دانلود پاورپوینت خلاقیت و تفکر انتقادی با فرمت ppt ودر 85 اسلاید قابل ویرایش
creativity
}عصر کارایی دهه های 1950 و 1960
}عصر کیفیت دهه های 1970 و 1980
}عصر انعطاف پذیری دهه های 1980 و 1990
}اکنون عصر خلاقیت و نوآوری
}
}فناوری حاصل خلاقیت بشری است .
}
سؤال های متداول
آيا خلاقيت ارثي است يا اكتسابي؟
آيا خلاقيت مترادف با هوش است يا با آن تفاوت دارد؟
خلاقيت با پيشرفت تحصيلي و شخصيت فرد چه ارتباطي دارد؟
خصوصيات افراد خلاق و خصوصيات كار خلاق كدام است؟
ميان نبوغ و خلاقيت چه رابطه اي وجود دارد؟
آيا مي توان از طريق آموزش، خلاقيت را پرورش داد؟
روش هاي افزايش خلاقيت فردي و سازماني كدامند؟
منظور از فضاي خلاقيت چيست؟
ضرورت خلاقیت در سازمان
دنیای امروز به قدری پیچیده، پویا و نامطمئن است که ما مجبوریم برای رشد، پیشرفت و حتّی بقا هر لحظه مشکل جدیدی را حل کنیم.
تفکر عبارت است ازفرایند بازآرایی یا تغییراطلاعات و نمادهای کسب شده موجود در حافظه درازمدت
به طور کلی پروسه تولید فکر دارای چهار قسمت می باشد :
1.درک ، فهم و توجه کافی به اتفاقات دنیای اطراف و ساده نگذشتن از آن
2.ذهن پرسشگر
3.ذهن جستجو گر ، محقق و پاسخگو
4.انتخاب هدف
خلاقیت چیست
یک موقعیت؟
شبی تاریک و طوفانیدر ماشین اسپورتدو نفری مشغول رانندگی هستی، در ایستگاه اتوبوس سه نفر به انتظار نشسته اند غریبه ای که حمله قلبی کرده، دوست قدیمی که یکبار جانت را نجات داده و مرد یا زن رویاهایت کدام را سوار می کنی؟؟
داستان معمار و صخره غول آسا
هنر گسترش امکان
هنر یافتن فرصتی دور از انتظار برای پاسخ به پرسشهای
لاینحل
خلاقیت یکی از جنبه های اصلی تفکر یا اندیشیدن است
خلاقیت ارتباط مستقیمی با قوه تخیل یا توانایی تصویرسازی ذهنی دارد
این توانایی عبارت است از فرایند تشکیل تصویرهایی از پدیده های ادراک شده در ذهن .
و ….
خلاقیت عبارت است از فرایند یافتن راه های جدید برای انجام دادن بهتر کارها
خلاقیت یعنی توانایی ارائه راه حل جدید برای حل مسائل
خلاقیت یعنی ارائه فکرها و طرح های نوین برای تولیدات و خدمات جدید استمرار آن پس از غیبت آن پدید ه ها
چند ويژگي بارز در مورد خلاقيت
( به طور کلي متمايز بودن و منحصر به فرد بودن)
خلاقيت فرايندی فکری و روانی است.
محصول خلاقيت ميتواند به شکل يک اثر يک ايده يک
راه حل يک شي و يا هر چيز ديگر ارائه شود.
محصول خلاقيت پديده ای نو و جديد است
محصول خلاقيت اثری است که علاوه بر تازگي دارای
ارزش نيز ميباشد
خلاقيت يک توانايي عمومي است و در همه افراد کم
و بيش وجود دارد
خلاقيت قابل پرورش است وبا محيط اجتماعي و فرهنگي
ارتباط مستقيم دارد
پروکتور:
معتقد است خلاقیت فرايند شکستن و دوباره ساختن دانش خود درباره يک موضوع و به دست آوردن بينش جديد نسبت به ماهيت آن است
ريکاردز:
مي نويسد خلاقيت عبارت است از خارج شدن از قالب هایذهني و کشف چيز های جديد و معني دار
آمابيلي :
مي گويد که خلاقيت عبارت است از توليد ايده های جديد و مفيد در همه زمينه ها
خلاقيت يعني :
فرار از چسبندگي فکری
فرار از قالب های ذهنی غلط
کشتن ويروس های ذهني
فرآيند خلاقيت
1.جذب اطلاعات
2.الهام
3.آزمون
4.پالايش
5.عرضه
دو ويژگي
مشترك در تعاريف
تازگي ونو بودن
ارزشمندي و مناسب بودن
•چهار P خلاقیت و نوآوری
•محصول : (Product)
نتیجه فرآیند خلاقیت و نوآوری باید محصولی(کالا،خدمات،اطلاعات،سیستم ها و.....)باشد و بگونه ای که دارای ارزش و یا ارزش معنی دار و قابل توجه باشد.
•
•امکانات : (Possibilities)
برای اینکه خلاقیت و نوآوری روی دهد باید امکانات وجود داشته باشد(عوامل تولید)
•
•فرآیند : (Processes)
تکنیک های متعدد برای افزایش خلاقیت حل مسائل در سازمان به کار بست که باید آنها را یاد گرفت
خلاقیت فردی و گروهی:
(Personal and group creativity)
دیدگاه گیلفورد نسبت به خلاقیت
نظریه ی گیلفورد دانشمند آمریکایی که به الگوی ساخت ذهنی شهرت دارد دو تفکر عمده همگرا و تفکر واگرا را معرفی می کند .
1)تفکر همگرا (عمودی) :
عبارت است از فرایند بازآرایی یا دوباره سازی اطلاعات و نمادهای کسب شده موجود در حافظه درازمدت .
۲) تفکر واگرا (جانبی-افقی) :
عبارت است از فرایند ترکیب و نوآرایی اطلاعات و نمادهای کسب شده موجود در حافظه درازمدت ، خلاقیت یعنی تفکر واگرا .
دیدگاه خود را ثبت کنید