دانلود پاورپوینت مفاهیم فرهنگ و برنامه ریزی در کتابخانه های عمومی با فرمت pptودر 62اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت مفاهیم فرهنگ و برنامه ریزی در کتابخانه های عمومی
فهرست مطالب
1- تعاریف و مفاهیم برنامه ریزی
2- برنامه ریزی و کنترل
3- برنامه ریزی استراتژیک
4- برنامه ریزی عملیاتی
5- نگاهی به برنامه پنجم توسعه پست
تعاریف و مفاهیم
تعریف برنامه ریزی:
برنامه ریزی عبارت از یک سلسله عملیات منظم، سیستماتیک و مرتبط با یکدیگر بوده که به منظور دستیابی به یکسری اهداف معین و مشخص توسط یک نهاد، سازمان و یا دولت برای یک مدت معین انجام می گیرد.
•برنامه ريزي عبارت است از تهيه و توزيع و تخصيص امکانات محدود براي رسيدن به هدف هاي مطلوب، در حداقل زمان و با حداقل هزينه ممكن
•برنامه ريزي فرايند دستيابي به اهداف سازمان است
•در يك كلام برنامه ريزي يعني تعيين فعاليت هاي اثربخش در جهت تحقق هدف به بهترين شكل ممكن (كارآيي)
پاورپوینت مفاهیم فرهنگ و برنامه ریزی در کتابخانه های عمومی
تعاریف و مفاهیم
عناصر کلیدی برنامه ریزی:
1- روش برنامه ریزی
2- محیط اجتماعی
3- سیستم برنامه ریزی
4- برنامه ریز
دلایل ضرورت برنامه ریزی:
1- تصحیح کننده رفتار
2- رفتار عقلایی و افزایش کارایی
3- محدودیت منابع
انواع برنامه ریزی:
1- از نظر زمانی(کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت)
2- از نظر مکانی(کلان، بخشی، منطقه ای)
3- از نظر حوزه عملکرد(اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی)
درصورت وجود برنامهريزي
فعّاليّتها بر پاية حقايق و توجيههاي علمي و اقتصادي
صورت ميگيرد نه بر اساس حدس و گمان
ويژگيهاي يك برنامه خوب
.1روشن و قابل فهم باشد (داراي هدفها و فعّاليّتهاي كمّي)
.2بهآساني بتوان آنرا اجرا كرد (آرماني نباشد)
.3جامع باشد (دربرگيرنده كليه جنبههاي عملياتي باشد)
.4متعادل باشد (منابع بهطور متوازن توزيع شدهباشد)
.5انعطافپذيري داشتهباشد
.6مدّت زمان مشخص داشته باشد
.7بامشاركت كاركنان ذيربط، تدوين شده باشد
.8به جنبههاي انساني نيز توجه داشته باشد
برنامه ریزی و کنترل
برنامه ریزی و کنترل رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند بطوریکه بسیاری از دانشمندان سیستم برنامه ریزی را بدون کنترل بی معنی دانسته و عنوان می کنند که بدون وجود نظارت و کنترل هیچ سیستمی نمی تواند به بالاترین ظرفیت خود برسد.
تعریف نظارت و کنترل:
فعالیتی است که باعث تطبیق عملیات انجام شده با اهداف برنامه می شود. به عبارت دیگر، نظارت مستمر می تواند اهداف مورد نظر را از انحراف حفظ نماید.
پاورپوینت مفاهیم فرهنگ و برنامه ریزی در کتابخانه های عمومی
برنامه ریزی استراتژیک
تعريف استراتژي: ( Strategy )
استراتژی مفهومی نظامی دارد و ”نقشه یا طرحی برای عمل“ ترجمه شده است. بنا به تعریف استراتژی برنامه، الگوي رفتاري، سياست يا تصميمي است كه سمت و سوي ديدگاهها و جهت حركت سازمان را نشان مي دهد و به معني راهبرد مي باشد.
تعريف برنامه ريزي استراتژيك:(StrategicPlanning )
فرآيند برنامه ريزي استراتژيك گونه اي از برنامه ريزي است كه در آن هدف تعريف و تدوين استراتژي مطرح است.
دلايل بكارگيري برنامه ريزي استراتژيك:
1- برنامه ريزي استراتژيك براي محيط هاي پيچيده و متغيير طراحي شده است.
2- برنامه ريزي استراتژيك براي كسب نتيجه است و بخشي از مديريت نتيجه گرا را تشكيل مي دهد.
3- يك ابزار اساسي براي اعمال مديريت است.
4- برنامه ريزي استراتژيك خود را تطبيق مي دهد.
5- براي پشتيباني مشتريان لازم است.
دیدگاه خود را ثبت کنید