گام های 1و2 به شناسایی موقعیت مسئله پرداخته و با درنظرگیری عواملی که موقعیت مسئله را ایجاد نموده اند به شناخت تمامی ابعاد مسئله می پردازد.
در این مرحله به شناسایی مواردی پرداخته می شود که چه چیزی موقعیت ها را مشکل ساز می نماید و حقایق مرتبط با آن چیست. این مرحله به شناسایی دیدگاه متعدد ذی نفعان درگیر مسئله می پردازد و به همین منظور از تصویر غنی استفاده می شود .
در این مرحله بایستی تمام دیدگاه های سیاسی، اجتماعی و فردی که در ایجاد موقعیت مسئله نقش داشته اند بررسی شوند.
تصویر غنی
تصویر غنی به صورت شماتیک تمامی اطلاعات و ارتباطات حاکم بر موقعیت مسئله را مورد شناسایی قرار می دهد. در ایجاد تصویر غنی محقق نبایستی تنها دیدگاه های خود را حاکم نماید و بایستی تمام دیدگاه های بالفعل و بالقوه موجود را بررسی نماید و جهت رسیدن به این هدف بایستی از مصاحبه یا مشاهده استفاده نموده و با درنظرگیری وجوه سیاسی و اجتماعی موقعیت مسئله، تمامی تضادها، مسائل و مشکلات را مورد بررسی قرار دهد.
هدف از رسم تصاویر غنی، شناختی خلاق از موقعیت مسئله است.
جهت ایجاد بهتر تصاویر غنی لازم است در ابتدا اطلاعاتی در مورد ساختار و فرآیندهای کاری و روابط موجود میان این دو وضعیت تهیه شده و سپس تصویری کاملا بی طرف از موقعیت مسئله ایجاد شود.
گام3: انتخاب
در این گام، روش شناسی سیستم های نرم از دنیای واقعی خارج شده و به دنیای سیستم ها وارد می گردد، چکلند این گام را گام تعریف ریشه ای می داند و چالش برانگیزترین گام روش شناسی می باشد.
در گام سوم تحلیل گر بایستی با استفاده از اطلاعات گام های قبل، مسئله را به گونه ای بررسی نماید که اطمینان حاصل شود که بین دنیای حقیقی و دنیای سیستمی ارتباط مناسبی ایجاد شده است. در این مرحله تحلیل گر با استناد به دیدگاه های گوناگونی که از تصویر غنی حاصل شده است به بیان تعریف ریشه ای می پردازد.
تعریف ریشه ای بیانگر مسئله و منشا آن با تکیه بر سیستم فعالیت های انسانی است و هر تعریف ریشه ای برخواسته از یک جهان بینی خاص می باشد.
تحلیل گر بایستی دقت نماید که هدف این مرحله تعریف یک سیستم ایده آل و مدینه ی فاضله نیست بلکه اولویت این مرحله، تطابق آن با دنیای واقعی است، زیرا تاکید بر وجود یک مدینه ی فاضله، دیدگاه تحیل گر را نسبت به موضوع مورد بررسی خدشه دار می نماید.
جهت بیان بهتر تعاریف ریشه ای و غنی سازی آن استفاده از تجزیه و تحلیل CATWOE بسیار متداول است.
لینک بازاریابی این فایل که مخصوص نام کاربری شما ایجاد شده است را کپی و در شبکه های
اجتماعی یا سایت و وبلاگ خود منتشر کنید و از 10 تا 15 درصد پورسانت بازاریابی فروش این
فایل بهره مند شوید.
دیدگاه خود را ثبت کنید