استارباکس فعالیت اولیهی خودش را با عرضهی قهوهی بوداده آغاز کرد، بعد از مدتی اولین کافیشاپ خود را راهاندازی کرد و تبدیل به بزرگترین کافیشاپ زنجیرهای جهان شد.
استارباکس یک شرکت آمریکایی و صاحب بزرگترین کافیشاپهای زنجیرهای در سراسر دنیا است. اولین شعبهی استارباکس در سال ۱۹۷۱ توسط سه دوست در شهر سیاتل ایالت واشنگتن و تنها با ارائهی دانهی قهوه به مشتریها راهاندازی شد. بعد از گذشت چند سال و با خریداری شدن حق امتیاز این برند توسط هاوارد شولتز، اولین کافیشاپ این برند با هدف بازسازی حال و هوای کافیشاپهای ایتالیا برای مردم آمریکا راهاندازی شد. این شرکت علاوه بر قهوه محصولات دیگری مانند قهوهساز نیز به بازار عرضه میکند. استارباکس که بزرگترین کافیشاپ زنجیرهای جهان لقب گرفته است، در حال حاضر بیش از ۲۴ هزار شعبه در سراسر جهان دارد.
اولین شعبهی استارباکس در تاریخ ۳۱ مارس سال ۱۹۷۱ و توسط سه دوست راهاندازی شد. این سه نفر یعنی یک معلم انگلیسی به نام جری بالدوین، یک معلم تاریخ به نام زو سیگل و نویسندهای به نام گوردون بوکر، در دوران دانشجویی در دانشگاه سان فرانسیسکو با هم آشنا شده بودند. آلفرد پیت نحوهی بو دادن قهوه را به آنها آموزش داد و آنها تصمیم گرفتند فروشگاهی برای فروش قهوهی باکیفیت و تجهیزات آن راهاندازی کنند.
در آن زمان بوکر با شخصی به نام تری هکلر یک آژانس تبلیغاتی داشت. او برای انتخاب نام به آنها گفت کلماتی که با «st» آغاز میشوند دارای قدرت زیادی هستند. این پیشنهاد ذهن این سه دوست را درگیر کرد و آنها شروع به تهیهی لیستی از کلماتی که با st آغاز میشدند، کردند. تا اینکه یکی از آنها نقشهای از یک معدن قدیمی به نام «Starbo» پیدا کرد. بوکر بعد از شنیدن این اسم نام شخصیتی داستانی به نام «Starbuck» در رمان موبی دیک در ذهنش جرقه زد و آنها فروشگاه خود را Starbucks نامگذاری کردند. بوکر بعدا اعلام کرد که کتاب موبی دیک هیچ ارتباطی با برند آنها ندارد و آنها فقط این نام را به دلیل احساس خوبی که به آنها میداد انتخاب کردهاند.
در سالهای بین ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ این فروشگاه فقط دانههای قهوهی بوداده را برای فروش به مشتریها عرضه میکرد و تنها قهوههای دم کشیدهی آنها، نمونههای کوچک و مجانی بودند که در مغازه سرو میشدند. آنها در سال اول بعد از راهاندازی فروشگاه خود، دانههای خام قهوه را از آلفرد پیت میخریدند؛ اما بعدا آنها را مستقیما از خود تولیدکنندگان قهوه خریداری کردند. در سال ۱۹۸۱، هاوارد شولتز که بعدها رئیس استارباکس شد و مدیریت اجرایی آن را بر عهده گرفت، برای اولین بار به این مغازه پا گذاشت و ۱ سال بعد بهعنوان بازاریاب به جمع شرکا پیوست. در سال ۱۹۸۳ هاوارد به ایتالیا سفر کرد تا با راز و رمز قهوههای ایتالیایی آشنا شود و در این زمینه تجربه کسب کند. او قصد داشت سنت قهوهخانههای ایتالیایی را به آمریکا بیاورد. جایی که مردم در آنجا جمع شوند و ضمن خوردن قهوه با یکدیگر به گفتگو بپردازند. درواقع هدف از راهاندازی کافیشاپ، درست کردن مکان سومی علاوه بر محل کار و خانه بود تا مردم بتوانند اوقات خود را در آنجا سپری کنند. او برای مدتی استارباکس را رها کرد تا کافیشاپ خودش را با نام «ایل ژورناله» افتتاح کند. او در این کافیشاپ قهوههای استارباکس را دم میکرد و به مشتریهای میفروخت. هاوارد در آگوست سال ۱۹۸۷ پولهای خود را جمع کرد و حق امتیاز استارباکس را از صاحبان آن خریداری کرد. شولتز این ۲ فروشگاه را باهم ترکیب کرد و به گسترش شعبههای آن پرداخت و در همان سال تعداد شعبههای این فروشگاه در آمریکا و کانادا به ۱۷ عدد رسید. در سال ۱۹۹۱ اولین شعبهی استارباکس در فرودگاه بینالمللی سیاتل افتتاح شد و این برند امروزه در اکثر فرودگاهی دنیا شعبه دارد. همچنین اولین شعبهی استارباکس در خارج از آمریکا در سال ۱۹۹۶ در توکیوی ژاپن افتتاح شد.
