پاورپوینت برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان های عمومی و غیرانتفاعی (مدل برایسون) با فرمت pptx ودر 79 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان های عمومی و غیرانتفاعی (مدل برایسون)
برنامه ریزی استراتژیک ]1[
تلاشی نظام مند به منظور اخذ تصمیمات و انجام فعالیت های بنیادی که به شکل دهی، ماهیت، چگونگی و چرایی اقدامات سازمان می پردازد.
علل استفاده سازمان ها از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک [1]
هدف نهایی برنامه ریزی استراتژیک در همه نقاط جهان، کمک به سازمانهای عمومی و غیر انتفاعی است به منظور ایجاد ارزش عمومی است.
ایجاد ارزش عمومی
به معنای سرمایه گذاری، تدوین خط مشی و برنامه، اجرای پروژه، ارائه خدمات و ایجاد زیر ساخت های فیزیکی، تکنولوژیکی و اجتماعی است که از طریق آنها انتظارات جامعه ارتقاء یافته و کالاها/ خدمات عمومی با کمترین قیمت ممکن در اختیار مردم قرار می گیرد.
استانداری ها و فرمانداری های مناطق مختلف
مثال
مثال
نهادهای دولتی - وزارت خانه ها و واحدهای بزرگ تولیدی
شبکه های بین سازمانی مانند نهادهای مدنی و قراردادهای بین سازمانی و یا بین المللی
سازمان های غیر انتفاعی ارائه کننده خدمات عمومی (شهرداری ها)
تمامی نهادهای اجتماعی در مناطق شهری و استانی (سازمان ملی جوانان - کتابخانه ها - ...)
بر اساس این چرخه که دیدگاه پویستر و استریب (1999) می باشد، برنامه ریزی استراتژیک بایستی در صدد:
شناسایی مسائل بنیادین سازمان و پا سخگویی به آنها
پاسخگویی به ابهامات ذهنی در مورد اهداف و ارزش های تاثیر گذار بر ماموریت
تمرکز بر روی نیروها و روندهای پیرامونی سازمان
توجه به بعد سیاسی سازمان و سرلوحه فعالیت قرار دادن نظرات ذی نفعان داخلی و خارجی
تمرکز بر مشارکت گسترده مدیران ارشد در سازمان های غیر انتفاعی و منتخبان مردم در بخش های دولتی
درگیری افراد کلیدی سازمان با مسائل بحرانی به منظور ایجاد تعهد به برنامه ها
عملیاتی بودن و تاکید بر لزوم توسعه برنامه های اجرائی
به كارگيري منفعت ذينفعان منفرد براي پيشبرد منفعت مشترك
پس از تعیین نقاط مشترک و تشکیل ائتلاف بین ذی نفعان، اکنون در این به مرحله نحوه ارتباط فرا علاقه ها و موضوعات یا تم های مشترک بین ذینفعان پرداخته می شود و از این ارتباط در جهت پیشبرد اهداف ائتلافی که تشکیل شده است، استفاده می شود.
نمودار ارتباط ذينفعان و مسائل استراتژيك
این نمودارها به تیم برنامه ریزی استراتژیک کمک می کنند تا بتوانند تشخیص دهند که هر ذی نفعی با چه مسائلی درگیر است و کدامیک از ذی نفعان به واسطه نوع مسائلی که با آن سر و کار دارد به دیگر ذینفعان ارتباط پیدا می کند.
دیدگاه خود را ثبت کنید