دانلود پاورپوینت کارگاه آموزشی مهندسي مجدد فرایندهای كسب و كار(حرفه) با فرمت pptودر 126 اسلاید قابل ویرایش
فهرست مطالب درسی
كليات مهندسي مجدد
اصول سه گانه مهندسي مجدد
رويكردهاي بهبود سازماني
¨مدلهاي آمادگي سنجي و خود ارزيابي سازمان و بهبود سازمانی
متدولوژيهاي مهندسي مجدد
¨شناسايي و مرزبندي فرايندهاي سارمان
¨تيمهاي مهندسي مجدد
تحلیل و طراحی فرایندها
¨مدلسازی مدلسازي فرايندها
¨مدلسازي گردش كار
¨مدلسازي سطح Handoff
¨ارزيابي فرايندهاي جاري
¨طراحي فرايندها
فرهنگ سازي سازمانی در استقرار فرایندهای بهبودیافته
اندازهگيري عملكرد
ارتباط بين فناوري و مهندسي مجدد
تحقيقات انجام شده
سمتی از متن پاورپوینت
تاريخچه
در دهه 1980 يك نارضايتي فراگير بعلت بازده پايين سرمايهگذاريهاي IT در سازمانهاي آمريكايي بوجود آمد.
در سال 1992 آقاي مايكل همر بيان كرد كه اين مشكل مربوط به IT نيست، بلكه نارسايي فرآيندهاي سازماني علت آن است.
علت نارسايي فرآيندها، تكه تكه شدن آنها در واحدهاي وظيفهاي طبق اصل تقسيم كار آدام اسميت بود.
راه حل اين مشكل، طراحي مجدد فرآيندها با بهره گيري از IT بود. = BPR
از سال 1993 تفكر BPR فراگير شد و در تمام دنيا مورد توجه مديران قرار گرفت.
تعريف پارادايم
مهندسي مجدد حداقل تا زماني كه اكثر سازمانها از مدل قديمي وظيفهاي به سازمانهاي نوين تبديل نشوند، به حيات خود ادامه خواهد داد.
تعريف پارادايم
مجموعه اي از اصول، مفروضات، باورها و برداشتهاي اساسي مورد پذيرش يك فرد يا جامعه كه ساختار ذهني او را تشكيل مي دهد و به طور خودكار بر دريافتها و ادراكات فرد يا جامعه از محيط تأثير مي گذارد و در نتيجه، تصميم گيريها ، رفتار و يا جامعه را در جهتي خاص هدايت كند.
تغيير پارادايم هاي فرد يا جامعه به تغيير در رفتارها و روشهاي فعاليت فرد يا جامعه منتهي مي گردد.
سه نيروي سرنوشت ساز در كسب و كارهاي امروز
3C’s
Competition -رقابت*
( فشرده تر ، جهاني ، پيدايش كار آفرينان)
*مشتري-Customer
(انتظارات گسترده، توليد انبوه سفارشي)
*دگرگوني- Change
(بازارهاي ناپايدار؛چرخه كوتاه زندگي فراورده)
پيروزمندان گذشته،بازندگان امروز!
:قانونهاي آدام اسميتي
- تقسيم كار به اجزاء خرد پايش پذير( آسان- تكراري(
- تقسيم فعاليتها ميان كارگران- سرپرستان
- بازرسي،كشف خرابيها، دوباره كاري
ديگر كار ساز نيستند.
ويژگيهاي سازمانهای فرآيندي
فرآيندها به عنوان نيرو محركه عمل مي كند.
كار ارزش افزوده ايجاد مي كند.
تيمها، اساس كارند
مشتريان نحوه انجام كار را تعيين مي كنند.
تيمها بر پايه عملكرد خود پاداش مي گيرند.
تيمها، ارتباط تنگاتنگي با تأمين كنندگان و مشتريان دارند.
اعضاي تيم از آموزش و اطلاعات كافي برخوردارند.
نگرش فرايند محور
- سازمان را ميتوان در قالب شبكهاي از فرايندها كه قابل شناسايي، مستندسازي، كنترل و بهبود هستند، توصيف كرد.
- برگزيدن رويكرد فرايندي معادل برگزيدن نقطه نظر مشتري است؛ زيرا فرايندها ابزارهايي هستند كه سازمان از طريق آنها كاري را انجام ميدهد كه براي مشتري ارزشمند است.
نگرش به سازمانها به عنوان شبكهاي از فرايندها منجر به شناسايي ارتباطات ميان عرضهكننده- مشتري (دروني و بيروني)، ميگردد كه محصولات و خدمات را توليد ميكنند.
تمركز بر فرايند از بروز ذهنيت مجرم يابی كه در نگرش سنتي وجود دارد، اجتناب ميكند. نگرش فرايندي بر اصلاح فرايندهاي معيوب تاكيد دارد نه كاركنان مقصر.
nدر نگرش فرايند محور عملكرد سازمان = حاصل جمع نتايج تمام فرايندهای بكارگرفته شده توسط سازمان
اداره يک سازمان از طريق واكنش نشان دادن به نتايج همانند رانندگي تنها با نگاه کردن در آينه عقب نیست
بهبود عملکرد سازمان مستلزم تاكيد و توجه به فرايندهاي عمده ای است كه فعاليتهای سازمان از آن راه انجام مي شود.
پذيرفتن فرايندمحوري، فرصتي براي بهبود عملكرد است قبل از آنكه محصولات و خدمات نامرغوب توليد و به مشتری عرضه شوند.
پذيرش فرايندمحوري به معناي باز انديشي در اين است كه مديران ارشد توجهشان را به كجا و چگونه متمرکز نمايند.
دیدگاه خود را ثبت کنید