استارباکس محصولات متنوعی برای مشتریهای خود، چه در داخل کافیشاپ و چه برای مصارف شخصی آنها در منزل عرضه میکند.
لوگوی این شرکت تصویر یک پری دریایی با ۲ دم به نام سیرن «Siren» است. طبق افسانههای یونانی این پری دریایی ملوانان را فریب میدهد و باعث غرق شدن آنها میشود. بنیانگذاران استارباکس نیز از تصویر این پری دریایی استفاده کردند تا دوستداران قهوه را از هر جای دنیا به سمت خودشان بکشانند. این لوگو بعد از شراکت با هاوارد شولتز تغییر کرد و شکل یک لوگوی تجاری را به خود گرفت. همچنین نام شرکت از «Starbucks Coffee, Tea, Spices» به Starbucks Coffee تغییر کرد، رنگ آن سبز، سفید و مشکی شد و ۲ ستاره در دو طرف لوگو قرار گرفت. نهایتا در سال ۲۰۱۱ و بعد از جشن ۴۰ سالگی این برند، لوگوی آنها مجددا تغییر کرد. ۲ ستاره و نام شرکت از روی لوگو برداشته شدند و رنگ آن نیز به سبز و سفید تغییر کرد. ناگفته نماند که این لوگو از طرف طرفداران این برند چندان مورد توجه قرار نگرفت.
استارباکس در سال ۱۹۹۴ کافیشاپ Coffee Connection را خریداری کرد تا امتیاز استفاده، ارائه و بازاریابی نوشیدنیهای «Frappuccino» را به دست آورد. این نوشیدنی در سال ۱۹۹۵ و با نام استارباکس به مردم معرفی شد. استارباکس تا سال ۲۰۱۲ توانست فروش سالیانهی این محصول را به ۲ میلیارد دلار برساند.
این شرکت در سال ۲۰۰۸ خط تولیدی به نام «Skinny» راهاندازی کرد و نسخهی کمکالری و بدون شکر از محصولات خود را عرضه کرد. در تهیهی این نوشیدنیها از شیر کمچرب و شیرینکنندههای طبیعی مانند عسل استفاده میشود. استارباکس در راستای جذب مشتریهایی که به سلامتی خود اهمیت میدهند در ژوئن سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که بدون تغییر قیمت، در منوی خود تجدید نظر کرده است و محصولاتی مانند سالاد، محصولات پختهشده بدون استفاده از شربت ذرت با فراکتوز بالا و مواد مصنوعی را به منوی خود اضافه کرده است.
