دانلود پاورپوینت پروژه درس تولید و نیروگاه: سیستم برق اضطراری-سیستم های توزیع و تابلوهای برق
با فرمت pptودر 44 اسلاید قابل ویرایش
قسمتی از متن پاورپوینت پروژه درس تولید و نیروگاه: سیستم برق اضطراری-سیستم های توزیع و تابلوهای برق
عنوان کلی مطالب
1- دلایل وجود تغذیه برق اضطراری در نیروگاه ها
2- انواع منابع تغذیه برق اضطراری
3- شبکه ی توزیع و پراکندگی بار
4- تابلوهای برق
5-مراکز توزیع بار در نیروگاه ها
1-دلایل وجود تغذیه ی برق اضطراری در نیروگاه ها
1-دلایل وجود تغذیه ی برق اضطراری در نیروگاه ها
جلوگیری از ورود هیدروژن گازی به محیط
جلوگیری از درگیر شدن محور توربین و ژنراتور با سطح زیر یاتاقان
کاهشاصطکاکدریاتاقانها
برق دار کردن موتور والوهای اضطراری
روشنایی اضطراری سیستم های خبری و حفاظتی
1-الف- جلوگیری از ورود هیدروژن گازی به محیط
عموما در نیروگاه های بزرگ سیم بندی روتور و استاتور ترسط هیدروژن خنک می شود.با توجه به این که هیدروژن گازی قابل اشتعال است نباید در فضای بیرون پراکنده شود زیرا منجر به آتش سوزی میشود.برای اینکه هیدروژن به بیرون نشت نکند پمپی وجود دارد که روغن را به حلقه ی آب بندی پمپاژ می کند فشار روغم باید از فسار هیدروژن بیشتر باشد تا روغن باواند کلیع ی منفذها را مسدود کند.پ این پمپ ها باید همیشه در حال چرخش باشند و موتوری که این پمپ ها را به چرخش در میاورد نباید بی برق باشد.
1-ب- جلوگیری از درگیر شدن محورتوربو ژنراتور با سطح زیر یاتاقان
محور ژنراتور و توربین به علت سنگینی بسیار زیادی که دارند بر روی وسیله ای بنام جکینگ قرار دارند تا فشار زیادی به یاتاقان ها وارد نشود.در ساخت یاتاقان ها پس از اینکه مفتول اصلی یاتاقان ریخته شد سطح داخلی یاتاقان با آلیاژ نرمی به نام بابیت پوشانده میشود.این آلیاژها با بنیان قلع یا سرب فلزهایی نرم هستند که جهت کاهش اصطکاک در سطح داخلی یاتاقان ها مورد استفاده قرار میگیرند حال با ساییده شدن این فلز محور توربین و ژنراتور با سطح زیر یاتاقان درگیر میشوند و ممکن به محور توربو ژنراتور آسیب وارد شود بنابراین موتوری که پمپی را می گرداند تا فشار روغن را برای استفاده در جکینگ ها ایجاد کند باید همواره برق دار باشد تا محور توربین و ژنراتور همواره بر روی جکینگ ها قرار داشته باشند.
پاورپوینت پروژه درس تولید و نیروگاه: سیستم برق اضطراری-سیستم های توزیع و تابلوهای برق
1-ج-کاهش اصطکاک دریاتاقانها
به منظور کاهش اصطکاک در یاتاقان ها تا زمانی که محور توربو ژنراتور میچرخد باید لایه ی نازکی از روغن توسط پمپی به درون یاتاقان تزریق شود.پس این پمپ ها باید همیشه دارای برق باشند.
برق دار کردن موتور والوهای اضطرارید--1
در نیروگاه یک سری والوهای فشار قوی وجود دارند که توسط موتورهایی به چرخش در می آیند مانند والوهای راه اندازی والوهای دریچه بخار سوپرهیتر والوهای دریچه در قبل و بعد از ری هیترها.این والوها را میتوان به عنوان والوهای اضطراری نیروگاه نام برد که تحت هر شرایطی باید بتوان موتور آن ها را برق دار نمود.
1-ه-روشنایی اضطراری سیستم های خبری و حفاظتی
این وسایل را نمیتوان با جریان مستقیم تغذیه نمود بلکه نیاز به تغذیه با جریان متناب دارند زیرا اکثر این موتورها و پمپ های اضطراری در نقاطی تعبیه شده اند که با درجه حرارت بالایی در تماس هستند.بدین منظور موتورهای جریان متناوب با روتور قفسه ای بهتر از موتورهای جریان دایم جوابگوی این راه اندازی ها میباشند بنابراین باید در نیروگاه های مدرن برای این نوع مصرف کننده ها یک شین اضطراری وجود داشته باشد تا تجهیزات اضطراری به این شین ها متصل گردند.علاوه بر این تجهیزاتی به مانند رله های سیستم های حفاظتی ژنراتور و توربین سیستم های فرمان روشنایی اضطراری و علائم خبری فقط با ولتاژ مستقیم کار میننند پس باید یک شین با ولتاژ مستقیم در هر نیروگاهی وجود داشته باشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید