دليل وجود گشتاور ترمز ناشي از آهن ربا ها کاهش مي يابد.
üگشتاور ترمزي ماهيتي القايي دارد و بر اثر تقابل بين جريان استاتور و ميدان روتور حاصل مي گردد.
üبا چرخش موتور ميدان ناشي از آهنرباهاي روتور همانند يک ميدان گردان عمل کرده و در داخل هادي هاي استاتور ولتاژ القا مي کند و درنتيجه گشتاور القايي توليد مي شود. جهت اين گشتاور بر طبق قانون لنز در خلاف جهت چرخش موتور مي باشد و نمودار آن برعکس نمودار گشتاور القايي است.
üمقدار پيک اين گشتاور در ابتداي راه اندازي ظاهر شده و باعث کاهش گشتاور کلي موتور مي گردد.
üهر چه آهنرباها قويتر باشند ولتاژ ضدمحرکه (E0) بيشتري توليد شده و ضريب توان و راندمان موتور بيشتر مي شود اما مطابق با رابطه فوق گشتاور ترمز افزايش يافته و راه اندازي را دچار مشکل مي کند.
üگشتاور ترمز نبايد با گشتاورهاي نوساني موتور که بر اثر تقابل بين ميدان گردان استاتور و ميدان روتور به وجود مي آيد اشتباه شود.
دیدگاه خود را ثبت کنید