شرکت استارباکس در سال ۲۰۰۹ خط تولیدی قهوه فوری Starbucks VIA Ready Brew را راهاندازی کرد. استارباکس برای تبلیغ این محصول، چالشی برای تشخیص قهوهی فوری از قهوهی دمکرده برگزار کرد. در این چالش به مردم هر دوی این نوشیدنیها را دادند و از آنها خواستند تنها با چشیدن و بدون نگاه کردن به نوشیدنیهای خود، قهوهی فوری را از قهوهی دمکرده تشخیص دهند. بسیاری از مردم نتوانستند تفاوت میان دو قهوه را تشخیص دهند. بعضی از تحلیلگران معتقدند که استارباکس با معرفی قهوههای فوری کمی از ارزش قهوههای خود کاسته است.
نوشیدنیهای استارباکس در لیوانهایی با اندازههای مختلف عرضه میشود. در سال ۲۰۱۱ این شرکت بزرگترین اندازهی لیوان خود به نام Trenta را معرفی کرد که حدود ۰.۸ لیتر گنجایش دارد. در همین سال استارباکس اعلام کرد که شرکت Evolution Fresh را به مبلغ ۳۰ میلیون دلار خریداری کرده است و قصد راهاندازی مغازههای زنجیرهای برای ارائهی آبمیوهی تازه به مشتریها دارد.
شرکت استارباکس علاوه بر نوشیدنی و قهوه، محصولاتی مانند قهوهساز نیز تولید میکند. این شرکت در سپتامبر سال ۲۰۱۲ دستگاهی به نام Verismo را به بازار عرضه کرد. در این دستگاه از قهوه و شیرهای کپسولی برای تهیهی کافه لاته استفاده میشود. در همین سال استارباکس اعلام کرد که قصد دارد محصول جدیدی به بازار عرضه کند. نوشیدنیهایی که از عصارهی قهوه سبز عربیکا تهیه میشوند اما طعم میوهای دارند. استارباکس از ابتدای تأسیس، هرسال تولید و عرضهی محصولات جدیدی را به برند خود اضافه کرده است و مطمئنا این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
فهرست مطالب
داستان برند استارباکس
استارباکس چیست؟
داستان موفقیت برند استارباکس
مراحل تغییر لوگو استارباکس
مراحل تجزیه و تحلیل لوگو استارباکس
رنگ سبزدر استارباکس .مفهوم سلامتی
وضعیت فعلی برند استارباکس
داستان شکلگیری برند استارباکس
محصولات استارباکس
موسسان استارباکس
شکل گیری لوگو و تاریخچه آن
آغاز داستان استارباکس، یک مغازه فروش دانه قهوه در سیاتل
گسترش استارباکس و اتخاذ تصمیمات مهم
مانعی بزرگ در داستان استارباکس
آموزش کافه داری توسط شولتز
تغییر ذائقه و سلیقه مردم
تغییر استراتژی در استارباکس
داستان استارباکس بزرگتر از همیشه
استارباکس در جهان امروز
محصولات و خدمات متنوع
تاریخچه لوگوی استارباکس (Starbucks)
تکامل لوگوی استارباکس
عناصر طراحی لوگوی استارباکس
لوگوی استارباکس چه نوع لوگویی است؟
نقش لوگوی استارباکس در توسعه ودرآمد زایی آن
فرهنگ سازمانی استارباکس
توسعه استارباکس در جهان
سقوط مالی و بازشگست قهرمان!
توسعه شرکت
سه عامل مهم در موفقیت استارباکس
رقبای استارباکس
راز موفقیت و استراتژیهای برند استارباکس (Starbucks) چیست؟
معرفی برند استارباکس (Starbucks)
گسترش جهانی استارباکس
فلسفه برند استارباکس
اهمیت بینش مشتری (customer insight) برای استارباکس
تحقیقات بازاریابی در استارباکس
اهمیت تجربه مشتری (Customer Experience) برای استارباکس
استارباکس: رهبر جهانی صنعت قهوه و کافیشاپ
رهبری استراتژیک
داشتن مدل کسب و کار بر اساس فرهنگ اجتماعی و بهبود بهرهوری
مشتری مداری
کارمندان برند استارباکس نیروی محرکهی مدل کسب و کار آن
استفاده از زنجیره تامین برای تکمیل چرخه بازاریابی
استفاده از ابزارهای متنوع بازاریابی
تجزیهوتحلیل SWOT استارباکس
آیا کارمندان استارباکس از شما اراده قویتری دارند؟
موفقیت های حاصل شده از سه پروژه
تکنیکهای مدیریت استرس قهوه-محور
سیستم لاته (LATTE) استارباکس برای خدمات مشتریان
تجربه استارباکس در تحقیقات بازاریابی
یک نمونه هوشمندانه و مشهور بازاریابی در بازار ژاپن
مشاوره، بررسی رفتار و عملکرد مشتریان
نبرد استارباکس و دانکین دوناتس
جرقههای شکلگیری دنیای جدید
استارباکس : اشتیاق دیوانهوار قهوه
یاد بگیرید که چگونه استارباکس قهوه را به چین آورد
Starbucks استراتژی کسب و کار بین المللی
تحقیقات بازار به محیط سیاسی بازار نوظهور می پردازد
تحقیقات بازار نشانگر ویژگیهای محیط حقوقی در حال ظهور است
پیچیدگی بازارهای چین
مزیت رقابتی Starbucks بر روی ویژگی های محصول
توانایی استارباکس برای پرداختن به بازارهای در حال تغییر
آینده پژوهی صنعت غذا: استارباکس با استفاده از تکنولوژی، نوشیدن قهوه را دلپذیر می کند
اصلاح استراتژی کاری استارباکس
روند آینده پژوهی استارباکس
آینده پژوهی صنعت غذا تبلیغات را متحول خواهدکرد
هوش مصنوعی در استارباکس
استارباکس، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا
مدلسازی بر اساس هوش مصنوعی.
آینده پژوهی، منوی رستوران را هر لحظه تغییر میدهد
تعمیر با هزینهی کم و در زمان کوتاه، مزیت آینده پژوهی صنعت غذا
هوش مصنوعی واستفاده از تحلیل داده دراستارباکس
استارباکس یک نمونهی کاملاً معمولی از یک تجارت جهانی مدرن
حرکت با زمان در استارباکس
اشتباه کسب وکارهای کوچک درنگاه به آینده پژوهی
استارباکس: تجربه موفق یک نابهنجاری
شعبه های استارباکس
۹ ترفند روانشناسی استارباکس در کسبوکار
مبارزه میان قدرت برند و عقل سلیم!
فریب افراد با یک نام تجاری در مورد محصولات پخته شده و تازه، اتفاقی که درست نیست
استراتژی جدید شولتز
استراتژی رشد دراستارباکس
استارباکس چگونه میلیاردر شد؟/ قهوه بفروشید، میلیاردر شوید
از محله های فقیر تا مدیریت بزرگترین کافی شاپ زنجیره ای جهان
مدیریت ورزشی
حقایقی خواندنی در مورد استارباکس
حقایقی خواندنی در مورد استارباکس
۱۲ درس موفقیت از نگاه مدیرعامل قهوه استارباکس
استارباکس از بلاک چین مایکروسافت برای تضمین اصالت قهوه استفاده میکند
استراتژی های تبلیغات استارباکس : بزرگترین کافی شاپ زنجیره ای جهان
محبوبیت لوگو میان برندبازها
صمیمیت با مشتری یا مشتری محور بودن
جوشش تصمیمات استراتژیک استاربا کس و اپل از چهار رکن مدل موعود
تلفیقی از فعالیت سنتی و مدرن در استارباکس
اهمیت تصمیم استراتژیک در استارباکس
تصمیم مبتنی بر کاوشگری و کنشگری استراتژیک
استفاده از واحد تحقیق و توسعه در استارباکس
تصمیمگیری استراتژیک به هنگام:
تحلیل گری استراتژیک: توسعه و اجرای برنامه وفاداری مشتریان
مدل کسب و کار استارباکس
دلایل اصلی موفقیت استارباکس
مشارکت با نام های تجاری مطرح در ارائه محصولات جدید و متنوع
راهبرد شرکت استارباکس
چگونگی شناسایی فرصتها
ارزش این شرکت نسبت به رقبا
دیدگاه خود را ثبت کنید